745Turbovogn Skrevet Februar 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 11, 2005 Heisann.. Mulig dette har blitt diskutert før, men jeg lurer altså på hvordan dumventil(blow-off valve) vil fungere på en B230FT. Og hvilket type/merke er å anbefale? Forskjellen på enkeltstempel, dubbelstempel og resirkulerende? Har hørt Turbosmart Vee-Port dumpventilen skal være brukbar, men den koster vel også en del :fire: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
745TiC Skrevet Februar 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2005 På de aller fleste Volvo turbo motorer er det resirkulerende som er å anbefale. Dette fordi de fleste styresystemene til volvo måler luft før og etter. Slipper du da luft ut i det fri vil du få litt mer bensin tilførsel i det øyeblikke du "dumper" Eller så kjører de fleste med en åpendump, og det virker kjempebra, bare du får justert de riktig. Stempel type er å anbefale til Volvo! Om du skal ha dblstemplet eller ikke kommer vel ann på antall HK i bilen din, enklt stemplet holder for de fleste "dødlige"(opp til ca 300Hk) Hva du skal kjøpe...... En som koster litt mer enn billig, av kjent produsent og en du "liger" utseende på....... Mvh Kim Siter Race, kjør forbi da vel..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
745Turbovogn Skrevet Februar 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2005 Ok.. Takker for svar :) Dette var litt forvirrende men.. Du anbefaler her altså både resirkulerende, åpen dump og stempel type.... Har vel bare 165Hk så er vel ikke nødvendig med noe enklt stemplet til meg da.. Men hva er forskjellen på dissa.. Noen må forklare meg det! Design har ikke så mye og si for meg.. Hadde ikke tenkt meg noe særlig over 2 høvdinger da.... sombrero Vet ikke hvor lang levetid det er på disse, men vil ikke ha en som bare virker noen par mnd eller.... Må være litt kvalitet.... Hvordan er det å anbefale den http://www.bcb.no selger? De var noe mer rimeligere.... Hva kjører dere andre turbo eiere med??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet Februar 12, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 12, 2005 Åpen dump= dumpventil som slipper lufta i rørene ut i friluft og gir pssjt lyd. Resirkdump= sender luften tilbake i systemet rett etter lmm. Som 745TIC sier vil en åpen dump gjøre at motoren får litt for mye bensin når du dumper. Har åpen dump selv av typen TurboXs type S, og den lager værtfall nok lyd og funker fint å kjøre med. Det jeg merker er at når jeg går av gassen på mellomturtall så ettertenner det litt, og når jeg drar den helt ut på registeret står det litt flammer ut bak, men det er jo tøft også da:). Har fjærnet midtre lydemper og byttet ut bakre med noe større så dette er vel grunnen til flammer da flammedemperen vel sitter i midtre potta. Alle åpne dumper som selges nå er vel stempeltype. dvs at det er et metallstempel i ventilen istedet for membran som slites endel fortere og begynner å lekke luft. Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
farlig Skrevet Februar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2005 Er det noe annen jeg må tenke på når jeg skal kjøpe dumpventil til b230ft? Er det forskjell på størrelser og sånnt, eller passer alt? Hva passer evnt til min motor? Mvh Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nox Skrevet Februar 13, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 13, 2005 tja. Bare kjøp en av et velkjentmerke og du trenger ikke den dyreste de har. Husk at du trenger litt diverse rør og slanger for å få montert den. Finner gjerne sånnt på høggern. jeg brukte røret fra icen til gasspjeldet fra en fiat chroma turbo for her var det et uttak til dump så du får dumpen rett før gasspjeldet. Lurer også på om du må kjøpe et såkalt dumplokk for å tette over "hullet" på turboen der orginale dumpen sitter.. Siter -Mazda 323 GTR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tic2002 Skrevet Februar 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 14, 2005 Monter dumpen mellom IC og innsug og nærme innsug, for å komme med en anbefaling så foretrekker jeg Turbo XS Rfl Dump ventil, 1 sempla. Siter "We ride together, We die together, Volvo boys 4 life" Volvoen: 83` 244 blå. 235000 km. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogwai Skrevet Februar 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 21, 2005 har du kjøpt deg dump? jeg har to stk - kan selge en av dem... en Nitto med tre porter pluss horn (bråker fint:P), og en litt mindre en med fire mindre porter... begge har jeg brukt på min 740tic... Siter Vinner av MTV SELECTED 2008 !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zvein Skrevet Februar 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2005 Tenkte å montere dump på volvo'n min nå.. men da trenger jeg vel også et dumplokk til den gamle? Har du en sånn til overs også eller? hehe Siter '87 Volvo 740TIC B230ET :D ------------------------- '63 Volvo Amazon (121) B18 :P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet Februar 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2005 Anbefaler Turbo Xs Type-H-RFL på det varmeste da jeg har en slik og er kjempefornøyd... Bråker mye... Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogwai Skrevet Februar 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Februar 22, 2005 zvein du har PM! Siter Vinner av MTV SELECTED 2008 !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet Mars 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2005 hvor mye lyd vil en få av en resirkulerende dumpventil (i forhold til 1 stmp)? Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet Mars 1, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 1, 2005 hvor mye lyd vil en få av en resirkulerende dumpventil (i forhold til 1 stmp)? Ikke stort... Lyden blir dempet av røret... Dette er ikke et alternativ hvis du skal ha dumpen får å få lyd... Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
745Turbovogn Skrevet Mars 5, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2005 Ok.. Tror også den kan være bra.. Hvor kan jeg få kjøpt TurboXs Type-H-RFL?? Og ca pris?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mad-Ass Skrevet Mars 5, 2005 Rapporter Share Skrevet Mars 5, 2005 Som sagt før her i forumet vil en 1 stmpla dumpventil sprøyte inn mer bensin i det en dumper(i motsetning til resirk)... Dersom en bruker motorstyring, kan en da få til at motoren ikke sprøyter inn ekstra bensin i det en slipper ut gasspedalen? Siter -91 Volvo 740GL B230F - godkjent med B234F -91 Volvo 940GLT B234F - delebil, solgt -74 Volvo 144DL B20A - bruksbil -91 Volvo 740GL B230F - bruksbil, solgt. __________________ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.