Gå til innhold

skralle sett, hva er bra?

Ranger emnet


jallis

Anbefalte innlegg

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For ikke å overdrive, så er det ca 70 mil til nærmeste biltema varehus i Trondheim.

 

Oki husker jeg så file... leste lengre opp i tråden at jeg hadde skrevet og da var det 725,5 km... 172 er vell litt langt :)

Volvo 945 GLTD 1991

Volvo 740 GL 1986 (Delebil/prosjekt)

Volvo 24? 19?? (V8 prosjekt)

(x) Opel Record 2.0S 1984

(x) Honda Accord Combi Cupe 1984, (x) Volvo 244 GL 1979 (x) Volvo 244 Dl 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Biltema har skrallefastnøkler som er geniale til sitt bruk.

OBS! har begynt med eget verktøy nå. Står Co-op bakpå kartongen.

De har doble skrallenøkler til en tredjedel av prisen til biltema(!). 8/10mm, 10/12mm, 13/15mm osv. Litt dumt at de ikke har matchet. For å få hele serien må du kjøpe dobbelt av minst en size.

De er litt klumpete. De har _/- vinkelform med sjaltespak for retning. Biltema sin nøkkel er paddeflat og må/skal vendes for snu retning. Hva som passer deg best må avgjøre hvilken konstruksjon som er "best". Biltema sin er potensielt sterkere, men kommer kanskje ikke til overalt. Biltema har også "ekstra kort" og "ekstra lange" nøkler. Biltema sin har åpen gaffel i andre enden.

 

Personlig vil jeg ha skralle i ene enden, og ringnøkkel i andre enden, for det er ikke meningen å ta i all verden for å løsne bolter. Det sliter også på vanlige pipe/kopp-skraller. Da skal du heller bruke t-ledd med forlenger. Eller som meg, jukse med å låse/skjøte sammen to fastnøkler. Har ødelagt 17 og 19mm "billigfastnøkkel" sånn, men biltema sitt verktøystål er så seigt at du ser den "flate"/skjøte-nøkkelen fjører pga momentet. Det er da du vet at du skal gi deg. ;)

 

Når det gjelder for MYE moment(les: misbruk) har jeg drept 1stk 1/4" skralle, 3/8->1/4 og 1/2->3/8 adapter(mindre pipe på stor skralle), 1stk 3/8 forlenger. Alt fra Biltema. Og en ukjent 3/8" forlenger. Skralla kammer over, på resten har jeg brukket av pipe-tuppen.

 

Det er en GRUNN til at fastrusta muttrer ikke løsner. Og det ER en grunn til at du kun får småpiper til 1/4" skralle. Og omvendt. Klarer du ikke å løsne en 10mm med 1/4" ev 3/8" bør du i hvertfall IKKE ta frem 1/2" skralle. Øvelse gjør mester :D

(Ok, jeg har 10,11,12,13mm på 1/2" skralle. Og ja, det er litt digg å kunne ta i litt;-)

 

For 10 år siden kjøpte jeg Kamasa Tools 1/2" skralle til 270kr+mva. Biltema sin koster 99kr. Har åpnet alle fire(har og 1/4" og 3/8" biltema), innvendig er biltema 98% lik. Bittelitt andre specs/dimensjoner, men ellers like inn/utvendig.

For å beholde livstidsgarantien til Kamasa må skrallene smøres. Ta opp skralla minst en gang i året, vask delene og smør de inn med lagerfett. Tenk på hvor mange runder tannhjulene gjør på ett år. Jeg har også sluttet å ta i med skralle på de verste boltene når jeg kjenner det sitter. Bruker heller to fastnøkler skjøtet sammen.

 

Tips: Når du har brukt momentnøkkel en stund og SKJØNNER hvor lite 10,30,60,110,230nm osv er lærer du deg å ikke stramme til som f#¤n på alt som er. Bare se i moment-spesifikasjonene på bolter på felg, veivbolt, bunnpanne, toppdeksel osv.. Det er uforskammet lite. 110nm på en felg er INGENTING! Det du klarer å ta i med et hjulkryss er mer enn nok. Momentnøkkel er gull verdt. :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også Bahco verktøysett med livstidsgaranti - kjøpte på tilbud på Montér for 2 års tid siden - det var det settet som de selger for 2995,- vanligvis.. kosta vel 1595,- eller noe slikt. 100% fornøyd så langt. Har også en haug med skrutrekkere fra Bahco, pluss endel Belzer fastnøkler og bits-sett. Har en haug med Kamasa-tenger og en diger jævelskralle som ble kjøpt med 60% avslag... :) Eneste jeg savner er skrallenøkler og en skikkelig latmannsarm + momentnøkkel :D Men det tror jeg faktisk at jeg kjøper på Biltema. Eneste jeg har fra Biltema er en ENORM fastnøkkel!

 

Belzer er vel regnet som "proff"-serien til Bahco...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har super erfaring med biltema... faktisk bedre erfaring med det enn Kamasa og Tengtools.. :) Eneste jeg ikke var fornøyd med var leddene fra biltema, pinnen som "ledder" hadde tendens til å falle ut, men nå har de kommet med skrue der isteden, supert :)

Hadde problemer med noe som satt som F.. fant fra kamasa settet, knakk.. tengtools, knakk... biltema, rikket seg ikke... langt rør på skralla, løsnet :) Etter mye herjing begynnte skralla bare å virke en vei, var frigir andre veien.. tok med meg skralla tilbake til Tema og gikk ut igjen med en sprell ny, helt gratis :)

 

Kjøper dog kun 10 års garanti verktøyet..

Kombinasjonsnøkkel med skrallefunksjon og ledd er totalt undervurdert :) Nydelig verktøy, og danker ut kamasa sin version med glans!

Mini mini skralle fra snap-on vs Biltema: mye bedre "oppløsning" på tema sin, og ga faktisk bedre kvalitetsfølelse..

 

og best av alt: det blir ikke stjålet! :mad:

 

En kamerat var uheldig ? med en latmansarm med ledd i enden som han brukte til å skifte dekk.. Den knakk i leddet.... Har en slik selv så jeg ble litt skeptisk til å ta i med den.... Men det er jo 10 års garanti da så kammeraten fikk jo en ny uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår