robin4 Skrevet April 9, 2005 Rapporter Share Skrevet April 9, 2005 Korrekt delenr. ja.Ikke alle hos Møller er like oppegående og finner ut hva du skal ha hvis du kun sier "N75J", så delenr. er nødvendig. Hadde ikke det for hånden, så måtte forklare at det var en avlastingsventil i tilknytning til turboen. Men - imponerende av Møller - de ga meg slangeklemmer gratis, wee :) Blir morsomt å se om den funker bra da :) Tenkte jeg skulle få rensa mafen idag da, må bort å kjøpe crc el.rens etterpå. får håpe dette funker, ellers blir det dyrt, hehe. kommer med resultatene senere Robin Siter Seat Leon 20VT '01 *VW Golf Cab GLi '86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zamot Skrevet April 9, 2005 Rapporter Share Skrevet April 9, 2005 Pass på å kjøpe en rens som fordamper helt (test). Siter SEATforum.no Seat Leon Turbo BMW 320D M-Sport x Mitsubishi Lancer Evolution IX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robin4 Skrevet April 9, 2005 Rapporter Share Skrevet April 9, 2005 Pass på å kjøpe en rens som fordamper helt (test). Ja nå kjøpte jeg en crc elektrorens på statoil idag. Men da jeg kom hjem ble jeg anbefalt av naboen som er vagmekanikker om å bruke rødsprit istedet, siden elektrorens legger igjen ett type belegg/hinne. Oki, greit nok..... Men når jeg da skulle fjerne lmm/maf faenskapet, så kommer jo ett nytt problem, altså hvordan får løsnet opp skruene? Fikk vite at jeg trenger "torx" verktøy for å få opp skruene. Men hvor i h£$€@€€ er det man får tak i noe sånt? Robin Siter Seat Leon 20VT '01 *VW Golf Cab GLi '86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Whz Skrevet April 9, 2005 Rapporter Share Skrevet April 9, 2005 Men når jeg da skulle fjerne lmm/maf faenskapet, så kommer jo ett nytt problem, altså hvordan får løsnet opp skruene? Fikk vite at jeg trenger "torx" verktøy for å få opp skruene. Men hvor i h£$€@€€ er det man får tak i noe sånt? Biltema, Clas Ohlson, BilXtra osv. Evt. en av de større REMA-butikkene (der kjøpte jeg, funker fint :)). Siter .Whz - 2008 BMW 325d Coupe x 2003 Seat Leon Cupra R x 1993 VW Corrado G60 x 1990 Mitsubishi Galant GLi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robin4 Skrevet April 10, 2005 Rapporter Share Skrevet April 10, 2005 Biltema, Clas Ohlson, BilXtra osv. Evt. en av de større REMA-butikkene (der kjøpte jeg, funker fint :)). oki, takk! :) Får prøve en av dem imorgen EDIT: Var innom bensinstasjonen idag, fant noe sekskanta greier som passet til skruene, men ett problem. i skruene så er det en pinne i midten, slik at jeg ikke kommer til med verktøyet. Er det feil verktøy eller er det slik at man skal brekke av pinnen i midten? Mvh Robin Siter Seat Leon 20VT '01 *VW Golf Cab GLi '86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robin4 Skrevet April 10, 2005 Rapporter Share Skrevet April 10, 2005 oki, takk! :) Får prøve en av dem imorgen EDIT: Var innom bensinstasjonen idag, fant noe sekskanta greier som passet til skruene, men ett problem. i skruene så er det en pinne i midten, slik at jeg ikke kommer til med verktøyet. Er det feil verktøy eller er det slik at man skal brekke av pinnen i midten? Mvh Robin EDIT: Var innom bensinstasjonen idag, fant noe sekskanta greier som passet til skruene, men ett problem. i skruene så er det en pinne i midten, slik at jeg ikke kommer til med verktøyet. Er det feil verktøy eller er det slik at man skal brekke av pinnen i midten? Siter Seat Leon 20VT '01 *VW Golf Cab GLi '86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zamot Skrevet April 10, 2005 Rapporter Share Skrevet April 10, 2005 Feil verktøy, får også med hull i midten... Stikk på clas eller noe og kjøp deg et sett med masse bits, så vil du ikke støte på samme problem med det første... Siter SEATforum.no Seat Leon Turbo BMW 320D M-Sport x Mitsubishi Lancer Evolution IX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robin4 Skrevet April 10, 2005 Rapporter Share Skrevet April 10, 2005 Feil verktøy, får også med hull i midten... Stikk på clas eller noe og kjøp deg et sett med masse bits, så vil du ikke støte på samme problem med det første... oki, takk for all hjelpen :) Siter Seat Leon 20VT '01 *VW Golf Cab GLi '86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v-g Skrevet April 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 10, 2005 Med godt og riktig verktøy er som kjent halve jobben gjort! (eller no' sånt) Siter Vidar - kverulerende eldre drittunge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Whz Skrevet April 11, 2005 Rapporter Share Skrevet April 11, 2005 Sånn, da var N75J på plass. Målte litt med VAG-COM etterpå, og fikk meg en overraskelse, i positiv favør. Sjekk peak Nm. Originalt (fabrikktall) = 270 Nm. Hvis tallene stemmer, er det jo en pen økning i dreiemoment for knappe 650,-. :) Eventuelt - som jeg tror er mer sannsynlig, er at det er noe slingringsmonn på fabrikktallene. Jeg målte jo selvsagt ikke før jeg byttet N75, så noe referanse har jeg ikke... Noen andre som har erfaring med disse tallene? Men generelt om N75J: Noe kvikkere, føles som om turbotrykket er hurtigere på plass etter girskift (ja, jeg gidder ikke drepe clutchen med "go-kart-giring" :D), men om det merkes særlig på økt topphastighet og sprinten? Tja, si det.. :confused: Siter .Whz - 2008 BMW 325d Coupe x 2003 Seat Leon Cupra R x 1993 VW Corrado G60 x 1990 Mitsubishi Galant GLi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zamot Skrevet April 11, 2005 Rapporter Share Skrevet April 11, 2005 Interresant. Har i dag vært og hentet min N75J, men ikkke montert enda. Hvilke ting (gruppe/nr) bør jeg se på/logge med VAG-com før og etter? Merket du at turbotyrkket generelt ble noe høyere? Siter SEATforum.no Seat Leon Turbo BMW 320D M-Sport x Mitsubishi Lancer Evolution IX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Whz Skrevet April 11, 2005 Rapporter Share Skrevet April 11, 2005 Hvilke ting (gruppe/nr) bør jeg se på/logge med VAG-com før og etter?Merket du at turbotyrkket generelt ble noe høyere? For dreiemoment, se på engine block 120 eller 122. Km/t er på block 005, der finner du også throttle status. Har ikke testet selv, men ser ut som om du vha. noen Excel-ark på VAG-COM-sidene enkelt kan regne ut effekten vha. å logge dreiemoment og hastighet.. Vet ikke hvor turbotrykket finnes, har ikke lett så mye heller da. Har funnet endel blocks (bl.a. 115, 117, 119) som måler trykk i millibar, men ser ikke helt logikken, tviler på at "idle pressure" = 990 mbar, og peak'er på ca 2,3 bar.. :) Uansett, merket ikke noe drastisk forskjell nei, bare at den føles noe "kvikkere". Turbotrykket er vel uansett låst og kontrollert av elektronikken, slik at man ikke får høyere trykk uten å remappe litt.. Dytta inn et RaidHP-filter (direkte replacement for originalfilter i boks) i dag. Det merker man bedre, da. :) Ikke helt fornøyd da jeg fikk feil filter (for kort, slipper gjennom uren luft), så det må byttes.. Tipper man slenger inn et konfilter i stedet uansett. Apropos... når du glemmer å sette på kabelen til luftsensoren på luftfilteret, samt åpner lokket for bremsevæske, får du fine feilmeldinger. Dette er VAG-COM også flink til å detektere, + resette feilmeldinger. ;) Siter .Whz - 2008 BMW 325d Coupe x 2003 Seat Leon Cupra R x 1993 VW Corrado G60 x 1990 Mitsubishi Galant GLi Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zamot Skrevet April 12, 2005 Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 Har prøvd å logge litt og leke med excel for å finne hk/nm. Men det krever en tom lang vei helst uten bakker, og det er ikke lett å finne. I tillegg må man sørge for å ikke bli tatt i noe fartskontroll... Når man gjennomfører disse målingene for alle gir, kan man også finne turtallet der det er best å skifte gir, ved å se på kurvene. Spørs om jeg ikke bare monterer ventilen og observerer manuelt (turbotrykksmåler) og føler hva som skjer... Siter SEATforum.no Seat Leon Turbo BMW 320D M-Sport x Mitsubishi Lancer Evolution IX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v-g Skrevet April 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 Turbotrykket er vel uansett låst og kontrollert av elektronikken, slik at man ikke får høyere trykk uten å remappe litt..Sånn bare til opplysning. Du kan fint, på en enkel og grei måte, øke trykke uten å remappe, men det er fare for skumle ting. Ødelagt motor, er en ting... Siter Vidar - kverulerende eldre drittunge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robin4 Skrevet April 12, 2005 Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 Jepp! Da fant jeg ut av det. Problemet var LMM/MAF! Jeg lot den stå i rødsprit i ca 1 times tid, og lot den tørke. Monterte den, og alt funka fint :) (kjøpte forresten 8sets knipe med torx på jernia) hvordan bli kvitt motorlampa? N75J Monterte også denne samtidig som rensa lmm/maf. Etter liten kjøretur, så fant jeg ut at bilen oppfører seg mye kvikkere. Og at den holder turbotrykket mye lenger. trykket økte med ca. 0,03Bar Når jeg kjørte oppdaget jeg også at ladetrykket ligger høyere iforhold til det d har vært(mins jeg?) 2gir 1,2Bar - 3gir 1,38Bar osv... Er dette normalt iforhold til hva dere har? Mins også at zamot hadde noe rart med trykket etter at han hadde rensa lmm eller liknende?. Takker for svar Mvh Robin :) Siter Seat Leon 20VT '01 *VW Golf Cab GLi '86 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.