Gå til innhold
Bilforumet.no

Hase

Bruker
  • Innholdsteller

    1
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Hase

  • Rang
    Menig

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Kongsberg
  1. Jeg selger min fine 1992 Carina E GTi 5D Kombi, en sjelden perle av en bil som av en eller annen grunn havner i skyggen av Celica og MR2? Dette er essensielt en Celica GTi (SS) med 5 seter og stort bagasjerom, helt genialt! Denne har toyotas Super-Strut forhjulsoppheng som gjør den veldig sportslig. Shortlist: Motor 3S-GE 156hk @ 6600rpm Egenvekt 1240kg Chassis: 253 000km Motor: 146 000km Det meste et nytt i understell 5 dørs kombi Nye sommerdekk på 17" alu Gode vinterdekk på 15" alu Oljebehandlet Super-Strut EU godkjent til AUG 2020 Prisantydning 35 000kr Sted: Kongsberg Dette er en av de få bruktimporterte (fra tyskland) og har gått på norske veier siden 1997. Den gikk hos samme eier i Gran (rv4) fram til 2012 og ble så stående. Den var bare sånn passe tatt vare på de siste årene og var i ganske skrall fortatning da jeg kjøpte den i 2013, men karroseriet hadde minimalt med rust da den hadde gått på lite salta veier. Det er også noe bedre antirustbehandling på disse japan-produserte enn søskene fra Storbritania. Siden da har jeg brukt tiden litt av og på frem til nå i vinter med å sette den i stand igjen og den fremstår nå som veldig tight, og tilnærmet original. Den begynte livet i norge med nytt speedometer på 105 000 km, og i dag står tellerverket på 148 000 km. Totalt har den altså rullet 253 000 km. Dette er for så vidt ikke mye for en toyota uansett, det er som nevnt gjort mye. En del av det som er gjort: Motor: Ny motor hentet fra Celica GTi, ny regreim, termostat, vannpumpe og simmerringer ble satt på før den gikk i bilen. Km på denne er ca 2000 mindre enn det som er på telleren (altså 146k). Nye pakninger i servopumpe og en del nye sensorer i motorrom, og ny tank til spylervæske og ekspansjonstank. Jeg tok vare på komplett topp fra den gamle motoren med tanke på mulige oppgraderinger senere (porting, nye kammer), men denne står bare foreløpig. Hjuloppheng, bremser , drivverk: Jeg har byttet hjullager rundt om, nye foringer på alle sidestag i bakstilling, nye camber-lenker i forstilling (en del av det spesielle super-strut - og den typiske slitedelen!), nye bilstein B4 dempere bak, nye tårnlager rundt om, nye endelegg til stabstag og foringer, nye bremseklosser, nye abs-sensorer foran, nye yttre drivknuter, nye tetninger girkasse. Generelt: DAB + spiller m/ BT, forsterker sammen med hjul i reservehjulsbrønn, hattehyllehøyttalere (ikke endelig installert) og flyttbar sub i bagasje (ingen hull laget i interiør), led-pærer i instrumenter, midt-konsoll og interiørbelysning, fullstendig renset interiør (type ut med alle seter og våtstøvsuger), nye småklips her og der for at interiør og eksteriør skal være helt og tight, ny vindusheis førerside, nye sommerdekk på 17" (prod 2016), Pigg på 15" (2014, men lite brukt), ettermontert original grill med ekstralys, nye filtre rundt om, nytt nøkkelsett (fabrikknytt), ettermontert fjernkontroll til sentrallås. Tidligere eier har montert Momo-ratt. Bonus: Jeg gikk til innkjøp av torsen differensial til denne (sitter matchende i noen få celica og mr2-modeller), men har ikke fått installert den enda. Denne vil gi en helt ny opplevelse hva angår akselerasjon og manøvrerbahet i lav hastighet, og feste på glatt underlag. Planen var å skaffe til veie en ny girkasse (ca 2000kr fra sverige) og installere i den før det hele gikk på bil. Dette har jeg dessverre ikke fått gjort, men differensialen kan altså følge med dersom ny eier er fysen på det! Har også en del filtre og andre reservedeler som kan følge med, samt Haynes manual og verkstedmanual for girkassen. Alle deler som er kjøpt og byttet er originale toyotadeler (så langt det har latt seg gjøre). Det negative jeg vet om: -På høyre speil fungerer ikke opp/ned justering. Dette har jeg sporet til et ledningsbrudd. Kan stilles manuelt, og sideveis fungerer. -Tidligere eier har brukt for kraftig vaskemiddel, så lakken er ikke særlig pen. Evt. ny eier får vurdere å pusse ned og legge ny klarlakk, eller beholde (og evt. forsterke!) "ratmobil"-looken. -Noen småbulker her og der er det på en 26 år (!) gammel bil. -Frontrute er noe slitt, men gikk greit igjennom. Prisantydning 35 000kr
×

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.