Gå til innhold

Konfilter 2.3E

Ranger emnet


Peri

Anbefalte innlegg

passa potta på foringene til bakpotta da...?

Hmmm. Tenker du på opphengsringene??? Alt er festet med rustfrie skruer/patentbånd, men henger veldig bra uten slark sideveis. Potten leveres uten fester, men det er ikke noe i veien for å sveise på om man ønsker det..

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her lukter det riskoker-look lang vei Quattro73 :) Bilder?

 

Riskoker nei.. Er en grom bil med fire ringer, stor utblås og voksen lyd.

Bilder har jeg ikke tatt, men det kan jo ordnes..

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått målt bilen uten kat og med kam-bytte?

 

Nei, kammen har jeg ikke fått montert ennå, men det står for tur. Har justerbart kamdrev, mangler kun låsekilen mellom kammen og drevet.

Har bremset bilen etter at kat ble fjernet, hvor mye ekstra kammen gir vil tiden vise.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fikk du etter kat-fjerning da?

 

:) Hemmelig :)

 

Motoren er oppgitt til 133 hk uten å slepe på vannpumpe, dynamo, vifte o.l. Bremset til tall temmelig nær dette ved bruk av G-tech Pro RR, som er veldig streng. Bremset kun opp til 5500 omdr.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki... Bremset min til 130HK @ 5500rpm etter bytte av luftfilter og bakre potte om jeg ikke husker feil.

 

Chip og kam-bytte gav meg 144HK @ 5900rpm. Håper at kat-fjerning og montering av kamdrevet skal flytte meg opp på 150HK :D

 

Må bare få EU-godkjent skuta først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDIT: Har du forsøkt å grov-justere tenninga på den forresten?

 

Grovjustere? Har fortenning på rundt 12 grader på 750 omdr med lys, varmeapparat mm slått av. Skal egentlig være 15, men bruker Mergi i bensinen som fører til raskere og mer fullstendig forbrenning (og lavere bensinforbruk), slik at den er justert noe tilbake for å unngå tenningsbank.

 

http://www.renozon.no/

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel kanskje ikke riktig å si det på den måten, men med "grovjustert" mener jeg ved å dreie på fordeleren... kontra justert tenningskurvene i chip.

 

Dette stoffet du har i bensinen, er det en slags oktan-booster? Og hjelper det noe særlig i forhold til pris osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki... Bremset min til 130HK @ 5500rpm etter bytte av luftfilter og bakre potte om jeg ikke husker feil.

 

Chip og kam-bytte gav meg 144HK @ 5900rpm. Håper at kat-fjerning og montering av kamdrevet skal flytte meg opp på 150HK :D

 

Må bare få EU-godkjent skuta først.

144 hk er bra med tanke på hvor snill kammen din er. Vil tro den gir mer enn originalt nesten over hele kurven. Justerbart kamdrev kommer mest til sin rett ved bruk av noe hissigere kam, der du kan velge om motoren skal dra som f.. på lavt turtall og være svak høyt oppe (lite hk i topp/mye moment i bunn), eller være svak i bunn og ha en syk effektkurve på høye turtall.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt lavere moment på lavt turtall selv med den 262° kammen, men nesten ikke merkbart fra 2000 og opp... rundt 3000+ er momentet høyere enn originalt.

 

Hadde håpt på å få enda litt mer krefter ved å finjustere med drev. Er det mulig å gjøre kammen sintere med drev, eller er den grunnleggende karakteristikken fastsatt?

 

Denne Mergi greia, dosering 1:4000 står det... Holder altså til 50 tanker med 1l da? Har det noen særlig effekt eller? Og ikke minst, er det bare å helle nedpå en liten skvett hver gang man fyller?

 

EDIT: Telleverket passerte 280.000 for ikke lenge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel kanskje ikke riktig å si det på den måten, men med "grovjustert" mener jeg ved å dreie på fordeleren... kontra justert tenningskurvene i chip.

 

Dette stoffet du har i bensinen, er det en slags oktan-booster? Og hjelper det noe særlig i forhold til pris osv?

 

Kan ikke ha tidligere tenning da det blir tenningsbank på lavt turtall. Hvor mye fotenning det blir lenger opp vet jeg ikke, men vil tro det holder. Kunn trengt chip for å gi motoren litt mer "suppe".

 

Mergi gir som sagt renere forbrenning, lavere bensinforbruk og raskere forbrenning. Dette vil føre til at en bil sannsynligvis vil gå gjennom EU-kontrollen uten kat, senker CO og HC innholdet i avgasssen.

 

På min Audi 80 1,8S, full bil med vinterdekk på skikkelig holkeføre, 0.63 på mil.

At det hjelper er sikkert, om det er verdt prisen vet jeg ikke. Koster 500 pr. liter, men så har du i mange år også. 1 liter mergi til 4000 liter bensin.

 

Om en bil bruker 1 liter pr. mil og mergi senker forbruket med 1 dl pr mil, vil du ha spart kr. 4000 (minus 500 for stoffet) ved en literpris på 10 kr.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde håpt på å få enda litt mer krefter ved å finjustere med drev. Er det mulig å gjøre kammen sintere med drev, eller er den grunnleggende karakteristikken fastsatt?

 

Denne Mergi greia, dosering 1:4000 står det... Holder altså til 50 tanker med 1l da? Har det noen særlig effekt eller? Og ikke minst, er det bare å helle nedpå en liten skvett hver gang man fyller?

 

EDIT: Telleverket passerte 280.000 for ikke lenge siden...

Med drevet kan du til en viss grad justere hvor "saker og ting skal skje". Vrir du kammen tilbake, vil du får tap lenger opp, men når det først skjer er det mer merkbart og effekten vil øke noe. Vrir du kammen frem, får du mer i bunn men lite lenger opp.

 

Mergiflasken har doseringskopp under lokket. Skru av lokket og klem på flasken til glasset er fullt. Tøm glasset på tanken før fylling.

Husk å justere tenningen senere, tenningsbank / detonasjon er dødelig (for motoren). Høres ut som knitring eller som om noen kaster sand/grus på panseret. Kommer helst ved godt varm motor, for tidlig tenning, lavt turtall og mye gasspådrag.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår