Gå til innhold

Sleng ut bilder av din veteran:)

Ranger emnet


Olsen_nissan

Anbefalte innlegg

Sower: Det vart Boble! Nææh, hva kult da! :) Venter spent på en prosjekt-tråd på Raane nå!;)

 

boble er raw søt! :D

prosjekt kommer snart nå ;) blir noe langsiktig pga jula er snart her og må begynne å tenke ut gaver, og det meste som må gjøres er kosemetikk innvendig og det vil koste meg blodig.. -.-

H-mjølk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en bil historie!

 

Fin Cosmo, Knut! Når du sier cosmo... Wankel eller ikke? og noen andre gamle mazda'er eller?

 

Neida, den var ingen Wankel, det var en 121 Cosmo.............og jeg håpet ingen skulle spørre om akkurat denne bilen..................

(Har vært borti Wankelbiler av denne typen også, men de har vært 1000 ganger bedre enn denne).

 

For noen år siden hadde jeg så utrolig dårlig råd og hadde ikke råd til bil, man så fikk jeg denne Mazda'n som takk for en jobb som jeg hadde gjort for en kar. De mente jeg godt kunne bruke den som den var. Den var gul og UTROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOLIG (understatement) rusten.... Bilen hadde vært omlakkert en gang og det var gjort fryktelig dårlig jobb. Forrige eieren hadde høyttrykkspylt bilen, og da var det stort sett bare den grå grunningen igjen før han var ferdig med å vaske bilen.

Dette var den eneste bruksbilen jeg hadde, så jeg vurderte fram og tilbake hva jeg skulle gjøre for å ikke miste skiltene på den. Den var som sagt FRYKTELIG sliten og ikke minst stygg siden den var gul og grå. Jeg tenkte at dersom jeg ble stoppet i kontroll, - eller at jeg passerte en politibil litt for nærme så ville de ta skiltene lenge før de spurte om førerkort og vognkort....

 

...og i nøden spiser Fanden fluer.....

 

Bilen var godt moden for huggeriet med andre ord. Den var så rusten og så myk i karosseriet at frontruta sprakk når jeg kjørte over en fortauskant en gang....

 

Men, så var det en annen kar med like dårlig råd som jeg hadde som hadde en blå delebil stående. Den hadde faktisk ch.nr etter min bil (265 og 266) og var Mosse-registert mens min var solgt ny på Nord-vestlandet. Motoren var gåen på bilen hans, - og han fikk ikke fraktet den til huggern selv. Jeg tilbød meg å fjerne bilen fra gården hans, mot at han fikk vrakpanten om jeg kunne ribbe bilen hans for de delene jeg trengte.

Og - det som var bra på den var for det meste dårlig på min så det ble litt bytting av deler...

Men karosseriet var jo fortsatt like rustent. Jeg tenkte at jeg skulle få sveiset det værste, men så ikke det lønt heller for det var så utrolig mye...

 

Løsningen ble KALD-SVEISING....

 

Jeg begynte for fullt på fredag ettermiddag og bilen var ferdig kald-sveiset på lørdagsmorgenen. Litt vanlig sveising ble det jo også, for jeg måtte jo få stivheten tilbake i karosseriet før jeg kunne gjøre noe mer. Ca 10 meter med vinkeljern ble sveiset inn langs kanaler og ellers på kryss og tvers i bilen. Noen ekstra stag og flatjern ble sveiset inn i bagasjerommet. Jeg jobbet stort sett hele helga uten å sove mer enn noen timer på gulvet i verkstedet, - og ansiktsuttrykkene på de jeg jobbet sammen med var ubetalelige da de kom på jobb mandag morgen. Fredag da de dro fra jobb så de bilen min som så ut som om den ikke skulle overleve kvelden, og mandags morgen var den blitt til en utstilingsbil........

Totalt brukte jeg en hel helg og et par kvelder før og etter helga på å forvandle denne skraphaugen om til en bil som folk snudde seg etter.

 

PIMP MY RIDE SARPSBORG sier jeg bare.... :doh

 

Jeg dro altså ned på Byggmakker og kjøpte fem bokser med byggeskum (kaldsveis). Så begynte prosessen med å bygge opp nye hjulbuer, kanaler, rammevanger, koffertrom, framskjermer osv med byggeskum. Deretter ble det overskytende skummet skåret bort med brødkniv og grovformet med vinkelsliper. Deretter la jeg på et tykt lag med glassfibersparkel over alt byggeskummet, formet det til og etter å ha sparklet noen ganger til så bilen helt rustfri og strøken ut........

Dørene var også veldig dårlige. Jeg limte dem i nedkant med karosserikitt for å få dørbladet til å holde seg fast. Noen pop-nagler og mye byggskum + glassfibersparkel og det så bra ut igjen. Jeg var nøye og brukte lang tid på dette, så både hjulbuer og dørene så veldig fine ut. Det var dårlig med hjørner igjen på dørene (i nedkant) så her ble det sveist fast tykk ståltråd som også ble brukt som armering til sparkelet - deretter ble dørene satt på bilen og bunnen av dørene sparklet fast i bilen med glassfibersparkel. Når sparkelet var tørket ble åpningene mellom dørene og kanalene/framskjermene skåret opp igjen med vinkelsliper og baufil - og deretter "jevnet til" og bygget opp med enda mer sparkel - og vips så var åpningene perfekte igjen og det så ut som om bunnen på dørene var helt OK. Nye dreneringshull ble borret opp og dørene fylt med tynntectyl. Deretter brukte jeg tykk tectyl som jeg tynnet ut med tynner til den ble sånn tålig flytende. Dette ble tømt inn i dørene. Så la jeg en varmepistol inni døra et par timer og etter hvert som tectylen rant ut igjen og tynneren fordampet i varmen så ble hele dørbunnen forseglet med en tett og tykk masse (som tålte vann som det vanligvis blir inni dørene). Samme gjorde jeg også med hjulbuene innvendig.

 

Deretter var det å lakkere bilen i en vaskehall, original Mazda-rød med klarlakk og med silkematt-svart panser. Hadde jo lakkert noen biler tidligere så jeg visste jo hva jeg drev med, og var utrolig heldig med denne. Kompressoren ga over 10 bar og det var lufttrykk nok til at jeg kunne forstøve siste strøket så mye at overflaten på lakken ble superfin.

Den ble nesten som om den var profflakkert...

Jeg hadde også muligheten til å få 50 graders varme i hallen siden det stod en svær oljefyr der.

 

Jeg lagde også en tynn (6mm) svart stripe 6mm under kanten på den svarte fargen, og da så det nesten ut som om fargevalget og designen var slikt fra fabrikken. (Kan så vidt ses på bildet).

Jeg lakkerte inni døråpninger, inni panser og bagasjerommet, og motorrommet lakkerte jeg svart etter å ha demontert det som var i veien på innerskjermene. De stedene som ble svarte utvendig, ble også svarte i (dør-)åpningene slik at det hele så veldig profft ut.

 

Jeg jobbet mye med sparkelet for å få det så bra som mulig, la på mye sprøytesparkel og slipet til jeg så mannen med ljåen. Bilen var "spik-rak i plåten", den ble så flott at jeg ble imponert over meg selv...hehe. Jeg hadde laget falser og kanter med glassfibersparkel rundt hjulbuene og ellers der stålet manglet - og bilen så faktisk helt rustfri ut. - Selv om det fortsatt bare var en "møkkabil".

 

Deretter fikk jeg en kar med gaffeltruck til å heise opp bilen (for kanalene tålte ikke vekten av bilen siden de bestod for det meste av byggeskum og sparkel) og jeg tectylerte den grundig under og faktisk så holdt det hele tiden mens jeg hadde bilen.

Det piplet ikke fram noe sted og etter 13.000 km og ett år så den stort sett like fin ut.

Jeg hadde til og med bilen på bilutstilling ..................... (man skal ikke skjemmes over det man har)

 

Men så kom det en kar og ville kjøpe bilen :shake :shake . Og jeg kunne jo ikke selge den så dårlig som den jo fortsatt egentlig var - riktignok hadde vi sveist inn noen meter med vinkeljern her og der for å stive opp bilen igjen, - men det var jo MYE byggeskum på den også...

Så, jeg måtte si til han at det egentlig var et vrak, - men han tilbød meg 10.000,- for den og ville absolutt ha den.

Jeg ville ikke selge og var helt ærlig med han om hvordan bilen egentlig var.... men han ville forsatt ha den.

Jeg sa jo at dette egentlig var et "nødprosjekt", men han ga seg ikke.

Så han fikk den da.....for 8.000,- ferdig reg, for jeg hadde ikke samvittighet til å ta mer for den enn det.

Han klarte til og med å få den EU-godkjent av et bakgårdsverksted og dro på ferietur til Danmark med ny kjæreste og en haug med unger. Snakket med han et par ganger, og han var like fornøyd hele tiden. Tror han kjørte med den i to-tre år før de dro av hele bunnen i koffertrommet da de skulle på campingtur.

 

 

Slik så den ut da jeg fikk den - mye av lakken hadde ramlet av.

 

Mazda1.jpg

 

Sent søndag kveld - ferdig grunnet og klar for sliping og lakkering. Jeg sov litt innimellom på verkstedgulvet mens bilen tørket.

 

Mazda2.jpg

 

...etter å ha vært i bruk et par måneder

 

Mazda3.jpg

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår