Gå til innhold

Første bil me airbag

Ranger emnet


T/A 455

Anbefalte innlegg

Leste en artikel på dinside.no anngående Kollisjonsputens historie. Irriterer meg over at artikelen virket som om den var skrevet av Mercedes og at ikke første bil med airbag var nevn. Trodde det var Lincoln som leverte det først, men ble litt usikker har også hørt at 1973 Chevrolet Impala Limited var den første :/

 

Noen her som har noe vidre peiling? :thanks

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at Chevrolet leverte airbager allerede på 1973 modeller, lenge før Mercedes.

 

http://www.motorvista.com/airhist.htm

Dettte er ikke første gang motorskribenter gjør slikt i Norge (europa) Amerikam har liksom aldri eksistert noen ganger har jeg gjort dem oppmerksom på tabben, de har da beklaget i mail til meg men aldri i bladet eller på web.

:shake

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dettte er ikke første gang motorskribenter gjør slikt i Norge (europa) Amerikam har liksom aldri eksistert noen ganger har jeg gjort dem oppmerksom på tabben, de har da beklaget i mail til meg men aldri i bladet eller på web.

:shake

 

Det som forbauser meg gang på gang med såkalte motorjournalister er hvor dårlig kildekontroll de har. Noen minutter ekstra og mange banale feil ville vært unngått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som forbauser meg gang på gang med såkalte motorjournalister er hvor dårlig kildekontroll de har. Noen minutter ekstra og mange banale feil ville vært unngått.

skriv en mail til han og inviter han til å lese denne tråden og kansje delta på diskusjonen. :hammer

http://img216.imageshack.us/img216/9190/thattackmk0.gif

Pay no mind to those who talk behind your back, it simply means you are 2 steps ahead.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mange slike "feil" ja.

 

Siste eg såg var i siste Ilustrert vitenskap, dei skriv ein kort artikkel om BMW og "nightvision."

 

BMW skulle vere først med dette i følge artikkelen, MEN, såvidt eg veit har både cadillac og mercedes hatt dette før

 

Eg veit ikkje om Mercedes har levert biler med systemet enda, men cadillac gjorde eit forsøk for nokre år sidan og har no kutta det ut pga. lav interesse.

 

mvh

Lars Olav

1981 Matra Murena 2.2

1987 Saab 900

1974 Volvo 144

 

1952 Cadillac series 62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, i 1973 faktisk..

 

Jeg trodde også at Mercedes var først med airbag, i 1985 ellerno, men da vet jeg at det ikke stemmer vertfall.. :)

» [ ] Audi A3 Cruiser Edition, 2004

» [x] VW Golf 3 Carbon Edition, 1996 (showcase) » Pengesluk, solgt

» [x] VW Golf 2 Pendlebil Edition, 1989 » Krasjet, deretter solgt

Bildegalleri: » http://foto.sparklingblue.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har lest så startet Mercedes med testing av kollisjonsputer allerede på seint 60-tallet. Uansett, Amerikanerene bruker jo ikke sikkerhetsele så da hjelper ikke kollisjonsputen så mye.

 

Uansett, Mercedes har fått æren fordi de var det første som serieproduserte bil med kollisjonsputer.

 

Er akkurat det samme som med Ford, er ikke de som laget den første bilen, de var bare de første som serieproduserte den.

 

(DaimlerBenz laget den første bilen i 1886)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som jeg har lest så startet Mercedes med testing av kollisjonsputer allerede på seint 60-tallet. Uansett, Amerikanerene bruker jo ikke sikkerhetsele så da hjelper ikke kollisjonsputen så mye.

 

Uansett, Mercedes har fått æren fordi de var det første som serieproduserte bil med kollisjonsputer.

 

Er akkurat det samme som med Ford, er ikke de som laget den første bilen, de var bare de første som serieproduserte den.

 

(DaimlerBenz laget den første bilen i 1886)

 

Chevrolet hadde airbags som option i 1973. Ca 1000 biler ble levert med airbag i 1973. Totalt ble det produsert ca 10 000 GM biler med airbags frem til 1976 da airbags ble droppet pga manglende interesse hos kundene.

 

Mercdes kom først med airbags på 80 tallet, så Chevrolet må regnes som første serieproduserte bil med airbags.

 

Det var mange bilprodusenter som testet airbags på slutten av 60 tallet.

 

Mercedes er ikke første bilprodusent som prøver å ta æren for ting som andre hadde funnet opp lenge før.

 

Ford var vel ikke første til å serieprodusere biler ?

Hvis jeg ikke husker feil så var det en Cadillac som som regnes første serieproduserte bil. Sjekker det når jeg kommer hjem fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henry Ford var den første som tok i bruk sammlebånd. Serieproduksjon hadde foregått i mange år før det på andre produkter. Sammlebåndet gjorde at arbeiderne var i stand til å kunne stå på en plass å skru på sin lille del. Masseproduksjon av biler var i grunn ikke mye verdt før sammlebåndet kom.

 

 

Forøvrig morsomt at det var andre enn meg som reagerte på artikelen :)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånte litt av informasjonen som Dart360 kom med å sendte en mail til artikkel skrivern på DinSide.

 

Hei og takk for din henvendelse. Dette var jeg ikke klar over, Mercedes-Benz fremstiller det som om de var først ute med kollisjonsputer i 1980. Skal sjekke opp saken i løpet av uken.

 

Vennlig hilsen

 

Jogrim Aabakken

Journalist DinSide

 

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår