Gå til innhold

Kjøp av 944

Ranger emnet


ombay

Anbefalte innlegg

Jeg er en gutt på 16 år som har lyst til å kjøpe meg en 944 til maks 70.000,-

det er nokk et år til jeg eventuelt kommer til å kjøpe bilen, med tanke på at jeg mangler en del penger. Jeg ser for meg en 1985 mod eller nyere.

 

Jeg har kikka litt rundt og sett meg ut noen fin eksemplarer til rundt 60.000+/-

Jeg ønsker jo seff. TURBO men har en følelse av at dette kan bli litt dyrt, er det mere slitasje på biler med turbo enn de uten?

 

-Jeg skjønner jo at det er en fordal at registerreim, vannpumpe osv er byttet, men hvis ikke dette er gjort vil det da være en dyr ting å gjøre senere? (noen som har erfaring med slikt)

-Hva er det jeg MÅ set etter med tanke på slitedeler?

-Er det noen som har noen tips til hvor man kan få tak i styling og reserve deler, evt. trim?

 

I da har jeg en mopen som jeg skrur en del på, og så har jeg jobbet litt som sykkelmekaniker (tråsykkel), så jeg kan jo skru litt. Det eneste jeg eneste jeg ikke har god peiling på er selve motoren, men det er noe jeg håper på å få endret etter vært.

Porsche 944S2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S2 er den kvasseste type uten turbo tror det det er 211hk og type to er bilen som ble produsert etter 85. nytt interiør bla. har en 944 turbo S selv det er den beste bilen jeg har hatt. billig billig å ha. bruker ca 0.7 på mila. MEGET lett å trimme til ca 400hk det koster ca 20-25 å gjøre d.

men det beste med bilen er veigrepet og aks\toppfarten. og den er så lett-kjørt at bestemora mi kunne kjørt fra hvem som helst.

Men du må kunne skru for det er ikke alle bilene som er behandlet like fint.

Du må sjekke tilstanden på bilen før du kjøper.

Du må også vere flink til å lete på nettet etter deler (USA)

Bilene ruster lite også grunnet galvaniseringen.

 

En bra 944na ca 60000-110000

en bra 944turbo ca 90000-150000

En bra 944turbo s ca 120000-200000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen dunderdo

 

Dette hjalp med veldig, tror nokk jeg kjøper noe som er '85 eller nyere.

Da vil det jo bil Type 2, tror nokk jeg dropper turboen da dette ser ut til å bli dyrt. En annen ting er effektanlegg, er det mulig å få det til 944? Evt. prisen og hvor man kan få tak i det, og seff hvor mye mere effekt vil det bli.

 

Det holder jo med ca 165HK som det er i utgangspungtett på 944, men det skader vil ikke å ha noen ekstra.

 

En annen ting er oppstivere tror det heter turbo stag(sånne som tvers over motoren/bagasje rommet, i fra demper til demper). Er dette en stor fordel? Man får jeg en mye stivere bil, men når jeg ikke skal kjøre på bane/race er vel egentlig ikke dette noe poeng. Men det er jo hyggelig om det følger med bilen da.

Porsche 944S2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til At 944 er en kannon bil men behandl girkassene med respekt!

 

jeg knuste 3 kasser på en vinter!!

 

Men en 2.5l 164 hk går like bra som en golf 2 Gti 16v

 

husker jeg og en kompis hadde slike biler når vi var 18 og de gikk dønn like fort.

 

Men pass på å få type 2.. den har et mye mye penere interiør!!

 

Og sjekk forsikring.. Alle Porscher har tegnings begrensinger i gjensidige sine registere!

I like big butz and I can not lie!

 

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i stab-stag. (bilen har dritstivt karroseri) kjøp deg heller turbo understell. da vil bilen henge meget godt

(over 1.1g) Men det Råeste, beste og billigeste alternativet til et sykt understell er cup-oppsett. Koster ca 20000kr

hadde dette selv og kjørte fra en ruf 911 på vålerbanen da hadde jeg ca 330hk på svinghjulet mens ruf"en 550hk på hjula.

 

Du kan feks kjøpe en 944 163hester med ut slitte bremser og understell

men motor og gear må vere bra. så kan du berre leite etter 944 turbo understell og bremser. Harde foringer er også en fordel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

924 var et prosjekt som både audi/vw og Porsche lagde sammen..

 

Så ble det Porshce som bygget bilen..

 

Men mye av delene på den bilen var Vw/audi..

motoren i 1.8 på 125hk var en audi motor og 1.8 med turbo var samme audi motor med Turbo mens 924 S hadde 2.5l porsche motor på 150hk..Denne er den samme som står i vanlig 944 men nå har den 163/164 hk

 

Derfor kaller man ofte 924 for Fattigmans Porsche..

 

Men 944 bygger på 924 men har ingen deler fra vw/audi men uvitende folk kaller 944 for audi/fattigmans Porshce osv..

I like big butz and I can not lie!

 

Low and slow, Plowing snow

Lenke til kommentar
Del på andre sider

944/951 er en av drømme bilene mine!

 

944 har deler fra vw/audi syns jeg har hørt. Er det ikkje så at bla girkassa kommer fra vw/audi? (ialfall i 944NA).

Man har jo også 944S med 16v (190hk). Men er vist ikkje så populær pga den er veldig turtallavhengig. 944S2 med 3l 16v og 211hk. En av de største 4sylindra serieproduserte biler!.

En ting som er negativt er deleprisene på Porsche..

Type2 biler er ett must. bla Mye finere interiør,større bensintank++

92 Audi V8 Quattro

90 Corrado G60T

71 VW 1302S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motoren som står i 924v har aldri stått i noen Audi. Blokka er hentet fra VW LT, men er modifisert. 924 var et samarbeidsprosjekt mellom Audi/Porsche, men pga oljekrisa på 70-tallet trakk Audi seg helt ut av prosjektet. Bilen var da allerede klar for produksjon så Porsche drev prosjektet videre. 924S fikk motoren fra 944 (100% Porsche).

 

Det er ikke all verdens som kan gjøres for å hente mer pepper ut av 944. Det er en chip som gir bedre kjørbarhet, men utover dette må det en del jobb til for å få noe merkbart ut av motoren. Det er en kar her i Norge som eksperimenterer litt med topp/innsug. Han mener at han skal kunne hente ut 200HK+ av 2.5 liter'n men det gjenstår å se.

 

Noen kroner i understell er en god ide. 944 kunne leveres med 14mm stabstag , men mange blei levert uten. Det finnes flere alternativer, men et 3-veis justerbart stabstag fra M030 pakka til 968 gjør UNDERVERKER.

 

Ellers er 944NA en meget morosom bil. Litt lettere å "pælme" rundt enn Turboen som må jages noe. Jeg ville valgt en 8v over en 16v, med unntak av S2/968 da. 944s (16v) har høyere effekt, men det er ganske høyt i registeret og ikke så veldig "tilgjengelig".

 

Type 2 har et mer moderne interiør og bedre komponenter i understellet. Til gjengjeld er Type1 hårfint lettere, og mange mener interiøret er mer "racing" enn i type 2. Med andre ord, et godt alternativ hvis du skal ha en banebil.

1985 Porsche 3.2 Carrera

2011 Ford Focus Titanium

x 1986 Porsche 944 Turbo

x 1986 Porsche 944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det slik å forstå at Turbo motoren er mye mer solig den den motoren uten.

Tenker spesielt på gearkassa, var det slik at den som sittet i 163HK versjoner ikke tåler så mye som den som sittet i Turbo versjonen?

 

Fremdelse TAKK for alle hyggelige tilbakemeldinger og all hjelp.

Porsche 944S2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår