Gå til innhold

cd-spiller + kullegrader + fuktighet = uvenner... :(

Ranger emnet


Jan Erik Johansen

Anbefalte innlegg

problemet er rett og slett at når det er kaldt og gjerne litt ekstra fuktig nekter den å lese mange CDer. men så fort den blir varm går det fint. har prøvd å varme opp CDen, men det hjelper minimalt (men har fungert et par ganger).

jeg er sammtidig plaget av veldig mye dugg i bilen, og må ofte når jeg er ferdig med å skrape is på utsiden av bilen, sette meg inn i bilen og begynne å skrape ett tynt lag innvendig om jeg har det travelt og viften ikke fjerner det først.

det jeg da lurer på er, det er jo ikke selve kulden som spilleren ikke klarer som regel, for det fungerte fin i den andre bilen i fjord utenom et par ganger bare. den var treg til å vise display så det kunne man bare glemme å lese, men den funket.

men kan det være all fuktigheten som er problemet? at det for eks blir dugg som dannes til is på linsen eller noe så den ikke får lest CDen?

eventuelt hva kan jeg gjøre med dette problemet? ja, vet jeg bør kvitte meg med duggen, men hadde jeg vist hvordan jeg ble kvitt den hadde den vært bort alt... :P kupevarmer er ikke en godkjent løsning.

 

spilleren er en sony x-plod CDX-R3300.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slått av resirkuleringsfunksjonen på varmeapparatet? Skiftet kupéfilter i det siste, om du har det? Vasket rutene innvendig på en stund?

Hadde du ikke skrevet Sony tilslutt, hadde jeg nesten trodd det var en Blaupunkt. Men de har jo ofte samme drivverket, så kanskje er det noe logikk der allikavel. Vennet meg nesten til det selv i Blaupunkt-perioden min noen år tilbake. Var det altfor kaldt ute, slo den seg ikke engang på. Og CDer var bare å glemme. Fikk en forklaring dengang på at det var sensorer som slo inn for å beskytte spilleren mot krypstrøm o.l. om det skulle være for kaldt og fuktig i spilleren. Tok det med en klype salt.

Røykes det mye i bilen, kan det legge seg et tjærelag på linsa, som ikke bare distraherer laseren, men som også gjør linsa langt mer mottagelig for eventuell dugg. Rene ruter dugger minst, serru...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuktighet/dugg/kondens på kretskortet kan føre til krypstrøm (altså at strømmen "hopper" over kretsbanene ved å følge vannet i lufta istedenfor/i tillegg til kobberbanene. Vann/fuktighet leder ganske bra.) og kan kortslutte komponenter og kretsbaner på dén måten.

 

F.eks. har jo alle(?) videokameraer (ihvertfall de av videokassettgenerasjonen) en "dew"-funksjon, som setter kameraet ut av drift en stund hvis den senser at det er dugg/fuktighet ett eller annet sted i systemet, så det er jo absolutt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks. har jo alle(?) videokameraer (ihvertfall de av videokassettgenerasjonen) en "dew"-funksjon, som setter kameraet ut av drift en stund hvis den senser at det er dugg/fuktighet ett eller annet sted i systemet, så det er jo absolutt mulig.

 

"dew" funksjonen senser selve video tromelen, den er av metal (aluminium) og den rotere i ca 2000RMS mot videotapet og ca 0,01mm avstand og da skal ikke mye fuktighet til i trommelen før den tapet sitter fast og blir drat rundt selve trommelen med en del båndsalat... damndamn , selve fuktighet er ikke så strøm ledende hvis den ikke inneholder litt høyere konsentrasjon av natrium. Men nyere elektronikk har innebygde strøm begrensere som nettop begrenser strømmen og slår av kretser ved overforbruk pga overslag. Utsatt elektronikk/elektrisk anlegg kan få en spesielt elektronikk lakk som isolerer og gjør den mer motstands dyktige. Kan med fordel brukes på forsterkere som monteres under gulvet i bagasjeromet og fare for vann eller lignende. well

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår