Gå til innhold

el vifte til kjøling

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Effektøkningen fra vannpumpa ville du hatt likevel.

Et ekstra hjul vil ikke gi mer motstand enn friksjonen i lagrene, og det er vel knapt målbart.

Men elektrisk vannpumpe på en gatebil gir vel ikke noe effekt?

På en ren racebil uten dynamo som trekker effekt fra veiva vil el. pumpe gi effektøkning. Da de lader opp batteriet før hver stripe.

På en bil med dynamo vil pumpa "laste" batteriet, Batteriet laster dynamoen, og dynamoen laster veiva. Du vil ha tap i alle desse komponentene i stedet for bare i 1 komponent (mek. vannpumpe).Hvis vi sier det er en virkningsgrad på 0,8 på desse (sikkert for mye), blir det 0,8 x 0,8 x 0,8 = 0,51 Altså taper man effekt på dette.

 

Bare mine tanker om temaet. Please correct me if i`m wrong.

-71 Vista Cruiser

-79 Trans Am Blackbird

-96 Suburban 5,7 Vortech

X:G20-K5-S10-Z28-GTA-Astro-Caprice-Century-Regal-Mustang-Dart-Ramcharger+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene på nødvendig kapasitet på small/big- block høres fornuftige ut. Når det gjelder kapasitet på ei vifte er denne oppgitt ved et gitt mottrykk (motstand). Dersom dette er lik null - dvs. frittblåsende - må en regne med at faktisk luftmengde er flere 10-talls prosent lavere. Over tid vil det gjerne sette seg møkk/fluer på radiatoren som ytterligere reduserer effekten.

 

En annen ting er luftfordeling. På trykksiden av ei vifte er hastigheten størst rundt midten, og mindre utover mot kantene. Dette betyr veldig god kjøling rett bak vifta, dårligere ellers. På sugesiden er denne effekten ikke så fremtredende, og den utnytter radiatoren bedre. Best med sugende vifte, altså. Optimal effekt får en dersom viftehuset dekker (akkuratt) hele radiatoren, men dette er neppe så viktig i norsk klima og normal kjøring.

 

Svært viktig at det er rimelig tett mellom viftehuset og radiator - ellers blir det mye falsk luft. Luften tar som kjent minste motstands vei, og en radiator yter en del motstand.

 

Energiforbruk. Er enig i at elektrisk drevne komponenter krever mer energi enn direktedrevne. Men når det gjelder radiatorvifta vil en under normal kjøring spare drivstoff regnet mot ei vifte som belaster motoren kontinuerlig siden det er en liten del av tiden en trenger vifteeffekten. Akkuratt når den går er belastningen riktignok større. På vannpumpesiden er jeg ikke helt med: En bør vel ha sirkulasjon i motoren hele tiden mens den går? Om en ikke trengte dette ville det vært noe å spare på energisiden i den perioden kjøling vannet ikke var nødvendig.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elektrisk vannpumpe belaster motoren i form av strøm som (kanskje) vil kreve en litt større dynamo.

Ei reimdrevet vannpumpe belaster som kjent motoren ved nettopp reima og motstanden inne i pumpa.

 

Jeg ser for meg at førstnevnte løsning er mest effektiv, siden den kun drar noen ekstra ampere fra dynamoen som allerede er der...(?)

Uansett kommer ikke jeg til å gå for denne løsningen pga at el. vannpumper er for dyrt.

 

Forøvrig drar jeg på huggeren i morgen for å jakte kjølevifte til rodden.

Får se hva jeg finner. Alle biler med tverrstilt motor må vel ha el.kjølevifte?

 

Sjekket forresten posisjon til motorfestene på 34 ramma i går. Fordi jeg har flyttet torpedoveggen såpass langt bakover, kan jeg flytte motoren nesten 5 cm lengre bak enn det som er normalt når man bruker CSB i 34 Ford ramme.

Tipper det slår positivt ut på vektfordelingen at man får den 250kg tunge jernklumpen bittelitt lengre bak. Bedre plass til nettopp vannpumpe og kjølevifte blir det også.

Men det var jo litt off topic.....

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En elektrisk vannpumpe belaster motoren i form av strøm som (kanskje) vil kreve en litt større dynamo.

Ei reimdrevet vannpumpe belaster som kjent motoren ved nettopp reima og motstanden inne i pumpa.

 

Jeg ser for meg at førstnevnte løsning er mest effektiv, siden den kun drar noen ekstra ampere fra dynamoen som allerede er der...(?)

 

Mulig det er jeg som ikke er helt med her, men en elektrisk drevet pumpe vil belaste batteriet, som igjen belaster dynamoen, som til slutt belaster motoren via remdrift. Altså får en tap i dynamo, batteri (og ledninger) i tillegg. Blir det ikke slik?

 

Er enig med deg at en i prinsippet trenger mer ampere fra dynamoen, men om en i praksis må velge ei større dynamo er jeg usikker på. De færreste av oss sitter vel og finregner på den størrelsen allikevel. Enten funker det vi prøver, eller så skaffer vi oss en større...

 

Mens vi et inne på slike tankerekker: Hva med elektrisk oljepumpe? Da tenker jeg ikke på energi, men muligheten til å ha fullt oljetrykk i motoren før/når en vrir på tenningen. Burde ikke dette gi mindre slitasje ved oppstart?

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke kun snakk om 2-3 sekunder før fullt oljetrykk oppnås da? Tror du motoren slites så mye av det?

Kanskje for en bil som bel startet og stoppet svært mye?

 

Anyway. Jeg var på huggeren idag og det ble "ny" e.vifte på meg!

 

vifte_forfra.jpg

 

Som bildet viser måler hele greia 70cm i lengden. Høyden var vel i underkant av 50cm tror jeg.

Selve viftene er dessuten bare skrudd på den digre plast plata, så det vil være en kurant sak å lage seg ei ny plate dersom den ikke passer bra nok.

 

De bygger dessuten svært lite i dybde:

 

vifte_side.jpg

 

Kun 7 cm. Greit for de med trangt motor rom.

 

De er hentet fra en nyere Ford Galaxy, den flerbruks- familiebilen. Pris kr 350,-

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yess!

Testa de i kveld. Gikk som faen begge to. støv og småtjafs fra arbeidsbenken føyk veggimellom hehe..!

 

Men det skal gå på fluef... håret om de passer på rodden! Radiatoren er visstnok 57,5cm høy med en liten tank i bunnen på 5cm. Begge viftene rett over hverandre uten plastplata er 60cm!

 

Men "akkurat" har jo redda mange det, og ingenting er jo bedre enn at de dekker radiatoren bra. Da blir jo kjøle effekten av viftene desto bedre.

 

(Hva jeg får ut av disse viftene er kanskje ikke så interessant for alle andre, men å legge ut slike bilder/mål som jeg har gjort her, kan kanskje være greie tips for andre som leter etter lignende løsninger.)

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Bare pass på at vifta ikke suger falsk luft ved at den er breiere enn radiatoren. Om den er det ville jeg blendet det som stikker utenfor med ei plate på baksida eller tilsvarende.

 

Oljepumpe. Nei det spiller sikkert liten rolle, ellers ville det vel være standard. Men jeg gremmes litt med Galanten min som tikker en god del før oljetrykket kommer opp.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt nøyere nå. Det er høyden på de to viftene stilt på høykant som blir problemet. De måler 60cm tilsammen. Bredden er helt ok. Nå snakker jeg om kun viftene, uten den store plastplata.

 

Kjøleregisteret på 34 Ford radiatoren er 57,5cm høyt. Under kjølreregisteret er det en liten tank som måler 5 cm i høyden. Den nederste av de to viftene vil dermed stikke ca 2,5 cm ned på denne tanken, men det gjør jo ikke noe.

 

Problemet blir falsk luft, for plastplata kan jeg sannsynligvis ikke bruke. Jeg må nok lage en ny. Kanskje i glassfiber eller noe. Vil ikke være allverdens jobb. Har støpt litt i glassfiber før og i dette tilfelle vil det være svært enkelt å lage en passende form å støpe en ny plate utenpå.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket litt nøyere nå. Det er høyden på de to viftene stilt på høykant som blir problemet. De måler 60cm tilsammen. Bredden er helt ok. Nå snakker jeg om kun viftene, uten den store plastplata.

 

Kjøleregisteret på 34 Ford radiatoren er 57,5cm høyt. Under kjølreregisteret er det en liten tank som måler 5 cm i høyden. Den nederste av de to viftene vil dermed stikke ca 2,5 cm ned på denne tanken, men det gjør jo ikke noe.

 

Problemet blir falsk luft, for plastplata kan jeg sannsynligvis ikke bruke. Jeg må nok lage en ny. Kanskje i glassfiber eller noe. Vil ikke være allverdens jobb. Har støpt litt i glassfiber før og i dette tilfelle vil det være svært enkelt å lage en passende form å støpe en ny plate utenpå.

 

Høres bra ut! Missforstå meg ikke - Det må ikke være potte tett mellom radiator og vifte, men jo tettere, jo bedre. Lykke til!

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daggy og Hotrod

Poenget er at man bør koble fra alle slike laster når man vil ha maks aksellerasjon, inklusive laderen. Om vannpumpa i det øyeblikket trekker strøm fra batteriet belaster den dermed ikke motoren.

For å få til en slik utkobling av laderen (og andre reim/motordrevne komponenter) kan man f.eks bruke magnetclutcher alá de som normalt sitter

på A/C-pumper.

Dessuten bør man ha et styringssystem for dette "utkoblingssystemet", da det liksom ikke blir så elegant om man blir sittende med et batteri brytere som må betjenes mens man grisekjører, ødelegger litt av moroa...

Finnes sikkert noe PLS som kan kjøres på 12 V, input kan være TPS (Throttle Position Sensor, orginal eller ettermontert).

 

Det er klart at dette vil belaste batteriet den tiden man kobler ut laderen og kjører elektropumper og -vifter. Men med et vettugt programmert/designet system bør dette problemet enkelt kunne elimineres.

 

Alle stor industridiesler (hjelpemotorer, generatorer, aggregater) har priming av oljetrykket og ettertrykkpumpe, for som nevnt å reduseres slitasje i oppstart og stopp. Men dette er store motorer som trenger tid for å få oljen ut til de forskjellige stedene, laaaang tid, og turboer som sviver leeeenge etter at motoren er stoppet. Altså en nødvendighet.

 

For mindre bilmotorer kan nok dette gi en gevinst også....selv om det ikke er nødvendig. Fabrikkene er vel heller ikke interressert i "evigvarende" bilmotorer.

 

 

Tor

'88 Astro 4.3 TBI, '89 Blazer T10 4.3 TBI

'00 Spacestar,'95 Spacewagon TD,

'98 Spacewagon TD,'65 Volvo L3314N

'66 Volvo C202 Pickup,'64 REO M621

'73 John Deere 2020 D,'80 Deutz 6808 D 4x4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Daggy og Hotrod

Poenget er at man bør koble fra alle slike laster når man vil ha maks aksellerasjon, inklusive laderen. Om vannpumpa i det øyeblikket trekker strøm fra batteriet belaster den dermed ikke motoren.

For å få til en slik utkobling av laderen (og andre reim/motordrevne komponenter) kan man f.eks bruke magnetclutcher alá de som normalt sitter

på A/C-pumper.

Dessuten bør man ha et styringssystem for dette "utkoblingssystemet", da det liksom ikke blir så elegant om man blir sittende med et batteri brytere som må betjenes mens man grisekjører, ødelegger litt av moroa...

Finnes sikkert noe PLS som kan kjøres på 12 V, input kan være TPS (Throttle Position Sensor, orginal eller ettermontert).

 

Det er klart at dette vil belaste batteriet den tiden man kobler ut laderen og kjører elektropumper og -vifter. Men med et vettugt programmert/designet system bør dette problemet enkelt kunne elimineres.

 

Alle stor industridiesler (hjelpemotorer, generatorer, aggregater) har priming av oljetrykket og ettertrykkpumpe, for som nevnt å reduseres slitasje i oppstart og stopp. Men dette er store motorer som trenger tid for å få oljen ut til de forskjellige stedene, laaaang tid, og turboer som sviver leeeenge etter at motoren er stoppet. Altså en nødvendighet.

 

For mindre bilmotorer kan nok dette gi en gevinst også....selv om det ikke er nødvendig. Fabrikkene er vel heller ikke interressert i "evigvarende" bilmotorer.

Tor

 

Det en burde gjøre er å lage en dynamo a la BMW som kun går ved bremsing. Da er jo poenget å stoppe bilen og viss dynamo hjelper til med 1hk er jo det litt! Dette vil nok funke fint i bykjøring, på landeveg kunne den kobles inn når belastning på motoren var minimal (nedoverbakker). Skulle vært artig å gjort dette. Det med bremsinga er lett, koble aktuator for dynamo på bremselyset. det med mindre belastning i nedoverbakker er kanskje litt værre. I tillegg bruker bilen mindre drivstoff og det må jo være bra???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår