Gå til innhold

Jeez

Bruker
  • Innholdsteller

    357
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Jeez

  • Bursdag 05/11/1987

core_pfieldgroups_99

  • Modell (eks S4)
    Golf
  • Biltype (eks Audi)
    Volkswagen
  • Årsmodell (eks 1995)
    1990
  • Yrke eller sivil status
    hardtslitande lærling
  • Motor (eks 1.6)
    1.8 PF
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    Mugg

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Høyanger, S&F

Jeez's Achievements

  1. Jeez

    Lekk varmeapparat?

    Siden ingen greidde å fortelle meg det måtte eg finne ut sjøl. Hayensmanualen tar ikkje for seg det nyare systemet som tydeligvis er i min bil og sa derfor fint lite om de to mutterane gjennom torpedoveggen som måtte ut først. Elles skal det holde å løsne dashbordskruene i det akutelle området for å kunne bøye det og kanalen til senterluftdysene såpass vekk at en får dradd ut hele greia. Ikkje gjør som meg og løsne tilførselskanalen fra vifta og kanalen opp til frontrutedysene. Det betyr unødvendig arbeid og utgifter. Du bør heller ikkje ta for hardt i de etterhvert småmorkne plastdelane. De sprekker. Dersom du har andre spørsmål vedrørande greiene, bare spør.
  2. Kunne du tenke deg å kvitte deg med originalrattet? :)
  3. Vatn som kommer framifra kan renne bak dersom bilen har vinkelen til dette. Dessuten kan pakningane på de bakre siderutene samle vatn, men da skulle du gjerne kjenne det på trekka òg. Golfen min lak rundt frontrutepakningen. Kjørte inn ei runde Sikasil rundt hele greia, håper det har fiksa biffen.
  4. Jeez

    Lekk varmeapparat?

    Akkurat det å få ut boksen eg ikkje klarer. Kor mye som egentlig må demonterast for å greie det? Kjølevæska rant fra der slangane går igjennom torpedoveggen og går over til plastrør inne. Sjølve pakningen mot veggen var gjennomvåt, kanskje det er i koblinga det lekker?
  5. Jeez

    Lekk varmeapparat?

    Javisst lak det innanfor. Spørsmålet nå er åssen det kan takast ut for utskiftning. Guiden i Hayens får eg fint lite ut av, den nevner jo ikkje mutteren i torpedoveggen engang? Håper de som har demontert denne har noen gode råd å komme med!
  6. Nå når bilen er ribba kan eg til stadighet se en dråpe kjølevæske som har druppe fra der spjeldet for varmejustering skjer på undersiden av varmeveksleren. Ser også at det har vore vått rundt der røra går igjennom torpedoveggen. Under kjøring i rundt 10 grader med varmeapparatet på siger det røykmaskin-aktig damp ut cdspillerhullet. Bilen har vore kjørt veldig sporadisk og sjelden det siste året og aldri lenger enn 10 minutt i slengen. Bør varmeapparatboksen åpnast, sjekkast og pakningar byttast? Eller fins det en slags tetting det går ann å helle på kjølevæsketanken ala eggekvite?
  7. Jeez

    Ventil tikking

    Sitter med en GTI som tikker eg og, skikkelig skjemmande tikking, like gale etter oljebytte som før egentlig. Nå er bilen riktignok bare kjørt sporadisk den siste tida, men sist gang tok det sikkert 4-5 minutter rolig kjøring (30-50kmt) før tikkinga forsvann fullstendig. Såvidt eg forstår Hayens riktig, så er det ikkje nødvendig med kontroll av løfterane før det fremdeles tikker når; bilen har blitt start, gått til radiatorvifta starer og deretter gått i to minutter 2500 rpm.
  8. Etter en del dilling skrudde eg av luftfilteret og kikka inn. Der såg en jo rett heim; spjeldet stod vidåpent etter fullgasskjøringa. Toucha det såvidt med et skrujern og det lukka seg. Fyrte opp på nytt og motoren tikka sin vante gang igjen :)
  9. Har nylig handla en GTI med motorkode PF, altså Digifant. Den hadde stått 9 månaders tid før vi starta den opp og kjørte den rundt ca en halvtimes tid uten problemer. Den starta fint og gikk helt fint på tomgang og var villig til rusing. For noen veker siden kjørte eg en liten tur og drog ut 3. giret, når eg så stoppa gikk motoren ujevnt på tomgang og lukta mye bensin. Den kveles også ved mer enn 1/3 gasspåsdrag. Starta opp dagen etter og var like ille, helt til den blei kjørt opp en oppoverbakke. Da fungerte den helt fint igjen når eg stoppa den. Tennplugger blei uansett bytta ut til nye. På turen heim igjen blei 3. giret dradd ut igjen og problemet dukka opp på nytt. Bilen har nå stått over ei veke og problemet kommer med en gang eg starter bilen. Starter alltid umiddelbart, den kinner ikkje et sekund engang før den fyrer. Voldsomme bevegelser på motoren på tomgang, høres ut som ei snekke igrunn. Samtlige tennplugger var fuktige og sota, men virka som om nr 1 var mest fuktig og nr 4 var minst fuktig.
  10. Koble signalkabelen fra cdspilleren rett på Sinfonien og hør kun denne og hør om problemet er tilstede da. Eventuelt kobler du signalkabelen kun på PGen og hører om det samme skjer der. På denne måten kan du utelukke forsterkerane eller kabelen.
  11. Har hatt lignande episoder med en litt eldre Pioneer sjøl, hakking når spilleren/plata er varm. Uansett type cd.
  12. Golf2elsker'n, du har dørtrekk i skinn altså? |Massern|, var det eg tenkte på ja, men nå finner eg ikkje annonsen i forumet lenger? Skinninteriøret var til Audi, right? ultimateVW, det er bakre tårn ja. Det ser for meg ut som rusten kommer utanifra, altså inni hjulbua. Ser for meg at hvis det ruster helt rundt står bilen i fare for å dette ned på det hjulet liksom. Anslår at det ca er 1/3 rust rundt. Lite action og mye dilling om dagane. Prøver å lufte ut den mygla lukta i bilen, men den forsvinner liksom ikkje, skjønner ikkje helt kor den kommer fra. Vurderte å ta ned taket idag, men når eg såg opplegget ved takluka lot eg vere. Utrulig kor sprøtt taket er blitt på dessa åra, tåler ingenting før pappen sprekker. Får prøve å vaske det sånn det står. Har igrunn mine tvil på å få vekk soppmerkene; da belteputene har vore gjennom vaskemaskin uten at soppringane forsvann :/ Uansett blir det litt smådilling, har smørt opp dårhåndtak og låsemekanisme, vindusheis og føringer, fjerna sjukt montert ekstra bremselys, samt vaska luftfilter. Har også renska en tennplugg og holet dens for rusk og drit, den har tydeligvis ikkje vore godt nok tilskrudd. Var det var støv og sand på begge sider av låseskiva/ringen til tennpluggen. Håper for meg sjøl at det skal hjelpe noe på draget :) Elles er det opprydding av ledninger fra gamle installasjoner og moro. Nå er det bare ny tilførsel til cdspiller rett fra batteriet og en ledning fra starteren og opp til tenninga som er de resterande "fremmede" forbindelane som går gjennom torpedoveggen. La merke til litt ymse skøytehylser og anna når tenningslåsen blei bytta. En litt spesiell feature på bilen som den står nå er at med tenning av slår varmetrådane i bakruta seg på ved betjening av blinklyshendelen, også et anna relè som legger inn. Cdspiller var kobla med styrestrømmen inn på varmetrådbryteren, så denne slo seg også på :) Noen som har en oversikt over ka de forskjellige relè er til? Står montert 3 stykker av relè nr 18, noe eg tykte var litt merkelig.
  13. De såg jo noelunde ut dessa der, akkurat olja de inn eller? :) Såg en kar som solgte det riktige interiøret på vacn-forumet, sugen på det du og |Massern|? Det var jo riktignok med dørsider også men.. Greitt å vite sånt Mr. Gti, fint med litt historie.. Motoren virker problemfri nok, hvis en ser vekk fra ei svak tikking. Det er jo en 107hesters, men den gikk tilsynelatande bedre enn det når den gikk skikkelig. Har komt fram til at frontrutepakningen lekker. Veit ikkje helt kor, kan vere hele passasjersiden. Vurderer å bare gå dra over hele pakningen med en våtromssilikon eller lignande.
  14. Sleng ut noen bilder |Massern|, så får vi sjekke aktualiteten! Det aller beste hadde jo vore å få tak i det blåe tekstilinteriøret som hører til i bilen, men det eksisterer vel ikkje tekstilseter uten hol i lenger så.. :/ Ja, den ser jo temmelig pen ut på annonsebildet feks :) Ved hvilken anledning blei girkassa bytta da? Havari eller? Og veit du noe om motoren? Det var et ganske friskt drag i den med en gang han fikk den, men så skjedde det etelleranna med den..?
  15. Takluka ser ut til å klare seg bra, dreneringa fungerer hvertfall som den skal. Samme med dren fra vannbrettet. Tok av høgtalerdekselet på passasjersida og kjente rundtom nedi holet, var vått inntil A-stolpen, men ikkje vått bortover mot førersida. Tok av plasten på A-stolpen og såg og kjente der, uten resultat. Prøvde å simulere regn med vannslange for å provosere fram lekkasjen, men da kom det plutselig ikkje noe. Det er noe begynnande rust rundt frontruta, men ikkje i så alvorlig grad at det burde leke inn, til eksempel var Jettaen mye mer rusta, men tørr og fin inni. Ser det er en del rust der takrenna slutter nede ved A-stolpen, men også her var det alvorligare på Jettaen uten at den lak. Det kom kjølevæskefarga væske ut fra varmereguleringsspjeldet midt under der, til luftinga i bilen. En del rann på golvet, så eg satte et glas under der det draup og starta bilen, det kom sikkert en 3-4 dl før det stoppa. Varma opp motoren for å sjekke om det fungerte skikkelig, noe det gjorde. Den føregåande natta hadde eg ikkje på vannbrettplasten. Væska var som sagt litt sånn grågulblå, som skitten utvatna kjølevæske, men den lukta ingenting. Kan det vere vatn som har rent gjennom varmeapparatregisteret?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår