Gå til innhold

Volvosix

Bruker
  • Innholdsteller

    121
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Volvosix

  • Bursdag 03/01/1976

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    cars
  • Modell (eks S4)
    164E
  • Biltype (eks Audi)
    Volvo
  • Årsmodell (eks 1995)
    1971
  • Motor (eks 1.6)
    2.978

Contact Methods

  • Website URL
    http://
  • Bosted
    Østenfor

Volvosix's Achievements

  1. Lykter og fronten er ganske lik, jeg vet ikke om det er noen forskjeller selv om det godt kan være at det er.Det som er under panseret er det en del forskjeller på så regn med at alt inkl kabelmatte må byttes. Beholder du motoren så er det ingen forskjell.... har du sett forskjell på 965 og 765 ca 1990? det er ikke lett.
  2. kjøleveskelekkasje kan være litt utett rundt sylindrene, putt inn litt BAR'S LEAKS og se om det hjelper. 1 boks til 12L kjøleveske. Koster under 200kr og verdt å prøve før bytte av toppakning.
  3. Har du løst problemet? Dersom ikke, ta en sjekk på ledningen til solenoiden på starteren, den må være hel. Siden alt fungerer fint koblet direkte til batteri for begge starterne vil jeg tippe at det ikke kommer nok strøm til starteren i bilen. Da er det bare å feilsøke seg baklengs fra starteren. Dersom du har multimeter så kobler du den fast på den ledningen du vil teste med + og - kobles mot karosseri. Vær grundig når du gjør dette. Så må du ordne deg slik at du kan se på multimeter på samme tid som starteren kjøres, om du har noen forlengede ledninger eller en medhjelper spiller ikke rolle. Men hold fingrene unna ting som roterer og unngå strømstøt i motorrommet så fest ledningene før du skal måle spenningen. Dersom spenningen er under 11-12V vil jeg tippe du har feil på ledning. Du trenger neppe bytte ut deler, bare sjekk at strømførende ledninger er hele er mitt tips.
  4. Sliter med å fjerne bremseskiva foran på C4 2005 modell. Har kjøpt reserve skive på Mekonomen og ut fra utseende på den så er det bare å bruke ekstra kraft. Er litt redd for å ødelegge, men det fungerte med brekkjern.
  5. Før du tar av toppen for å sjekke ventilene, ta og bytt innsprøytningsdyser. Flytt en dyse fra den sylinder som ikke henger med til en av de som henger med og sjekk om det fremdeles er den ene sylinderen som ikke gir effekt. da får du sjekket dysa sin funksjon, om den er tett eller coilen ødelagt. Det er ikke fryktelig dyrt å rense dyser på et bosch verksted. kjører du ofte korte turer ville jeg undersøkt dette før toppen tas av pga det er en 20 ganger større jobb.
  6. Turbo på en så gammel er risikosport. Antagelig er kompresjonen for høy til at du får nytte av turbo eller at motoren får tenningsbank og blir ødelagt eller det kan være andre ting som gir seg. Kjenner du noen som kan turbofaget så får du nok hjelp, men likevel må du også ha god peiling på fordmotoren og forsterke de svake punktene. I tillegg: tenk på bensinforbruket med forgasserturbo. det kommer til å ligne på forbruket til en V8er. Dersom du skal installere elektronisk tenning og sprut blir det en helt annen jobb som nok krever endring på motorblokk/topp. Dersom jeg var i din situasjon ville jeg beholdt motoren, men heller trimma den lett med kamaksel, polering av innsug, evt bytte grenrør.
  7. Har et slikt svinghjul liggende til 6-bolt veiv, dvs før 1973/74 modell.
  8. hei når du tok førerprøven lærte du noe på teorikurset om at en dobling av hastigheten gir en firdobling av bremselengden. de som tester nye biler (automotor&sport eks) pleier å ha måling av bremselengde fra 100 til 0 km/t, mange biler klarer dette på mindre enn 40 m. Dersom farten økes fra 100 til 132 vil energien som må stoppes økes 1,32^2 dvs ca 75%. holder vi alle andre faktorer konstant ville bremselengden øke til 70m fra 40m, det gjelder for å stoppe bilen. siden du bare bremset 20m vil en starthastighet på 132 resultert i en hastighet på ca 90 km/t i det du traff grøfta og seilet sidelengs uten å gjøre rundtkast eller kom du mer i fartsretningen? uansett en bil som stoppes i 90 km/t ute i bushen blir mest sannsynlig vrak dersom du ikke kjørte over et jorde. jeg tviler på at du holdt 132 km/t og jeg tviler på at det koster 10 000 kr å beregne at politiets påstander ikke holder. gi oss litt mer info, hva har skjedd her? se i denne tabellen er din bil nevnt her? http://www.nettavisen.no/motor/article2380141.ece
  9. Dette fikser du ved å kjøpe nye kalipperholdere. Jeg tviler på at du trenger bytte kalipper, da det stempelet uansett beveger seg når du bremser. Kalipperholderne har to føringer der den nedre oftest ruster fast. Dermed sliter du klosser skeivt, kan bli myk pedal og kanskje umulig å montere nye klosser. Når du leverer dine gamle kalipperholdere får du tilbake ca halvparten av prisen i pant. Total kost blir ca 6-700 kr etter panting. Kjøp nytt på Volvo det koster omtrent likt med brukt og funksjonen blir 100%. Mine bremser vart som nye etter byttet.
  10. Avlys timen. Dersom du må justere bilen nå, ta ut tennplugg nr 1, sett tommel i hull og vri motor til stempel er på topp-punkt sjekk så hvilket gradtall du har på veiva. Da har du en grovjustering. Dersom du har stifter (noe jeg tviler på) kan du gjøre det samme med en kontrollampe og stiften (med tenning på). Det blir noe mer nøyaktig. Aller mest nøyaktig blir detom du kjøper tenningslampe på biltema. Verksted er bare tull, det blir mer trøbbel av å sende bilen dit enn om du gjør alt selv. Dersom du har elektroniske dyser er jeg 99% sikker på at du har en modul som finjusterer tenninga. Du trenger egentlig bare en grovinnstilling (+/- 1°)
  11. skifte manifold høres merkelig ut. er en ting som aldri slites ut. det spjeldhuset er vel en standard ting som volvo har innrømt på modeller fra 99 til ca 2002 med elektronisk spjeldhus. Dersom du ikke har elektronisk spjeldhus kan du se bort fra det jeg skriver (men da har du mest sannsynlig ikke problemer heller...) Vet du om Volvoverkstedet har bytta denne før? dersom ikke ville jeg forhørt meg på et merkeverksted først- kanskje du får denne gratis. manifolden er de 5 røra som går inn til motoren, disse slites aldri ut, men har det blitt sprekk så kan den måtte byttes. Sannsynligheten for at det blir sprekk er vel liten dersom bilen ikke har vært utsatt for noe helt spesielt.
  12. Volvosix

    radiator

    Sjekk disse du: http://www.nvg.org/org/taf/publikas/sort_legeme.htm http://maxsievert.no/accounts/432765/File/G3/1174.pdf se siden 2-3. En svart radiator vil nok være varmere enn en kvit fordi den tar opp i seg all stråling fra motor etc når du parkerer bilen. Den som ønsker mest mulig kjøling eller kaldest radiator bør ikke male denne - hverken svart eller kvit. Ha den original og vask den veldig rein, da får du god kjøling.
  13. Selger et nytt bensinfilter. Opprinnelig kjøpt på Volvo men passer ikke tilkoblingene på min bil. Har sett litt rundt på nettet og samme filter er brukt i VW Passat og Jetta, Volvo 240,780,940,960,V90, Peugeot 505. Tror det er et ganske vanlig filter bare at det har innvendige gjenger på filterkroppen. Brukes også i Audi Ur-quattro - > http://www.isham-research.co.uk/quattro/bosch_wr.html Se forøvrig bilde: http://www.drivewire.com/bosch/fuel-filter/volvo/volvo-780/ Vanlig pris er vel 2-3 hundrelapper, skal få rabatt selvsagt. PM ved interesse.
  14. Volvosix

    radiator

    Uansett hvilken lakk du legger utenpå en radiator vil den virke isolerende i større eller mindre grad. Overføring av varme vil reduseres jo mer materiale du putter mellom kaldt og varmt medie. Det er som å si at dersom du legger på et lag klær til under joggeturen så kan du få kjølt ned kroppen mer.
  15. Volvosix

    radiator

    Nei, svart radiator blir varmene enn en kvit radiator. En radiator helt uavhengig av farge vil sende ut varmestråling kun pga temperaturen i radiatoren ikke på grunn av fargen. Men det er bare halve sannheten. En svart radiator vil derimot ta imot all stråling utenfra mens en kvit radiator vil reflektere det meste av strålingen, ergo blir en svart radiator varmere enn en kvit radiator fordi den får tilført varme fra omgivelsene i tillegg til kjølevannet.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår