Gå til innhold

Motorbytte: GTi-R SR20DET i P11!!


WhipeOut

Anbefalte innlegg

Hi!

Nå kan jeg endelig fortelle at ombyggingen av min P11 som jeg har snakket om i godt over et halvt år nå, er satt igang!!! yodude

 

Motoren er en SR20DET som orginalt står i en Sunny GTi-R. For å ha sagt det: Dette er en 2.0 Turbo som orginalt leverer 223hk (Nissan sine data). Jeg har kjøpt et såkalt frontcut hvor alle nødvendige motor deler er med. Frontcut'et kommer i utgangspunktet fra Japan og har funnet veien til meg gjennom Danmark og en bekjent i Sandnes. Jeg skal prøve å få tid til å legge ut noen bilder etterhvert.

 

Det er selvfølgelig noen deler som ikke passer overens. Girkasse er et flott eksempel. Siden GTi-R er en 4WD må jeg bytte ut kasse. Jeg skal til Sverige på mandag og hente en Primera GT girkasse der. I denne kassen er det ikke plass til den 280mm (?) clutchen som orginalt sitter på GTi-R, så jeg skal også hente svinghjul fra Primera slik at den 215mm NISMO clutchen jeg har kjøpt skal passe. Drivakslinger hentes også her.

 

01/07/05

DAG 1:

 

Rundt kl. 1300 startet ferden for å hente frontcut'et. Norcargo terminalen i Brumunddal var målet. Med bil fra en kamerat og tilhenger leid av HydroTexaco var jeg på tur. En liten time senere så jeg for første gang frontcut'et og motoren jeg gleder meg til å se i livet igjen.

Etter å ha kommet frem til endestedet og mitt hjem de neste dagene, oppstod første problem. Allerede?? Hmmm... Hvordan få motoren ut av tilhengeren? Hadde jeg kommet frem 15min tidligere, ville jeg hatt tilgang på truck, men akk nei. Etter nesten en time med utallige forsøk, fikk vi frontcut'et ut av tilhengeren.

 

Reinforcements ankom 1900 og arbeidet med demontering av Primera'en ble satt igang. Panser, lykter, støtfanger, radiator, batteri, eksosanlegg og stort sett hele elektriskeanlegget som går til motorstyring ble koblet fra. 2 timer og 40 minutter senere var alt koblet fra motoren. Men her stoppet arbeidet med Primera'en på grunn av mangel på 36mm pipenøkkel. For å få ut motor og girkasse må drivakslinger først demonteres og dette var umulig uten 36mm pipa. Hadde håpet på å få ut motoren idag, men utstyre ville det ikke slik.

 

Det samme arbeidet som ble utført på Primera'en måtte også gjøres på GTi-R'en, men i og med at dette er en halv bil, er den noe mindre mobil. For å letter kunne flytte på frontcut'et, fikk den seg noen hjul påsatt. Heldigvis har jeg felger som har både 4x100 og 4x114 boltsirkel! Etter GTi-R'en fikk nye hjul, ble den plukket fra hverandre, bit for bit. En av de største forskjellene når det gjalt demontering av de to bilene, var at i GTi-R'en var alt mye trangere, mens i Primera'en måtte en være litt mer forsiktig med alt.

Etterhvert som demonteringen gikk fremover ble det blant annet funnet en dumpventil. Flott! Slipper jeg å kjøpe det, så fremt den fungerer slik den skal. For å få ut motoren i GTi-R'en så oppstod det et behov for store pipenøkler, noe som ikke var tilgjengelig, så det ble litt vanskelig å få ut motoren i denne også. Hele dashbordet ble demontert for å lettere kunne finne tilkoblinger på det elektriske anlegget. Målet for kvelden ble derfor å få koblet fra alt på GTi-R motoren også, slik at det skulle bli en enkel greie å plukke ut begge motorene.

 

Dag 1 endte kl. 0210. Dagen ble utnyttet til det fulle og vi fikk gjort unna masse arbeid. God natt!

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Glimrende. Jeg digger sånne tråder som dette. Pass på å ta mye bilder, og kom og skriv ofte :D

Det er morro å følge med liksom..hehe.

Men ja, blir bra dette..gleder meg til å se bilen ferdig :)

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi!

Nå kan jeg endelig fortelle at ombyggingen av min P11 som jeg har snakket om i godt over et halvt år nå, er satt igang!!! yodude

 

Motoren er en SR20DET som orginalt står i en Sunny GTi-R. For å ha sagt det: Dette er en 2.0 Turbo som orginalt leverer 223hk (Nissan sine data). Jeg har kjøpt et såkalt frontcut hvor alle nødvendige motor deler er med. Frontcut'et kommer i utgangspunktet fra Japan og har funnet veien til meg gjennom Danmark og en bekjent i Sandnes. Jeg skal prøve å få tid til å legge ut noen bilder etterhvert.

 

Det er selvfølgelig noen deler som ikke passer overens. Girkasse er et flott eksempel. Siden GTi-R er en 4WD må jeg bytte ut kasse. Jeg skal til Sverige på mandag og hente en Primera GT girkasse der. I denne kassen er det ikke plass til den 280mm clutchen som orginalt sitter på GTi-R, så jeg skal også hente svinghjul fra Primera slik at den 215mm NISMO clutchen jeg har kjøpt skal passe. Drivakslinger hentes også her.

 

Etter å ha jobbet i 7 timer i går, så er det meste plukket av Primera'en. Pga mangel på 36mm pipenøkkel, stoppet arbeidet med å få ut motoren. Må av med drivakslinger og slikt og det ble vanskelig uten denne pipa. Arbeidet med Frontcut'et er også godt i gang. Det elektriske som styrer motoren, er så og si separert fra resten, men samme her. Fikk ikke av akslingene og arbeidet ble dermed litt bremset av dette.

 

Idag er 36mm pipa på plass og jeg regner med at i løpet av dagen, er motoren både i GTi-R'en og Primera'en ute. Om monteringen starter idag eller ikke, det får vi se.

 

Høres ikke dette spennende ut da gutter??

 

 

 

 

hva må du betale i avgifter da ? når du øker effekten ? bilen din er jo nyere enn 96' å da koster det penger

får du det godkjent da ?

1998 Nissan Primera GT

K&N filter, stabbstag , lyktespoilere, sportsgrill , H&R senkesett ,vindavisere,osv

Ps: Livet starter ikke før ved 200km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva må du betale i avgifter da ? når du øker effekten ? bilen din er jo nyere enn 96' å da koster det penger

får du det godkjent da ?

 

Det er maaaaange tusen det...

 

Beregningsgrunnlag for slagvolum: 1998 cm3

Kr. 10.26 av de forste 1200 cm3 12312.00

Kr. 26.86 av de neste 600 cm3 +16116.00

Kr. 63.18 av de neste 198 cm3 +12509.64

Total =40937 kr

 

(tok utgangspunkt i slagvolum på 1998 (vet ikke hva det er på hans motor) og 221 hester og 97 modell bil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva må du betale i avgifter da ? når du øker effekten ? bilen din er jo nyere enn 96' å da koster det penger

får du det godkjent da ?

 

Tipper at godkjenning er det siste som vurderes her (som med alle andre "prosjekter"), Skal nå ikke banne på det, men tviler på at Nissan gir ut godkjenningspapirer på denne ombyggingen. Dette gir TUV som eneste alternativ og det skal visstnok ikke være billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye. Husk å oppgrader bremsene til noe bedre enn Primera bremsene.

 

Jeg har fått dokumentert at bremsene på Primera'en faktisk er bedre enn de på GTi-R (!) tro det eller ei... Helt utrolig.

Jeg skal først se om jeg får bilen til å starte før jeg begynner å endre bremsene. Hvis det går, regner jeg med at jeg går opp til 280mm foran (stede for 257mm) og nye skiver/klosser. Det er i alle fall med i budsjettet. ;)

 

 

Det er maaaaange tusen det...

 

Beregningsgrunnlag for slagvolum: 1998 cm3

Kr. 10.26 av de forste 1200 cm3 12312.00

Kr. 26.86 av de neste 600 cm3 +16116.00

Kr. 63.18 av de neste 198 cm3 +12509.64

Total =40937 kr

 

(tok utgangspunkt i slagvolum på 1998 (vet ikke hva det er på hans motor) og 221 hester og 97 modell bil)

 

Jeg tar utgangspunkt i at den kalkulatoren som ligger på http://www.toll.no stemmer noenlunde i alle fall. Jeg endrer avgiftsmessig grunnlag på bilen og de trekker derfor fra noe for det jeg har fra før. Hvis jeg venter til over nyttår med å trille bilen inn på Biltilsynet, ender jeg på 95% bruksfradrag og avgiften synker enda litt til...

 

Engangsavgift for gammelt kjøretøy:

Avgift for egenvekt: 42742,50

Avgift for motoreffekt: 12151,08

Avgift for slagvolum: 23002,28

Engangsavgift: 77895,86

Vrakpantavgift: 1300,00

Totalt: 79196,00

Engangsavgift for nytt kjøretøy:

Avgift for egenvekt: 42742,50

Avgift for motoreffekt: 116488,64

Avgift for slagvolum: 40937,64

Engangsavgift: 200168,78

Vrakpantavgift: 1300,00

Totalt: 201469,00

Differanse: 122273,00

Bruksfradrag (90%): -110045,63

Tilleggsavgift ved statusendring: 12227,00

 

 

 

Tipper at godkjenning er det siste som vurderes her (som med alle andre "prosjekter"), Skal nå ikke banne på det, men tviler på at Nissan gir ut godkjenningspapirer på denne ombyggingen. Dette gir TUV som eneste alternativ og det skal visstnok ikke være billig.

 

Godkjenning var det første jeg tenkte på når jeg begynte å dagdrømme om dette prosjektet. Bilen skal med tiden godkjennes. Det koster!! Men jeg skal selge en gang i tiden og håper derfor at noe av pengene kommer tilbake til meg når den tid kommer.

I søknaden jeg sendte til Biltilsynet, skrev jeg om alle forandringer og utbedringer som skulle gjøres. Jeg har fått "GO" for nesten alt! Bremser, chassis styrke, effekt, osv. Det eneste det stopper i nå, er avgassen! det kan bli spennende. Det finnes firma i Sverige som sjekker slikt, samt at TÜV har muligheten. Man skal ikke se bort ifra at jeg kanskje tar meg en tur til Tyskland altså! Genial RoadTrip det da, eller???!

 

Det eneste jeg vet er at det ingen umulighet å få godkjent samtlige punkter på bilen når den er ferdig. Det koster noen kroner, men tenkt Dere resultatet da!!

 

 

Har btw tatt ut ledningsnettet i Primera'en nå. Driver å sjekker hva alt av ledninger går til osv. Det er dette jeg er litt nervøs for, men med noen selvlagde printkort og en loddebolt, så skal det nok bli noe av det.

 

Skal gjøre et forsøk på å legge ut noen bilder i løpet av kvelden/natten. Ellers så kan dere sjekke ut http://www.WhipeOut.net. Det er her ting kommer til å bli lagt.

 

well,

"Back to the garage"

*Poooof

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, glimrende:)

 

En ting bare..har du tenkt på forsikring? Jeg mener..hvis du får godkjent den som en Primera Turbo da f.eks, med 220 hester..så kan du jo ikke fortsette å ha den forsikra som en 1,6...hehe. Så..det er lurt å sjekke opp det også ;)

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke forsikringen er no problem. Må nok uansett forsikre den som en 2.0liter. Jeg Ringte for og sjekke min og regnet med at detta ville koste.

Men kjærringa på forsikringsselskapet sa at siden de ikke finnes noe primera turbo orginalt så ble forsirkringen uforandret. Så det viktigste var at biltilsynet har godtkjent den, ellers så driter de i det siden de ikke har papirer på noe turbo utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar utgangspunkt i at den kalkulatoren som ligger på http://www.toll.no stemmer noenlunde i alle fall. Jeg endrer avgiftsmessig grunnlag på bilen og de trekker derfor fra noe for det jeg har fra før. Hvis jeg venter til over nyttår med å trille bilen inn på Biltilsynet, ender jeg på 95% bruksfradrag og avgiften synker enda litt til...

Bare en liten notis. Hvis jeg ikke husker totalt feil så tar man med datoen for førstegangsregistrering i beregningen når man regner alder på bilen. Si, hvis bilen din er førstegangsregistrert 1.des.97, så må du vente til 1.des.06 før bilen er 9år og du får 95% bruksfradrag. En annen ting er jo også hvorvidt du gidder å godkjenne dette når bilen er 9år og betale ~15k til staten eller vente til den er 10 og kun betale for godkjenning og endring av vognkort.

 

Godkjenning var det første jeg tenkte på når jeg begynte å dagdrømme om dette prosjektet. Bilen skal med tiden godkjennes. Det koster!! Men jeg skal selge en gang i tiden og håper derfor at noe av pengene kommer tilbake til meg når den tid kommer.

I søknaden jeg sendte til Biltilsynet, skrev jeg om alle forandringer og utbedringer som skulle gjøres. Jeg har fått "GO" for nesten alt! Bremser, chassis styrke, effekt, osv. Det eneste det stopper i nå, er avgassen! det kan bli spennende. Det finnes firma i Sverige som sjekker slikt, samt at TÜV har muligheten. Man skal ikke se bort ifra at jeg kanskje tar meg en tur til Tyskland altså! Genial RoadTrip det da, eller???!

 

Høres bra ut. Tviler på at du trenger å ta turen ned til Tyskland for å få målt avgassen, dette koster jo uansett ikke så jævli mye penger i forhold til å få TUV godkjenning på hele bilen. Eneste som kan bli et problem her er vel at GTi-R-motoren(90-94) må gå igjennom de kravene som ble stilt når Primera'n ble regget (97)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

02/07/05

DAG 2:

 

Kroppen ville ikke fungere i det hele tatt før kl. 1200 idag. Etter å ha vært på posten og hentet en pakke, ble verksted porten åpent og en ny dag var igang. Innholdet i pakken jeg hentet var en 215mm NISMO clutch. Dvs lamell og trykkplate.

 

Siden dagen startet alene på verkstedet, ble arbeidet i Primera coupe'en satt igang. Demontering av dashbord for å komme til på ledningsnettet tok masse tid. Når en ikke vet nøyaktig hvordan alt henger sammen, går det med mye tid til spekulering om akkurat dette. Etter litt om og men, var dashbordet og midtkonsoll tilstrekkelig demontert slik at ledningsnettet kunne skilles helt fra bilen.

 

Hjelpen kom kl. 1500 og etter nøye planlegging, ble operasjon "separer SR20DET fra frontcut" utført. Drivakslinger ble tatt av og motorfester som er tilgjengelig fra undersiden skrudd av. Etter å ha flyttet litt på frontcut'et for å komme til med elefantjekken, ble motoren plukket ut av GTi-R'en.

 

Neste steg: Få ut motoren i Primera'en.

 

Operasjonen ble utført med samme hendelsesforløp som med GTi-R'en. Først av med drivakslinger, motorfester på undersiden, så flytte bilen og deretter plukke ut 1.6 literen. Denne var noe lettere å drive med. I wonder why!?

 

Dag nummer to var dagen for å finne det uventede. I og med at jeg bygger på Primera som er levert med 1.6 liter (GA16DE), har den litt andre fester enn det SR20-motorene har. Det viser seg at traversen er annerledes og at et annet feste må endres noe for at det skal kunne brukes. Lurer på om sveisen må frem her altså. I og med at jeg skal bytte girkasse, så trenger jeg også ny starter. En siste mangel som ble funnet var clutch lager. Det må skaffes. Etter disse oppdagelsene, ble Primera'en satt bort for en liten stund.

 

Det var fremdeles noe som kunne gjøres på GTi-R motoren. Girkasse må av uansett, så denne ble tatt av sammen med fordelerkassen. Clutchen som stod på så ut til å være nesten ny. Den var i alle fall ikke mye slitt.

 

Etter girkassen var tatt av ble motoren senket ned i motorrommet på Primera'en bare for å se hvor god plass det kommer til å bli rundt omkring. Øyemål og synsing var heftige verktøy her.

 

Dag nummer to ender etter nesten 13 timers jobbing og masse spekulasjoner rundt hvordan de oppståtte problemene skal løses. Skal bli spennende å se om alle delene er å skaffe.

 

Night!!

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten notis. Hvis jeg ikke husker totalt feil så tar man med datoen for førstegangsregistrering i beregningen når man regner alder på bilen. Si, hvis bilen din er førstegangsregistrert 1.des.97, så må du vente til 1.des.06 før bilen er 9år og du får 95% bruksfradrag. En annen ting er jo også hvorvidt du gidder å godkjenne dette når bilen er 9år og betale ~15k til staten eller vente til den er 10 og kun betale for godkjenning og endring av vognkort.

 

Godt moment. Må kanskje få sjekket opp dette i og med at det er en forholdsvis pen sum i mellom 90% og 95% bruksfradrag.

 

Høres bra ut. Tviler på at du trenger å ta turen ned til Tyskland for å få målt avgassen, dette koster jo uansett ikke så jævli mye penger i forhold til å få TUV godkjenning på hele bilen. Eneste som kan bli et problem her er vel at GTi-R-motoren(90-94) må gå igjennom de kravene som ble stilt når Primera'n ble regget (97)

 

Det stemmer at bilen må innenfor kravene som var i 1996. (Bilen min er registrert i slutten av 96) Når avgassgodkjenningen må foregå ved et laboratorium, så koster det straks noen lapper. Hvorvidt dette blir nødvendig, det er en annen sak. Denne delen av saken er enda ikke ferdig behandlet. Jeg prøver å få den avgasstesten forhandleren jeg skal få laget eksosanlegget hos godskrevet, men det er ikke så enkelt altid. På en eller annen måte så må det jo gå å få godkjent avgassen...

 

Tror ikke forsikringen er no problem. Må nok uansett forsikre den som en 2.0liter. Jeg Ringte for og sjekke min og regnet med at detta ville koste.

Men kjærringa på forsikringsselskapet sa at siden de ikke finnes noe primera turbo orginalt så ble forsirkringen uforandret. Så det viktigste var at biltilsynet har godtkjent den, ellers så driter de i det siden de ikke har papirer på noe turbo utgave.

 

Det er det jeg også ser for meg. Jeg forsikrer den som en 2.0 siden den ikke finnes med turbo, og får en kraftig baksmell hvis det smeller...

1988 Toyota Celica 2.0 GT

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

x- 1997 Nissan Primera GX 2.0 Turbo (GTi-R)

x- 1986 Toyota Corolla DX 1,3 12v (Vinter bil det!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår