mr.jenssen Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Vel, skulle bare etterfylle litt olje i dag. Tar av oljepåfyllingslokket og hva møter jeg? Majones. Fullt av vann i oljen. Så da er altså toppakningen gåen, antar jeg. Og frostvæsken besørger jo en snarlig død for veivlagrene. Orker ikke knote mer med den gamle 8v'en som er gått såpass langt, så nå er det tid for 16v om jeg får tak i en. Har da 4 spørsmål: 1: Kan jeg kjøre lenge med motoren i den tilstanden den er i nå? 2: Er en 1,8 16v (KR) mer eller mindre plug-and-play (jada, jeg kan skru!) med tanke på innsprut, girkasse og lignende? 3: Hva er en fornuftig pris på en slik motor? 4: Er det noen som har en i god stand å selge meg? Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Atley Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 1: ville ikke stolt på den mer enn 100m av gangen!! 2: mer eller mindre ja...... bytte motor m/gir og aksler..... 3: 10-15K inkl. gir 4: Sorry mac! Siter -05 Skoda Octavia -96 Ford Exploder -89 Jeep Cherokee Limited Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet Januar 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Originally posted by Atley 1: ville ikke stolt på den mer enn 100m av gangen!! 2: mer eller mindre ja...... bytte motor m/gir og aksler..... 3: 10-15K inkl. gir 4: Sorry mac! 1: Det jeg var redd for...jeg som er avhengig av bil hver dag:( 2: Hvor langt ut må akslene byttes? Helt til bremseskiven? 3: Wow....får jo en komplett bil (16v) for det på autodb! 4: Thanx anyway. Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
silvergti Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Kan jo bare bruke opp igjen 8v kassa di da, så passer akslingene, som jeg gjorde, hadde i ny 8v clutch samtidig med bytte av motor (16V clutch har større splines på kassa), er nesten plug and play, bare litt ledningsnett, samme sikringsboks.. *Lett!*:D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trra Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 2: Kasse\drivaksler passer, men du må bruke lammelen fra din 8v for at den skal passe på 16v motor, er forskjellige lammeler på 8v og 16v. Må gjøre litt med det elektriske, er et par ledningsnett og komplett insprut tilsalgs til 16v her på bf. 3: Kommer helt anpå, men fra 1500kr og oppover til 3000-4000 for en med lav km stand, litt mer for en som er overhalt, men du kan jo overhale en selv hvis du kan. Siter 05 Skoda Octavia L&K 75 Jaguar XJ6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet Januar 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Originally posted by Silvern Kan jo bare bruke opp igjen 8v kassa di da, så passer akslingene, som jeg gjorde, hadde i ny 8v clutch samtidig med bytte av motor (16V clutch har større splines på kassa), er nesten plug and play, bare litt ledningsnett, samme sikringsboks.. *Lett!*:D Det hadde jo vært det letteste, iallefall sånn foreløpig...har nesten ny clutch også...har sendt mail til huggeri i Sverige om pris på motor...me finner jeg en i sør-Norge leier jeg bare en bil med hengerfeste for en dag og freser og henter den... Vurderte et lite øyeblikk 2l 16v fra Golf III men da må man jo til med mer omfattende greier med G60-bremser og sånt (om man vil ha det godkjent) antar jeg. Så da falt valget på en KR. Får ta en "Danna" etterhvert:D Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gallagher Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Neida, 2,0 liter 16v fungerer fint det... bare å kjøre til godkjenning, sannsynligvis ingen som vil legge merke til at det er en annen motorkode :) er jo bare ti hester mer :) Uansett, så er det lett som bare det å bygge om fra gti til gti 16v så lenge du skaffer deg motor uten girkasse, el nett til innsprutet og alt med innsprutet... let på plasser der det ikke er bare vw folk som er og kikker, så finner du disse motorene komplett for 5000.... Forresten så vedder jeg på at den maskinen til går 100 mil til garantert... bare tapp og bytt ut olja med sånn billig mineral 10-40wd av og til så går den ganske langt sannsynligvis... Siter - golf gti16vT prosjekt - 76 polo - prosjekt UR -polo - 77 derby - old skool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet Januar 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Er ikke det MYE mer omfattende å få til å virke da? Takker for gode tips. Skal bytte olje i morra...og ta av lokket til ekspansjonstanken sånn at jeg ikke får sånn trykk i kjølesystemet og dermed minker på mengden vann som trykkes inn i oljekanalene... Er ikke noe problem for meg å bruke 5000 + - for en god motor. Vil helst slippe å overhale da det hadde vært greit å fått byttet motor fort som fy...har fri siste dagene i februar, da hadde det passet fint....men har byttet motor iløpet av ei helg før så...må man så må man... Blir overtakknemlig for tips om noe vet om motor til salgs! Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Originally posted by mr.jenssen Vel, skulle bare etterfylle litt olje i dag. Tar av oljepåfyllingslokket og hva møter jeg? Majones. Fullt av vann i oljen. Så da er altså toppakningen gåen, antar jeg. Ikke sikkert det... Har du sjekket om nivået på kjølevæsken har sunket??? Denne "majonesen" din er emulsjon, og kan komme ved mye småkjøring, ikke bare ved defekt toppakning. Har selv erfart samme symptomer, spesielt ved bruk av Shell-olje :( Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R|ppeR Skrevet Januar 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 ligger vel en 2l GTI 8v til salgs her på forumet et sted....nyåverhalt! Siter Ford Taunus 1975 mod 2.8 Sierra 1986 mod 2,0 X-Audi 90 quattro 1988 mod 2,3 X-Golf Mk2 1985 mod 1,8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet Januar 27, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 27, 2005 Originally posted by Quattro73 Ikke sikkert det... Har du sjekket om nivået på kjølevæsken har sunket??? Denne "majonesen" din er emulsjon, og kan komme ved mye småkjøring, ikke bare ved defekt toppakning. Har selv erfart samme symptomer, spesielt ved bruk av Shell-olje :( Nei, har ikke det...ikke grundig iallefall....det var mørkt ute...fant bare frem lommelykten og sjekket peilestikka (majones der også) og lyste på ekspansjonstanken men fikk ikke noe inntrykk... jeg kjører 3mil omtrent hver gang bilen er i gang, blir egentlig lite småkjøring. Får vel ett inntrykk når jeg bytter olje i morgen. Ripper: endelig er sjansen her som jeg har ventet på....sjansen til å doble ventilantallet. Må jeg bytte, skal det inn 16v ja! :D Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet Januar 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2005 Sjekket kjølevæskenivået...ekspansjonstanken var nesten tom, så der er vel gått en liter i oljen tenker jeg... Jaja, aldri så galt at det ikke er godt for noe... har jo hatt et sug etter 16v en stund. Mye lettere å få lov (les:kona) når den man har er gåen....:) Bare man finner et godt eksemplar nå så. Blir å bytte olje i dag, så får jeg håpe det holder en stund. Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
desses Skrevet Januar 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2005 Hvordan dannes emulsjon i olja og hva består ikke olje-stoffet av? kondens? Jeg veit vann og olje ikke løser seg i hverandre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.jenssen Skrevet Januar 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2005 Vel, antar det er noe av det samme som skjer når kjølevæsken kommer inn i olja...varmen o.l. gjør at det kokes en slags grøt som er påfallende lik majones (pga høyt oljeinnhold kan denne ikke klassifiseres som lett-majones). Regner da med at emulsjon er noe som forårsakes i topplokket av kondens som du sier. Mye småkjøring vil jo gjøre at motoren kjøles og varmes opp igjen mye, og dette gir jo fort kondens. Er noen snaxy 16v's på andre siden av kjølen. Så er det bare å få tak i dem... Er flere med km.stand på 150-160k. Hadde vært fint det! Som en side-note: Bør/må jeg bytte instrumentpanel i samme slengen? Med tanke på turteller o.l....? Må uansett bytte tror jeg, da det jeg har er typisk Motometer, altså turteller som virker som et blinklys, temp.nål som går opp og ned som en jojo, kjørecomp som bare viser utetemp og ingenting annet, varsellamper som blinker i hytt og pine. Et helt show! Siter 01 Passat 1,9tdi Variant 94 Golf 3 1,8CL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gallagher Skrevet Januar 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Januar 28, 2005 16v kom med turteller opp til 8k, og med speedometer til 260, så jeg ville jo ha byttet... At olje og vann ikke er løselige, er en halv sannhet... fakta er at de er tungt løselige, som fleste upolare stoffer i polare løsningsmidler, men som dere skjønner av urdet tungt, så er det bare å få lagd et stort nok helvete med trykk og varme, slik at du overvinner de intramolekylære kreftene, og man får en mekanisk blanding av de to stoffene.... Nok kjemi for i dag... :) Siter - golf gti16vT prosjekt - 76 polo - prosjekt UR -polo - 77 derby - old skool Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.