Gå til innhold

Tid for ny motor...er jeg redd

Ranger emnet


mr.jenssen

Anbefalte innlegg

  • Svar 309
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Originally posted by mr.jenssen

 

Det hadde jo vært det letteste, iallefall sånn foreløpig...har nesten ny clutch også...har sendt mail til huggeri i Sverige om pris på motor...me finner jeg en i sør-Norge leier jeg bare en bil med hengerfeste for en dag og freser og henter den...

 

Vurderte et lite øyeblikk 2l 16v fra Golf III men da må man jo til med mer omfattende greier med G60-bremser og sånt (om man vil ha det godkjent) antar jeg. Så da falt valget på en KR. Får ta en "Danna" etterhvert:D

 

Hehe, hvordan da ? :)

- 1990 Vw Golf GTI 16v Turbo - Powered By Porsche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by desses

Jasså? Flere som har hatt kjemi på skolen :) Men det er vel en usansynelig liten sjans for at du oppnår så høyt trykk og temperatur til at vann og olje blander seg uten bunnfall i en normal motor ;p

 

He, he.. jo studerer til bachelor i kjemi nå ser du :) det som skjer er at vannet som kommer inn i motoren blir på en måte kokt opp som i en destillator.. det er kaldest i bunnpanna, og her vil vannet ha en flytende form, mens når vann fordamper, så vil det jo stige, og dampen av vann og olje stiger til toppen og danner denne majonesen... Men til og med i bunnpanna vil du få dannet en mekanisk blanding av olje og vann som vil ha samme lyse fargen. Denne blandingen har derimot ikke noe med kjemi å gøre, og er kun fordi det er så mye bevegelse der nede... Lar du motoren stå i en uke eller noe sånt, så vil olje og vann igjen ha delt seg opp, og vannet kan tappes ut siden dette ligger lavest :)

 

Og ellers så vil jeg vel tro å ta en danna er å turbokonvertere :) Ingen dårlig ting å få oppkallt etter seg det :)

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vannet (kondensen) ikke fordamper, er at den er blandet/innkapslet i oljefilm. Emulsjon kan forekomme ved mye småkjøring, og kan forsvinne igjen ved mye langkjøring. Dampen stiger, noe som medfører at den havner under toppdekselet og gjerne i oljedampslangen/veivhusventilasjonen. Har erfart disse symptomene ved bruk av Shell-olje. men ikke med Mobil 1, selv ved samme kjøremønster!!!

 

Har hatt kjemi jeg også, forkurs ingeniør. Kjekt fag :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by GolfG60Syncro

Den har ligget på bruktbildeler eller nbf i årevis... Tipper det er noe drit...

 

Står en på qxl, så ikke så nøye på det... Hvis du ik har sett den?

 

Takk for infoen, så vet man det!

Nei, har ikke sjekket på qxl, får ta en sving innom. Takk for tipset!

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for den! Men den var litt vel nedplukket! Problemet er egentlig at jeg er avhengig av bilen hver dag så jeg har ikke tid til å overhale...når en først er så nedplukket lønner det seg vel å hone opp blokka, bytte veivlager og stempelringer, ventilforinger+++ Blir litt jobb, spesielt siden jeg ikke har så god plass å stå (den som hadde hatt pappas garasje nå dere!) og mangler verktøyet for å gjøre denne jobben.

Jeg har 10 dager fri i slutten av februar så er jeg heldig har jeg en motor på plass innen den tid, så har jeg 1 dag til motorbytte og 9 til å finne ut hvorfor jeg ikke får den til å starte:D :D :D

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har nå fått meg tak i en KR-motor en plass oppi høga nord. Skal bruke kassen min foreløpig...så da lurer jeg på sånn omtrent nøyaktig hva som må flyttes over fra motoren? Er det bare trykkplaten som står skrudd på veivakslingen? Er dette en omfattende jobb? Noen som har bilder?

Ønsker også å kjøpe et 16v-speedo.

01 Passat 1,9tdi Variant

94 Golf 3 1,8CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått meg tak i en KR-motor en plass oppi høga nord. Skal bruke kassen min foreløpig...så da lurer jeg på sånn omtrent nøyaktig hva som må flyttes over fra motoren? Er det bare trykkplaten som står skrudd på veivakslingen? Er dette en omfattende jobb? Noen som har bilder?

Ønsker også å kjøpe et 16v-speedo.

 

Skru av svinghjulet med 6 skruer og sett i en cluch lamell med innerspor som passer di girkasse, men skjekk først om ikke de som er på den cluchen som står der nå passer den også... varierer litt i forhold til gikassetype/ modell..

 

Eller bare kjøp deg en ny cluch lamell som passer kassa di... ikke noe vits i å legge ut bilde, da du vil fort se hvordan dette skal gjøres...

- golf gti16vT prosjekt

- 76 polo - prosjekt UR -polo

- 77 derby - old skool

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår