Gå til innhold

Kjøp av 944

Ranger emnet


ombay

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Girkassa i turboen tåler mer moment, ja. Kassa fra TS modellen og T89-T91 hadde i tillegg forsterket 1ste og 2ndre gir. Ved normal kjøring tåler nok NA kassa en god del mer moment enn originalt. Det som kverker kassa er burning og kløtsj- slepp ved 4000rpm+.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Som Schnellfarer sier, dte er burning og sliring som knekker de, siden det ikke er noen form for sperre på de (diffen tar gjerne kvelden). Men det er bruken som det kommer an på, og servicen.. God olje og varmkjøring så skal det litt mer til for å knekke de. Girkassene på turboene tåler ganske mye, det har blitt kjørt flere år med 500-600 Nm i flere av bilene i Norge, og det har holdt.

 

924 motoren er en 2,0 liter (ikke 1,8) rekkefirer, med en spesiell 8V motor med enkel overliggende kamaksling, på 125 HK@5750 RPM og 165 N,@3500 RPM i en meget flat kurve (oppgitte tall ifra Porsche). Innsprøytninga er Bosch CIS K-jetronic. Blokka er modifisert, og opprinnelig ifra en VW LT (og ja, det er en vare/kassebil).

 

Bilen (og kanskje i en viss grad bilene, 924-944) har fått merket på seg som fattigmannsPorsche, men det blir litt feil å kalle de det. Det var først et prosjekt som var mellom Audi og Porsche, hvor Audi trakk seg ut av prosjektet når det var klart på grunn av oljekrisen og satsingen på en sportsbil ikke falt i smak. Dermed kjøpte Porsche opp andelen i prosjektet og startet produksjonen. Bilen skulle være et rimeligere alternativ enn den dyre og eksklusive 911en, noe som igjen kan ligne på hvor de vil med Boxster og Cayman pr. idag. Delene var basert på mye VAG/Audi-deler, og ellers mange spesielle konstruksjoner for å få det hele til å passe sammen i en ny type bil levert ifra Porsche (vannkjølt med motoren foran var ikke utprøvd før). Bilen ble godt satt sammen, og viste seg å være en potent bil med girkassen bak, og vektdistribusjonen ble 49/51 på 924, og 50/50 på senere 924 turbo og 944. Vekta på bilen var på papiret 1080 kg, og drag coeff. på 0,33.

 

944 Na motoren kan vel kalles den mest solide motoren, i og med at effekt normalt disponerer for større belastninger. Allikevel så er turbomotoren en bra enhet, hvor Porsches ingeniører har oppgradert de elementene som trengs for at den skal være meget solid og robust (veiva tåler originalt opptil 1000 Nm).

 

Type 1 944 har i hovedsak en noe modifisert girkasse, og en nykonstruert motor som forandring ifra 924en, så her finner du også en god del VAG deler. 944 type 2 og turbo fikk andre bremser og hjuloppheng som også på 924 og 944-1 var ifra VAG (med mods). Så bilene er ganske i slekt. Ellers kan man gå inn i en 911 og finne igjen mye ifra VAG der også, så det er kanskje ikke så "fattigmanns"- som man tror. Et pluss med dette er at det finnes mods ute på markedet som passer, pluss at deletilgangen er stor og rimelig. Dessuten er VAG-deler ikke akkurat så dårlig heller, her satt i sammen i to raske biler som originalt er enkle å kjøre, på bane som på vinteren. (eks. min 924 - relativt original kjørte Rudskogen på 1,11.)

S.C.E.

'76 924, '82 944 RS, '87 951, '01 Viper GTS, '94 855 T5, '04 307 HDi, '99 V40 TDI, x 20 stk med forskjellige merker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår