Gå til innhold

EU- Kontroll.....


Jarle_H

Anbefalte innlegg

Idag henta eg bilen frå eu-kontroll og 4hjulskontroll.

 

Fekk 1 einer feil og 5 toer feil.....

 

Feila:.........................................verdi:

Lasteavhengig ventil feil innstilt........2

Bremnesskive pulserer på v. bakhjul...2

Utslitte pusserblader.......................1

Senkesett ikkje innført i vognkort......2

Dekk ikkkje innført i vognkort............2

Felger ikkje innført i vognkort...........2

 

Eg skal inn te biltilsynet med tüw papira for fjørene, men må dekka og felgane godkjennast også ?

Kan eg sette på dei gamle sommerfelgane for godkjenning ?

Eller må dekka stå i vognkortet. For eg har sikkert feil innpress på felgane...

 

Samtidig den lasteavhengigsventilen...dyrt å justere ?

Er vel for masse bremsing bak etter bilen vart senka...

 

Noen som har tips til ka so feile bremseskiva bak ? monterte nye i fjor sommer...

 

Fekk bedre kjøreegenskaper etter 4hjulskontrollen. Merka forskjell me ein gong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseskivene ja...bremsene er vel det som er returnerende problem på Primera :\

 

De fungerer jævlig bra når alt funker, men er lett for kalipperne henger seg litt osv osv. Jeg ville sjekka om det var dette, eller om du rett og slett har fått kast i skiva..det kan skje..

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

 

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må føre dekk og felger inn i vognkort ja.

Men så lenge ET eller inpress går innafor +- 7,5mm skal de være lovlige.

Du kan endre opptil 15 mm tilsammen på begge sider.

Du ser i vognkortet hva som er inpresset, og så står det jo bak på felget.

215/40/17 med ET42 går iallfall greit på min bil.. sa de på biltilsyunet når jeg ringte igår iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge rulle retningen blir det samme som på orginale hjulene og dekkene ikke stikker utenfor hjul buene så skal vel egentlig ikke det være noe problem. det er det jeg har fått høre fra en som jobber i biltilsynet. så han som har tatt den eu kontrollen må være noe helt jævelig nøye

 

Det skal "noteres" inn i vognkortet med en gang det er no forskjellige

dimensjoner i forhold til orginalen..

Så, uten den lille notisen som koster mer en den smaker, så må du bytte

over til orginal hjula for ein kontroll...

 

Tenk og ta penger for og skrive "215/40-17 ET42 Ok" eller no sånn på

vognkortet.. Skammeligt!

 

Edit: Og forresten, du mente sikkert rulleomkretsen, ikkje rulleretningen?

NCCN (Nissan Car Club Norway)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en tekniker hos biltilsynet ifjor om hva som måtte skrives inn i vognkortet, og han sa at felger og dekk ikke ble skrevet inn lenger. Når de var ute og hadde kontroller hadde de med seg en tabell de brukte for å sjekke at dekkene holdt seg innenfor +/-5% av original rulleomkrets.

 

Senkesettet måtte skrives inn fordi det var et inngrep i bilens originale hjuloppheng og derfor kunne ha mye å si for kjøreegenskaper og bremselengde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som skal ta EU kontroll i løpet av sommeren, så har Birger N. Haug tilbud på dette i disse dager. Kun 200 kr :dude:

 

Hvor ligger dette?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en tekniker hos biltilsynet ifjor om hva som måtte skrives inn i vognkortet, og han sa at felger og dekk ikke ble skrevet inn lenger. Når de var ute og hadde kontroller hadde de med seg en tabell de brukte for å sjekke at dekkene holdt seg innenfor +/-5% av original rulleomkrets.

 

Senkesettet måtte skrives inn fordi det var et inngrep i bilens originale hjuloppheng og derfor kunne ha mye å si for kjøreegenskaper og bremselengde...

 

jupps, men så må dem ha med seg den tabellen for dekk dimensjoner, noe dem ikke hadde med når jeg ble stoppet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg sjekka Innpresset på felgane.

Orginalt er det et45, mens på dei nye felgane stod det et38.

Dette burde nå gå bra, er jo innenfor 7,5 mm grensa...

 

Lasteavhengigsventilen ville ta ca. ein times arbeid på verksted, altså rundt 600 kr...

 

Bremseskiva har eg tatt av, mens kaliperen bak var nesten heilt låst.

Dei to styrepinnane satt bom fast, (dei som liksom skal vera mjuke å gå ut å inn).

Rekner med å få smørt dei opp igjen.

Andre som har vore borti slitte/dårlige kalipere bak ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg sjekka Innpresset på felgane.

Orginalt er det et45, mens på dei nye felgane stod det et38.

Dette burde nå gå bra, er jo innenfor 7,5 mm grensa...

 

Lasteavhengigsventilen ville ta ca. ein times arbeid på verksted, altså rundt 600 kr...

 

Bremseskiva har eg tatt av, mens kaliperen bak var nesten heilt låst.

Dei to styrepinnane satt bom fast, (dei som liksom skal vera mjuke å gå ut å inn).

Rekner med å få smørt dei opp igjen.

Andre som har vore borti slitte/dårlige kalipere bak ?

 

jupps, begge caliperne bak er rimelig crappy på min, skal skru av begge imorra og legge dem i diesel bad i endel timer. så montere dem igjen, har kjøpt slikt rep-set til dem. alt av pakninger blir ny på dem. så håper det blir bra :)

 

rep-settet får du kjøpt hos mekonomen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår