Gå til innhold

Hase

Bruker
  • Innholdsteller

    4
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Tromsø

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Hase's Achievements

  1. Hase

    Spørsmål om XL7

    Angående håndbrekk: På min var det armen på det ene bremsebåndet - som håndbrekkvaier er koblet til - som hadde irret fast- Fikk løst den opp ved å påføre kaliperfett og bevege den frem og tilbake. Må demontere alt for å komme til, men syns disse gikk ganske lett sammen til trommelbrems å være.
  2. Bil er fortsatt til salgs for rett pris!
  3. Sliter med periodisk ladefeil og regner med det er noe rusk med dynamo (bilen har gått 300k). Gikk i gang med bytte i dag, men måtte gi meg med uforrettet sak da tilgangen var mildt sagt dårlig. I servicemanualen er det ikke mye hjelp å få, annet enn hva som er lurt å få unna vei fra oversiden: Jeg vet at dette er en fransk motor som vanligvis står tverrstilt og da er det nok mulig å komme til både gjennom hjulbrønn og fra undersiden, men på suzukien er det bare ovenfra som gjelder (oljefilter er rett bak dynamo og er også en fest å komme til, forresten!). Det er intet mindre enn 4 bolter som holder dynamoen. De 2 foran er enkel å komme til, men de to på baksiden er verre, og den nedre har jeg enda ikke klart å komme til? EDIT: Nå er jeg endelig ferdig med jobben. Måtte ta av oljefilteret og da ble det ok-ish tilgang til boltene på baksiden av dynamo. Vet ikke hvilken ondskapsfull franskmann som valgte å sette 4 bolter på den, men han var i alle fall hyggelig nok til å ha større stigning på gjengene på de to bak! Måtte også ta av alle vakumslangene som går fra venstre lykt over til motor, samt flytte litt på ledningsstrømpa som går i samme område. Pga. radiatorslange, aircondition og returslange til servostyring får man ikke flyttet servopumpe unna vei, man må bare flytte litt frem og tilbake på den. Antakelig bør man fjerne radiatoren for denne jobben, men ville ikke kaste bort fin Peak frostveske. Når dynamo endelig var løs så meldte neste problem seg: Hvordan i huleste få den opp fra langt nedi der? Endte med å skru av dekslet bakpå og fjerne børsteholderen for å få den kort nok til å ta opp mellom motor og hjulbue. Festet et par ståltråder i ørene på den slik at jeg kunne dra i dem pga dårlig plass til hendene. Gikk med et nødskrik. Ny dynamo fikk samme behandlig med å ta av litt elektronikk bakpå, og med tyngdekraft som hjelp så gikk det mye bedre. Dersom man har spesialverktøyet for å ta av reimhjulet til dynamoen vil nok det også gjøre susen for å få den kort nok. Gamle dynamo hadde forresten utslitte børster, så der var feilen!
  4. EDIT September 2023: Bil er fortsatt til salgs for rett pris! Jeg selger min fine 1992 Carina E GTi 5D Kombi, en sjelden perle av en bil som av en eller annen grunn havner i skyggen av Celica og MR2? Dette er essensielt en Celica GTi (SS) med 5 seter og stort bagasjerom, helt genialt! Denne har toyotas Super-Strut forhjulsoppheng som gjør den veldig sportslig. Shortlist: Motor 3S-GE 156hk @ 6600rpm Egenvekt 1240kg Chassis: 253 000km Motor: 146 000km Det meste et nytt i understell 5 dørs kombi Nye sommerdekk på 17" alu Gode vinterdekk på 15" alu Oljebehandlet Super-Strut Må på EU Prisantydning 35 000kr Sted: Tromsø Dette er en av de få bruktimporterte (fra tyskland) og har gått på norske veier siden 1997. Den gikk hos samme eier i Gran (rv4) fram til 2012 og ble så stående. Den var bare sånn passe tatt vare på de siste årene og var i ganske skrall fortatning da jeg kjøpte den i 2013, men karroseriet hadde minimalt med rust da den hadde gått på lite salta veier. Det er også noe bedre antirustbehandling på disse japan-produserte enn søskene fra Storbritania. Siden da har jeg brukt tiden litt av og på frem til nå i vinter med å sette den i stand igjen og den fremstår nå som veldig tight, og tilnærmet original. Den begynte livet i norge med nytt speedometer på 105 000 km, og i dag står tellerverket på 148 000 km. Totalt har den altså rullet 253 000 km. Dette er for så vidt ikke mye for en toyota uansett, det er som nevnt gjort mye. En del av det som er gjort: Motor: Ny motor hentet fra Celica GTi, ny regreim, termostat, vannpumpe og simmerringer ble satt på før den gikk i bilen. Km på denne er ca 2000 mindre enn det som er på telleren (altså 146k). Nye pakninger i servopumpe og en del nye sensorer i motorrom, og ny tank til spylervæske og ekspansjonstank. Jeg tok vare på komplett topp fra den gamle motoren med tanke på mulige oppgraderinger senere (porting, nye kammer), men denne står bare foreløpig. Hjuloppheng, bremser , drivverk: Jeg har byttet hjullager rundt om, nye foringer på alle sidestag i bakstilling, nye camber-lenker i forstilling (en del av det spesielle super-strut - og den typiske slitedelen!), nye bilstein B4 dempere bak, nye tårnlager rundt om, nye endelegg til stabstag og foringer, nye bremseklosser, nye abs-sensorer foran, nye yttre drivknuter, nye tetninger girkasse. Generelt: DAB + spiller m/ BT, forsterker sammen med hjul i reservehjulsbrønn, hattehyllehøyttalere (ikke endelig installert) og flyttbar sub i bagasje (ingen hull laget i interiør), led-pærer i instrumenter, midt-konsoll og interiørbelysning, fullstendig renset interiør (type ut med alle seter og våtstøvsuger), nye småklips her og der for at interiør og eksteriør skal være helt og tight, ny vindusheis førerside, nye sommerdekk på 17" (prod 2016), Pigg på 15" (2014, men lite brukt), ettermontert original grill med ekstralys, nye filtre rundt om, nytt nøkkelsett (fabrikknytt), ettermontert fjernkontroll til sentrallås. Tidligere eier har montert Momo-ratt. LSD Bonus: Jeg gikk til innkjøp av torsen differensial til denne (sitter matchende i noen få celica og mr2-modeller), men har ikke fått installert den enda. Denne vil gi en helt ny opplevelse hva angår akselerasjon og manøvrerbahet i lav hastighet, og feste på glatt underlag. Har også kjøpt inn en nyere S54 girkasse fra en senere generasjon celica som kun har gått ca. 140.00km. Denne har litt annen utveksling og bedre synkroniseringsringer, og det er perfekt å sette torsen diffen inn i denne. En del filtre og andre reservedeler kan følge med, samt Haynes manual og verkstedmanual for girkassen. Alle deler som er kjøpt og byttet er originale toyotadeler (så langt det har latt seg gjøre). Det negative jeg vet om: -På høyre speil fungerer ikke opp/ned justering. Dette har jeg sporet til et ledningsbrudd. Kan stilles manuelt, og sideveis fungerer. -Tidligere eier har brukt for kraftig vaskemiddel, så lakken er ikke særlig pen. Evt. ny eier får vurdere å pusse ned og legge ny klarlakk, eller beholde (og evt. forsterke!) "ratmobil"-looken. -Noen småbulker her og der er det på en 31 år (!) gammel bil. -Frontrute er noe slitt, men gikk greit igjennom. Prisantydning 35 000kr
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår