Gå til innhold

Karosserimodifisering med kutteskive å sveiseapparat.

Ranger emnet


Bead-lock

Anbefalte innlegg

[quote name=Bead-lock

hvorfor anbefaler du ikke å prøve å krympe?????

 

er det for at du ikke har klart det selv?

 

Er jo faktisk det de jobber mest med på de store rod og kustom verkstedene.

Derfor bruker de mange tusen timer på noen karosserier for å få de helt perfekte....og det er en egen kunst å få til slikt....

 

Men hot rod....forsøk mere, så får du det til....[/quote]

 

Det er metoden med oppvarming for å minske spenningene jeg advarer mot.

Ikke krymping generelt.

 

Jeg har kun en propan "blåselampe" til disp. Den gir antakelig for svak varme og for bred flamme.

En skikkelig gassbrenner med justerbar oksygen pluss litt opplæring av en som har peiling funker sikkert ENDEL bedre....:ratatatat

 

Jeg har knotet med dette i 4-5 år nå i min egen garasje. Jeg hadde ingen kunnskap på forhånd og har ingen i nærheten som driver med så omfattende karosseriarbeider.

Så hva de gjør på de store rod og custom verkstedene blir liksom litt fjernt for meg.

Litt stor nivåforskjell, kan man vel si....:D

 

Min ambisjon er å få en finish omtrent like bra som på en 1934 Ford originalbil. Tenker det blir vanskelig nok, jeg...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Bare kjør på Hehe...

 

Neida. Seriøst, det kan gå. Man husk følgende:

-Dersom du kapper en "strek" i metallet med vinkelkutter, presser endene etter kuttet helt inntil hverandre og sveiser, har du krympet metallet på tvers av streken du kuttet, enig?

-Dersom du derimot legger en avlang sveisepølse istedefor å kutte en "strek", vil metallet krympe BÅDE på tvers OG i lengderetningen av pølsa.

 

Kan være litt greit å ha i bakhodet før du setter igang.

 

Hvis du har vc en "rund og fin" bule på en ellers stort sett rett flate, kan kanskje et sveisePUNKT gi mer forutsigbar virkning?

 

Her er jeg på gyngende grunn. Har aldri gjort dette selv, men teori og virkelighet stemmer noen ganger...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør man så når bloppen er på ei dør som SKAL være litt krum? Vil ikke et sveisepunkt gjøre at den spretter for mye inn og krummer innover istede?

 

Har nettopp oppdaget et slik punkt på døra på rodden. Heldigvis er det tett inntil kanten med hengslene, så bloppen vil ikke hoppe frem og tilbake som følge av at døra slås litt hardt igjen.

Men det beste hadde jo vært å fått eliminert den helt.

 

Oppdaget det i går kveld da jeg tinnsparklet langs karosseriets dørkarm. Varmen fra lampa gikk litt inn på døra, siden det var så tett inntil. Dermed sa det plutselig "blopp" og så bulet døren inn på lite område (ca 10x10cm) istedefor å bule utover.

 

Jeg lot den avkjøle seg sakte og etter litt hoppet den ut igjen. Men da jeg prøvde å trykke litt på området etterpå, greide jeg å trykke den inn igjen.

Vil tro forskjellen på feil og rett krumming er cirka 0,5-1 cm.

Det er typisk nok svært vanskelig å komme til fra innsiden på det stedet. Kanskje jeg rett og slett skal lage et hull i innerdøra, slik at jeg kommer til og får banket fra innsiden?

 

Noen ideer?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...nei det var kanksje litt vansklig for utenforstående å forstå seg på.

 

Men bilen ligger på siden og så ligger det 100 kg med presning tullet rundt, så jeg fikk ikke til bedre.

De stripen kom av at jeg seff måtte ta på bulen før jeg tok bildet.

 

Det er på en måte to loddrette buler. Den bakerset er vansklig å se.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tror kanskje jeg skjønner nå.

Ser temmlig vrien ut den der.

Hva med et flatjern på innsiden for å presse området utover?

Ja, det er jalla, men hvis valget står mellom et usynlig flatjern på innsiden som bare du vet om, eller buler som blopper frem og tilbake bare bilen står i solsteiken, hadde ihvertfall jeg valgt det første.

 

Eller hva med å rett og slett kappe vekk hele dritten og punktesvise med forsiktig og med overlapp inn et helt nytt friskt område fra en delebil? Vet det høres drastisk ut men...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis jeg forstår bilde rett så er hjulbuen oppe til venstre?

 

Å du har sveiset hjulbuen?

 

Det der er bare spenningsbulker...

 

Du tar bare en rettespade eller brekkjern eller noe sånt....

Stikker den inn på innsiden og bender forsiktig ut.. for du vil ikke ha spisse utoverbulker....

 

Hadde du vært litt i oppretterbransjen så ville du ha vist hva en bankefil er...

Det er ekentlig en litt bred gråvtagget fil ca 5cm bred som er s formet så en kan holde i ene enden å dunke uten å slå knokene av seg...

 

Greia er det at du banker på motholdet som du holder på baksiden og fil overflaten gjør at du frymper det stedet du har slått.

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hot Rod....

 

Finnes det bare en, jeg gjentar ...1 .... smule fornuft..... så gjør man ALT for ikke å legge inn stenger/jern/hvasomhelst. på innsiden....

 

Så hot Rod.....kanskje ett karoserikurs hadde vært tingen.....hos meg?

før det kommer altfor mange flotte løsninger på problemer som løses med kunskap?

 

Du kjøpte jo jaguar axsel av era?

Han kan for telle deg litt om hva jeg har gjort opp gjennom åra....

 

 

Du har jobbet med bilen din i 5 år....

 

jeg har bare i år svisa trill rundt på en 64 pv,35 playmoth der jeg laga ny stigtrinn+++kanskje 50 hjulbuer, 5-6-7 kanaler, div gulv og masse annet.+bygd om og bredda en BMW E-30 14 cm og bredda en E-46 6 cm.++

 

Så det el camino her opplever sliter jeg med hele tiden.

Man sveiser, krymper og retter, tinner og sparkler....og lakker.på alt....

 

 

 

 

 

http://shop.gasolin.no/catalog/product_info.php?cPath=22&products_id=42&osCsid=696b48d2a16d40214253c9a4cd75f32d

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Helt sikkert. Men så ver det dette med tid+økonomi.

Alt vi gjør jo blir prioriteringer.

Selvsagt hadde roddden min blitt bedre dersom jeg hadde mer verktøy pluss et tynnplatekurs. Evt at jeg hadde satt vekk mer av arbeidet.

Men det har jeg ret og slett ikke tid eller penger til. Derfor må jeg gjøre det selv.

 

Som jeg skriver høyere opp har jeg EN slik bulk som blopper inn dersom jeg trykker litt hardt på den og som blopper ut igjen dersom jeg trykker lett ved siden av der den bloppet inn.

 

Den korrekte stillingen på den er når den er ute, så problemet blir å få den til å holde seg ute selv om det kommer et lite trykk på stedet.

Det jeg er redd for hvis jeg setter et sveisepunkt er at metalet krymper så mye at bulken spretter inn og blir stående slik.

Et annet problem er at innerdøra er helt ett akkurat der den bulken er, så jeg kommer ikke til på baksiden med mothold eller hammer.

 

For å få dette området (ca 10x10cm) til å holde seg ute, skulle det ikke, ideelt sett, vært banket fra innsiden og utover I KANTEN av området?

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår