Gå til innhold

Spørsmål angående glassfiberduk og polyester

Ranger emnet


CoilOver

Anbefalte innlegg

Er det vanlig at glassfiberoverflaten er litt "klistrete" (akkurat som tape) etter det har herdet?

 

 

nei, den skal være hard etter at den er ferdig herdet.. sjekk at du har rett mengde herder og at temperaturen er riktig.

 

herdetiden kommer ann på herdesystemet du bruker, men kan ta opp til 6 timer før det er helt hardt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det vanlig at glassfiberoverflaten er litt "klistrete" (akkurat som tape) etter det har herdet?

 

Hei!

 

Grunnen til at det ikke tørker er at du har ALT for mye herder. Den typen som jeg har (som brukes i industri) skal ha 3-5% med herder avhengig av tempratur. Det som skjer når du har så mye herder er at den fungerer som mykner. Hadde det samme selv. Utrolig kjedelig.

 

Fikk et råd at det gikk å smøre herder på så ville det tørke, men jeg prøvde aldri.

 

Lykke til!

 

-R-

Renault Espace 2,2 dt. Litt mods.

x 323 GT-R

x Mx6 2,5 v6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Grunnen til at det ikke tørker er at du har ALT for mye herder. Den typen som jeg har (som brukes i industri) skal ha 3-5% med herder avhengig av tempratur. Det som skjer når du har så mye herder er at den fungerer som mykner. Hadde det samme selv. Utrolig kjedelig.

 

Fikk et råd at det gikk å smøre herder på så ville det tørke, men jeg prøvde aldri.

 

Lykke til!

 

-R-

 

Ok. Noen som vet om tabell over temperatur og hvor mye herder en skal ha i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Grunnen til at det ikke tørker er at du har ALT for mye herder. Den typen som jeg har (som brukes i industri) skal ha 3-5% med herder avhengig av tempratur. Det som skjer når du har så mye herder er at den fungerer som mykner. Hadde det samme selv. Utrolig kjedelig.

 

Fikk et råd at det gikk å smøre herder på så ville det tørke, men jeg prøvde aldri.

 

Lykke til!

 

-R-

 

1-2% skal være maks ettersom man bruker vanlig polyester.

Mer herder enn dette vil bare medføre at den kjemiske reaksjonen mellom herder og polyster blir ufullendt, og det blir aldri skikkelig hardt. Kommer an på hva slags stoff du bruker også, fleece blir fortere hard enn glassfiber

*-------*

mvh Erik

*-------*

 

---> Sierra 2.0i CLX

X - Rieju RR 50

X - Go-go tråbil

X - Tippo trehjulssykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der jeg jobber har vi en grense på 5% herder, før de anser at kvaliteten på laminatet blir svekket, og normalmengden er 1.5%, da får man ca 45min geltid på polyester/vinylester, men dette gjelder vårt herdesystem da..

 

var jeg deg ville jeg bare rivd av hele støpen, og vasket vekk med aaceton, og støpt på nytt ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva du enn gjør så ikke smør på mer herder det fungerer ikke. kast hele greia og begynn på nytt. det går fint å lakkere poly. men du må matte ned, og det er absolutt en fordel å bruke gelcoat i forma. hvis ikke kan du få mye ekstra arbeid med sparkling før du lakkerer. gelcoaten lager en hinne mellom glass/poly og grunning slik at ikke glassfiberet reiser seg når du matter ned.

bruk ikke mer enn 2% herder(katalysator), blan ikke mer enn du rekker å bruke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår