Gå til innhold

Karosserimodifisering med kutteskive å sveiseapparat.

Ranger emnet


Bead-lock

Anbefalte innlegg

Skal vi diskutere slik i denne tråden?

 

Har da gjort endel av dette og for de som da har vært på gatebil....

 

Så er det min skyld mye av det som er av karossmods og lakking på grønne E-30 til Tarjei Kristiansen.

 

5 cm bredere i baken.

7 cm bredere hjulbuer.

utdratte c stolper.+++

 

å har fikset mye slikt,så da diskuterer vi...... :wonder

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 33
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har holdt på litt med slikt jeg også, de siste 4 årene.

Men ikke så avansert som engelsk hjul og kun på garasjebasis med karosseriet til en 34 Ford. Antar et slikt karosseri er vesentlig mindre avansert enn et mer moderne karosseri.

 

En generell forhåndsregel er å stage opp før man setter igang vinkelkutteren i karosseriet.

Ofte når man kutter vil karosseriet "falle sammen" litt fordi man kutter i en bærende del.

 

Et cab karosseri er dessuten svært mykt i forhold til et lukket karosseri. Dermed må det avstives før det f.eks rammeløftes.

Så må man ikke glemme at også metall vil kunne krympe, bøye og strekke seg alt etter som. Derfor kan det bli helt feil selv om man har avstivet på forhånd. Man må alltid ta mål og sjekke for forskyvninger underveis i arbeidet - igjen og igjen.

 

"Ta mål i forhold til hva?" vil mange spørre. Helt korrekt. Et karosseri har INGEN helt rette linjer og vinkler. Da er det er problem å få nøyaktige referansemål slik at det f.eks blir likt på begge sider.

Jeg har løst det ved å lage meg en rammejigg som ikke bare spenner fast rammen og karosseriet (for det er jo også svært viktig) men i tillegg er karosseriet og rammen nøyaktig sentrert oppå jiggen. Da kan jeg bruke faste punkter på jiggen som refeansepunkter fra side til side.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge deler....

 

har både engelskhjul og alt annet av karosseri verktøy så det umulige blir bare en større utfordring.... happyhappy

 

jaja, visst du ikke gidder å utdype mer en det så :D

 

Har sveiset noen kvadratmeter på bilen min også. Skulle ikke forundre meg om den er skeiv som en...eeh...ihverfall skeiv. HÅper på det beste da men...

 

Kunne tenke meg et tips om hvordan få vekk spenn å buer i stål. Har En del spenn over for hjulbuene bake på min ascona (kan ta et bilde) Er ltt bekymret for det når jeg begynner å sparkle, tilfelle det plutslig spretter ut eller inn, og all sparkelen ligger igjen på garasjegulvet.

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i praksis nesten umulig, tør jeg påstå.

Teoretisk heter det at dersom metallet varmes opp, vil spennet gi seg. I praksis ender det med at det blir enda verre fordi man ikke klarer å tilføre jevn nok varme.

Dersom du likevel velger å prøve dette, må du stå klar med en klut med kaldt vann for nedkjøling. Når du begynner å varme området vil du se at metallet etterhvert reagerer. Blir det verre, så stopp uten å legge på kluten. Lar du metallet få avkjøle seg sagte, vil det gå tilbake til utgangspunktet og høyst sannsynlig ikke bli verre enn det var. Blir det derimot bedre, legger du kluten på og kjøler det brått ned. Da vil metallet "fryse" i den posisjonen det hadde i det du la på kluten.

Men jeg anbefaler det ikke....

 

Dersom du har fått spenn langs en sveis kan du evt prøve å banke på selve seisen. Det som da skjer er at du utvider plata der du banker. Denne utvildelsen vil da motvirke krympingen som har forårsaket spennet. Men også dette er lettere sagt enn gjort. Man man banke ganske hardt og treffe riktig hele tiden.

Dersom du prøver dette, så gi deg i tide! Det er bedre med ett salg for lite enn ett for mye.

 

På store, rette flater som feks sideveggen på en kassebil, skinnet på ei dør el. kan man jukse med å sveise fast små braketter eller flatjern på innsiden for å motvirke at bulker spretter ut og inn, men det er jo litt jalla da...

 

Lykke til...

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info!

 

Ja, jeg vet at på skipsverft så varmer de jo opp dørkplatene etter sveising for å rette opp. Men kan visst sine saker de som gjør det. Og så er det snakk om 15 mm stål, om de skulle ha betydning..

 

Men hvor skal en eventuelt varme? inn i bulen eller der den starter?

 

Tenkte på det med braketter, men har funnet ut at det vil jeg ikke gjøre pgs. som du sier, jalla...

Kan hende jeg kommer til å snitte opp og sveise på nytt..

 

Faen altså....er et lite problem dette igrunnen..

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på noen få steder på rodden snittet og sveist på nytt, men da snakker jeg om 1,25mm plate. Den er jo lett å sveise på sammenlignet med 0,9mm.

Jeg måtte også "krype til korset" og sveise etpar braketter inni dørene etter at de hadde vært demontert i ytter- og innerdør pluss sveist inn nytt de nederste 20cm.

Fikk ikke krummingen på døra bra nok og jeg turde ikke å bøye ut falsene å ta fra hverandre døra en gang til pga godset i falsen.

Men de ble j... faste og fine da! Slår man i sida på døra er det bare et knallhardt "konk" og ingenting som gir etter.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:deng

 

Ja, det er ganske naturlig at du må "krymp" på plater som har fått en "blopp"

 

Man bruker å hamre på sveisen for at det skal motvirke at platene krymper der du sveiser.

 

Man kan krympe med kullstift eller med ett lite ben på oksygen/acetylen brenneren.

 

Man bruker fingeren og finner senteret på bloppen, der setter man et lite varmepunkt 3-4 mm. holder til det blir rødt.

kommer man til på baksiden kan man ha klart ett mothold og klaske litt med hammeren i sirkel. så bråkjøle med luft.

liker ikke å ha vann på blanke plater.....

 

det er en fordel å være 2 stykker når man gjør slikt.

en varmer å kjøler og en hamrer og klenner på plata og bestemmer hvor det skal krympes.

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:deng

 

Ja, det er ganske naturlig at du må "krymp" på plater som har fått en "blopp"

 

Man bruker å hamre på sveisen for at det skal motvirke at platene krymper der du sveiser.

 

Man kan krympe med kullstift eller med ett lite ben på oksygen/acetylen brenneren.

 

Man bruker fingeren og finner senteret på bloppen, der setter man et lite varmepunkt 3-4 mm. holder til det blir rødt.

kommer man til på baksiden kan man ha klart ett mothold og klaske litt med hammeren i sirkel. så bråkjøle med luft.

liker ikke å ha vann på blanke plater.....

 

det er en fordel å være 2 stykker når man gjør slikt.

en varmer å kjøler og en hamrer og klenner på plata og bestemmer hvor det skal krympes.

 

javel, javel...men hva er en kullstift uhhmmwhat?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet av HOT ROD...

 

Teoretisk heter det at dersom metallet varmes opp, vil spennet gi seg. I praksis ender det med at det blir enda verre fordi man ikke klarer å tilføre jevn nok varme.

Dersom du likevel velger å prøve dette, må du stå klar med en klut med kaldt vann for nedkjøling. Når du begynner å varme området vil du se at metallet etterhvert reagerer. Blir det verre, så stopp uten å legge på kluten. Lar du metallet få avkjøle seg sagte, vil det gå tilbake til utgangspunktet og høyst sannsynlig ikke bli verre enn det var. Blir det derimot bedre, legger du kluten på og kjøler det brått ned. Da vil metallet "fryse" i den posisjonen det hadde i det du la på kluten.

Men jeg anbefaler det ikke....

 

-- :idea: ----------------------------------------------------

 

hvorfor anbefaler du ikke å prøve å krympe?????

 

er det for at du ikke har klart det selv?

 

Er jo faktisk det de jobber mest med på de store rod og kustom verkstedene.

Derfor bruker de mange tusen timer på noen karosserier for å få de helt perfekte....og det er en egen kunst å få til slikt....

 

Men hot rod....forsøk mere, så får du det til....

Min hjemmeside...

http://www.lefsa.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår