Gå til innhold

Golf G60 BBM Prosjekt

Ranger emnet


headdead

Anbefalte innlegg

Vel, etter mye prat fikk jeg endelig Bahnbrenner skrukompressor kittet levert på døra etter ca 1 måneds venting. Så da ver det bare å pelle ut G-lader'n og inn med det nye, det skulle imidlertidig vise seg at det ikke var like enkelt. I tillegg til Kompressor kittet bestilte jeg også et lydemper kit grunnet at denne kompressoren skal bråke ganske mye. Kompressoren var bolt-on og det var forsåvidt greit, lydemper kittet derimot var det værre med. det var tilpasset type orginal intercooler og ikke rallye intercoller som jeg har, så da måtte jeg fram med sveiseapparatet og gå igang.

 

Mye jobb og trangt om plassen rundt motoren så rørene måtte klemmes ovale får å få plass på enkelte steder. Gassspjeldet måtte også flyttes på, gassvaiereb forlenges, ny bypassventil, tomgangsstabilisatoren fjernet, batteriet flytta bak, ny olje retur da denne kompressoren har 2, har nokk å ha fingra i for å si det sånn. Først bilen opp på bukk:

DSCF1632.JPG

Her er motorrommet før jeg starta, skittent og jævlig...

DSCF1641.JPG

Batteriet måtte flyttes bak, så nytt elekrisk system ble anlagt der hvor batteriet satt, ganske proft synes nå jeg, hehehe

DSCF1662.JPG

Her kommer det store hælvete, Intercooler røra som måtte sveises og hamres og bøyes, faen til slit altså!!!

DSCF1667.JPG

Noen gromme blå Samco silikonsklanger gjorde fort susen på et ellers slitent mottorrum. her ser man også intercooler røret går ned fra vestre side, under og i forkant av bunnpanna.

DSCF1670.JPG

Her ser dere god-jævelen, denne skal nok lage bråk. litt mer porr motorom nå skulle jeg mene.har fått kobla opp alt, noe kluss med noen vakumslanger for å få den til å gå reint enda, men men, nå har jeg stått å skrudd konstant siden søndag, så kan jeg vel sikkert stå noen dager til.

DSCF1673.JPG

 

Det som er kult med BBM skru kompressoren er at den for det første, ikke trenger å overhales, for det andre er den 20% mer effektiv enn g-laderen, og lyden er HEEELT syk, hehehe

1996 Volvo 945 2.3l FK - Girkassebytte

1987 Porsche 944 Turbo - Solgt, Gikk fortere

1990 Golf G60 BBM mk2 1.8l - Solgt, Gikk fort

1978 Ford Capri 3.1l - Solgt, Gikk fort

1991 Passat 1.8l, 1982 Golf mk1 1.5l - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braketten fulgte med som du sier. fikk den til å gå som den skal i dag. Etter mye kluss med vakum slanger frem og tilbake og med improvisorisk hageslange fikk jeg det endelig til å funke. på mandag kjøper jeg inn det som trengs av slanger for å få det ordentlig så da får vi se hva det blir av ladetrykk. 53mm ladehjulet skal visstnok lade 1.2 bar, men vi får se hva som skjer.

kompressor: 2200$

Lydemper kit: 699$

53 mm Ladehjul: 49$

Driv reim: 27$

kom på ca 20000,- inkl. frakt fra http://www.bahnbrenner.com

Leveransen ble forsinka og da tok de ca en måned.

Samco slangene ble kjøpt på Kollevold Rally Import på Liertoppen.

 

Må takke TwinScrew for mange gode tips!!!

1996 Volvo 945 2.3l FK - Girkassebytte

1987 Porsche 944 Turbo - Solgt, Gikk fortere

1990 Golf G60 BBM mk2 1.8l - Solgt, Gikk fort

1978 Ford Capri 3.1l - Solgt, Gikk fort

1991 Passat 1.8l, 1982 Golf mk1 1.5l - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vel klare å få lagt ut en video på mandag når jeg får de siste slangene jeg mangler. Det er lysholm kompressoren du ser i forkant med det lille røde skiltet på ja!

1996 Volvo 945 2.3l FK - Girkassebytte

1987 Porsche 944 Turbo - Solgt, Gikk fortere

1990 Golf G60 BBM mk2 1.8l - Solgt, Gikk fort

1978 Ford Capri 3.1l - Solgt, Gikk fort

1991 Passat 1.8l, 1982 Golf mk1 1.5l - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg kjøpt inn allerede, har bare ikke innstallert den enda! Kjøpte den av PoloClassic hvis jeg ikke tar helt feil, med måler og tappeplugg og greier. setter den inn til uka!

1996 Volvo 945 2.3l FK - Girkassebytte

1987 Porsche 944 Turbo - Solgt, Gikk fortere

1990 Golf G60 BBM mk2 1.8l - Solgt, Gikk fort

1978 Ford Capri 3.1l - Solgt, Gikk fort

1991 Passat 1.8l, 1982 Golf mk1 1.5l - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir tøft dette her. Hvor mye effekt får du med denne pressa da?

Hvorfor presse å ikke turbo? Du hadde vel fått et kit til samme prisen? Men for l del det blir gromt dette her.

 

Man kan vel ha det minst like moro med kompressor?

 

Fett med noe ikke alle andre har også. Stå på! :)

1983 VW Golf I GTI 16v

1985 VW Golf II "1.8 CL" 2.8 VR6

2009 VW Scirocco III TSI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som KaldBlod sier så kan man ha det like fett med presse. Liker konstant drag pluss at denne er vedlikeholdsfri og 20% mer effektiv en g-laderen. Det er noe ikke alle andre har, synes turbo er rått men litt vanlig hvis du skjønner. Regner med å kjøre på ca 1.2 bar og håper på en ca 230 hk. Har akkurat kjøpt med Link Engine Management datasprut og større dyser, så vi får se om jeg ikke kan hente litt der også.

1996 Volvo 945 2.3l FK - Girkassebytte

1987 Porsche 944 Turbo - Solgt, Gikk fortere

1990 Golf G60 BBM mk2 1.8l - Solgt, Gikk fort

1978 Ford Capri 3.1l - Solgt, Gikk fort

1991 Passat 1.8l, 1982 Golf mk1 1.5l - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Vel, tenkte jeg skulle oppdatere litt på hva som har skjedd i det siste. Har holdt på med et eksos hælvete uten like. Hadde kjøpt inn nytt sportsgrenrør fra supersprint, nytt simons 2.5" effektanlegg da det gamle var rusta istykker. Det gamle grenrøret viste det seg å være 4 store sprekker i, så det var ikke rart det bråkte. Da jeg målte det gamle grenrøret mot det nye, så var de selvfølgelig ikke like. det nye passet, det var ikke det, men det gamle var jo mye grommere enn det nye. Så samme dag dro jeg bort til Svendsen eksos og fikk sprekkene sveisa (kr.450,-), neste dag bar det til BS-Teknikk på Fornebu for å få det syrebada (kr.400,-), og til slutt til Åssiden fornikling i Drammen for å få det fornikla/kromma (kr.700,-). Hele denne operasjonen kosta til sammen kr. 1550 isteden for 4000kr som jeg kjøpte og fikk solgt det nye grenrøret for. Eneste kjipe var at kromminga tok nesten 2 uker da de hadde mye å gjøre. Nå fikk jeg iallefall på resten av eksosen og golfen har gått i stealth mode, hehehe

 

Nå er det bare 2 ting(nesten) som hindrer golfen i å bli strøken.

 

ting nr. 1: Ladehjulet på kompressoren spinner rundt bolten til akslingen=mister ladetrykk. Har prøvd både lock-tite og låseskive, men ingenting fungerer. noen som har noen tips, huske dette er BBM kompressor, ikke g-lader så bolten har ingen tapp og ladehjulet ingen spor.

 

ting nr. 2: Servoen min piper noe helt sinnsykt når jeg svinger, spesielt når bilen står stille. høres ut som når en viftereim virkelig skriker. Det blir også veldig tungt på rattet. Servo-olje er det nok av og reima er passe stram, så jeg skjønner ikke helt hva det kommer av.

 

Noen som har noen tips så er det bare å si ifra.

 

Her er det bildet av grenrøret syrebada

DSCF1786.JPG

og her er det bilde av grenrøret ferdig kromma.

DSCF1842.JPG

 

Trenger forresten en spesialsveisa intercooler, hvem selger intercooler registre og hvem er gode på å sveise?

1996 Volvo 945 2.3l FK - Girkassebytte

1987 Porsche 944 Turbo - Solgt, Gikk fortere

1990 Golf G60 BBM mk2 1.8l - Solgt, Gikk fort

1978 Ford Capri 3.1l - Solgt, Gikk fort

1991 Passat 1.8l, 1982 Golf mk1 1.5l - Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår