Gå til innhold

Uoriginal eksospotte - Biltilsynets maktmisbruk.

Ranger emnet


TurboKnut

Anbefalte innlegg

Bare en har undersøkt litt i Kjøretøyforskriften kan en stoppe kjeften på de fleste når en skal godkjenne noe :)

Eneste kjipe er at de har siste ord uansett. Så lønner seg å ha en ydmyk tone.

 

Sitat fra forskriften:

 

"Når ikke annet er sagt, skal dokumentasjoner/bevitnelser/garantier og øvrige underlag ha tekst på norsk, svensk, dansk, engelsk eller tysk."

 

Denne setningen står riktig nok under bremser. Men det skal stå en tilsvarende setning som refererer generelt. Men mulig den generelle setningen stod i "Krav til kjøretøy" boka.

 

Jeg finner den ikke, kan ikke du finne den paragrafen det står under... er så deilig å slenge paragrafer i trynet på disse karene... assman

Parts and Retards - Størst på senk i Norge.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

§ 1-15. Spesielle unntak for bil

 

Bil som er i den utførelse den ble levert fra fabrikken (original utførelse) er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-11 nr. 4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28.

 

Unntaket etter første ledd gjelder uavhengig av om bilen tidligere har vært registrert i annet land. For bil som tidligere har vært registrert gjelder de krav som gjaldt på tidspunkt for registrering. Bil som ikke tidligere har vært registrert må tilfredsstille de kravene som gjelder når bilen fremstilles for godkjenning i Norge, eventuelt godkjenningstidspunkt i annet land hvis dette kan godtgjøres.

 

Bil som ikke tidligere er registrert må uansett oppfylle følgende krav:

 

- § 13-2, dekk på bil - støykrav, jf. direktiv 92/23/EØF som senest endret ved direktiv 2001/43/EF,

- § 16-2, bilbelter, jf. direktiv 77/541/EØF som senest endret ved direktiv 2000/3/EF for bil i gruppe M1,

- § 24-5, støy fra bil, jf. direktiv 70/157/EØF som senest endret ved direktiv 1999/101/EF,

- Kapittel 25, avgasser, jf. direktiv 70/220/EØF som senest endret ved direktiv 2002/80/EF og direktiv 88/77/EØF som senest endret ved direktiv 2001/27/EF og

- § 49-1 opplysninger om CO2 -utslipp og drivstofforbruk, jf. direktiv 80/1268/EØF som senest endret ved direktiv 1999/100/EF.

 

 

 

 

 

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. Ved typegodkjenning og - for ikke typegodkjente biler - ved første gangs registrering i Norge skal det fremlegges dokumentasjon fra fabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium for at bilen tilfredsstiller kravene i direktiv 70/157/EØF, som endret senest ved direktiv 92/97/EØF. Bilens støynivå/turtall ved standstøymålemetoden skal oppgis.

 

3. Akselerasjonsstøy. Støynivå etter direktiv 92/97/EØF:

 

a) Bil som er innrettet for transport av personer, og som har sitteplass for høyst ni personer, førerplass medregnet 74 dB(A)

b) Bil som er innrettet for transport av personer, som har sitteplass for flere enn ni personer, førerplass medregnet, og har tillatt totalvekt på over 3.500 kg

- med en motoreffekt på under 150 kW 78 dB(A)

- med en motoreffekt på 150 kW eller mer 80 dB(A)

c) Bil som er innrettet for transport av personer, som har sitteplass for flere enn ni personer, førerplass medregnet; Bil som er innrettet for godstransport

- med tillatt totalvekt på høyst 2.000 kg 76 dB(A)

- med tillatt totalvekt over 2.000 kg men ikke over 3.500 kg 77 dB(A)

d) Bil som er innrettet for godstransport og har tillatt totalvekt på over 3.500 kg

- med motoreffekt på under 75 kW 77 dB(A)

- med motoreffekt på 75 kW eller mer, men under 150 kW 78 dB(A)

- med motoreffekt på 150 kW eller mer 80 dB(A)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves framlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte.

 

Dette er nok den forskriften han brukte mot deg.

 

 

 

Mvh Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte vise bilen med originalpotte, og selv da hadde han problemer med å godkjenne den.... Avgassene var ikke for høye.

 

SÅ: Skiltene sitter på bilen nå..

 

OGSÅ: Hadde jeg visning på en langt fra original Polo i dag... Den har justerbart senkesett (er LAV), gule Koni, ombygde lykter foran, mørke baklykter, mørke hovedlys samt blinklys, styling, effektanlegg, chiptrimming (som jeg har oppgitt), 45 profils dekk på brede felger osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv... :shake

 

Og HVEM skulle kontrollere den???? Riktig...

 

Inn på bukken - sjekke senkesett, spørre om den er veldig stiv, prate litt hit og dit om liten Polo og "dele erfaringer" - se på lykter - snakke om så mye effektøkning på så liten bil - og 7 minutter senere: GODKJENT rubbel og bit. Fikk beskjed om at det var neppe nok plass til alt han skulle skrive på vognkortet - så han fikk forkorte litt....

 

God helg og takk for besøket og - "snerten bil det der..."

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, skulle vært som på verkstedet der jeg godkjenner bilene mine.. De er nøye på eukontroll, men de er veldig greie å ha med å gjøre. Fikk tlf fra han som kontrollerte granadaen: "det var et lite hull i potta, men det lappa jeg, så det trenger du ikke tenke på. Bilen er ferdig nå, godkjent og alt. Ser bra ut til å være en gammel granada" Sånne telefoner er greie å få :D

Dream as if you'll live forever; live as if you'll die tomorrow.

James Dean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kompis godkjente en a4 1996 model på bt i oslo..han karen var noe av det råeste vi har møtt..neon under bilen var arbeidslys..potta var grom..filteret burde vi smøre inn med olje etter rens slik at den fungerte best..hehe...

✔Mercedes C220cdi 2009

✔Mercedes E220cdi 2007

✔Mercedes S320 2000

__________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte vise bilen med originalpotte, og selv da hadde han problemer med å godkjenne den.... Avgassene var ikke for høye.

 

SÅ: Skiltene sitter på bilen nå..

 

OGSÅ: Hadde jeg visning på en langt fra original Polo i dag... Den har justerbart senkesett (er LAV), gule Koni, ombygde lykter foran, mørke baklykter, mørke hovedlys samt blinklys, styling, effektanlegg, chiptrimming (som jeg har oppgitt), 45 profils dekk på brede felger osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv... :shake

 

Og HVEM skulle kontrollere den???? Riktig...

 

Inn på bukken - sjekke senkesett, spørre om den er veldig stiv, prate litt hit og dit om liten Polo og "dele erfaringer" - se på lykter - snakke om så mye effektøkning på så liten bil - og 7 minutter senere: GODKJENT rubbel og bit. Fikk beskjed om at det var neppe nok plass til alt han skulle skrive på vognkortet - så han fikk forkorte litt....

 

God helg og takk for besøket og - "snerten bil det der..."

Denne tok jeg ikke helt.. Hadde kontrolløren fra helvete plutselig blitt omvendt?
Hmm, skulle vært som på verkstedet der jeg godkjenner bilene mine.. De er nøye på eukontroll, men de er veldig greie å ha med å gjøre. Fikk tlf fra han som kontrollerte granadaen: "det var et lite hull i potta, men det lappa jeg, så det trenger du ikke tenke på. Bilen er ferdig nå, godkjent og alt. Ser bra ut til å være en gammel granada" Sånne telefoner er greie å få :D
kompis godkjente en a4 1996 model på bt i oslo..han karen var noe av det råeste vi har møtt..neon under bilen var arbeidslys..potta var grom..filteret burde vi smøre inn med olje etter rens slik at den fungerte best..hehe...

Burde vært et krav at alle som jobbe med eller undt biler var så her runde i kanta...

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OGSÅ: Hadde jeg visning på en langt fra original Polo i dag... Den har justerbart senkesett (er LAV), gule Koni, ombygde lykter foran, mørke baklykter, mørke hovedlys samt blinklys, styling, effektanlegg, chiptrimming (som jeg har oppgitt), 45 profils dekk på brede felger osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv osv... :shake

 

Og HVEM skulle kontrollere den???? Riktig...

 

Inn på bukken - sjekke senkesett, spørre om den er veldig stiv, prate litt hit og dit om liten Polo og "dele erfaringer" - se på lykter - snakke om så mye effektøkning på så liten bil - og 7 minutter senere: GODKJENT rubbel og bit. Fikk beskjed om at det var neppe nok plass til alt han skulle skrive på vognkortet - så han fikk forkorte litt....

 

God helg og takk for besøket og - "snerten bil det der..."

 

Dette bekrefter bare mine mistanker om biltilsynet.

 

Ombygd eller trimmet Tysk,Svensk eller Amerikansk = sklir igjennom

Ombygd eller trimmet Japansk = dokumentasjon i hue og ræva kreves for selv små endringer.

 

Leverte selv ca 20 A4 sider med all slags dokumentasjon for å få godkjent min 88 626 Coupe med ettermontert turbo og intercooler.

 

Hadde jeg ikke vært ydmyk nok til å gjøre dette før det ble gjort noe med bilen, slik at det hele ble noe i nærheten av en søknad om å få gjøre dette med bilen. hadde de sikkert nektet å godkjenne det.

 

La også merke til at vedkommende som sto for kontrollen ikke var så fryktelig ivrig på å godkjenne den. men da hans overordnede skriftlig hadde gitt meg klarsignal før jeg startet ombyggingen noen mnd før, turde han vel ikke annet enn å forvisse seg at allt skikkelig gjort og at bilens utslipp var innen kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godkjente senkesettet mitt på biltilsynet arendal. han som kontrolerte bilen klaget over tyske papirer og han fant ikke nummeret på demperene.

ba meg kjøre ut og vente, tokk ca 20 min så fikk jeg beskjed om at bilen var godkjent.da måtte han sikkert snakke med sin overordnede. eneste han ble sur over var eksosen min som bråket "litt" (den bråkte sinykt)

-95 polo6N

-91 sierra

-84 golf2

www.home.no/polo6n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Noen fremgang med klagingen, Knut? Var jeg deg ville jeg ikke gitt meg før kontrollør-peisen ble satt til å skyfle asfalt eller bytte veglyspærer på Finnmarksvidda. MAKAN til maktmisbruk, inkompetanse og uforstand i tjenesten har jeg aldri hørt maken til! Denne saken får mitt lille BT-problem til å virke like enkelt som trigonometri! Her har jo faktisk kontrollør-faen brutt regelverket han er ansatt for å tjene (jfr. paragraf 24-3 punkt 5 som sier at biler tillates å ha montért erstatningseksosanlegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

godkjente senkesettet mitt på biltilsynet arendal. han som kontrolerte bilen klaget over tyske papirer og han fant ikke nummeret på demperene.

 

Kan de faktisk klage over at papirene er på tysk? Når de anser TÜV-papirer for å være dokumentasjon, så får de vel for faen også akseptere at de er på tysk. Dette går jo ikke an. Kommer jeg med papirer på at det jeg ønsker å sette på bilen min tilfredsstiller kravene, så må jeg vel for faen ikke lese det for dem???

 

Man veit jo ikke hva man skal forholde seg til fra kontrollør til kontrollør, fra trafikkstasjon til trafikkstasjon.. alt er en evig runddans inntil man møter på en som ikke er 'fanget' av systemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen krav om at eksosanlegget skal være e-merket, men er mange deler på bilen som skal være det.

 

Be han foreta en db-måling på bilen, vis til støynivået som skal stå i vognkortet, hvis du ikke har papirer på dette til din bil så skaff til tilsvarende bil, kopi av vognkort etc.

Kravet er at eksosanlegget skal være tilsvarend orginalt, da kan den tilogmed bråke mer enn den skal hvis man ikke ser noe forskjell/finner noe feil, innen rimelighetens grenser.

Eller uorginalt som holder seg under det tallet som står i typegodkjennelsen.

 

Send inn klage på bilen, kontakt annet biltisyn.

 

Er litt strengere krav ang katalysator, men det er kun denne.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde solgt bilen, og viste den med original-anlegget for at jeg skulle få skilter på bilen og at den nye eieren ikke skulle være skadelidende for at overleveringen drøyde ut i det uendelige for at vi kranglet om en filleting.

 

Jeg hadde papirer som viste at bilen skulle "bråke" inntil 85 db, jeg henviste til to andre identiske biler, men så lenge biltilsynmannen nektet å måle støyen selv - og ikke godtok støymåling fra fire forskjellige godkjente bilverksted - så var jeg like langt.

 

Har ikke hørt noe ennå på min klage som ikke ser ut til å bli sett på som annet enn at JEG er en surpomp....

 

Så lenge det er lagt inn i datasystemet at "bilen bråker unødig og at det må fremlegges dokumentasjon på støy fra uavhengig laboratorium" så nytter det ikke å kjøre til annet biltilsyn.

. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår