Trygve_ Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 hei. jeg lurer på om noen her kan forklare alle utrykkene til volvo. b230at, b230et, b230ft, b230fk?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvodude Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 b230at = forgasserturbo, b230et = elektronisk insprøytning med turbo, b230ft elektronisk insprøytning med turbo og underspyling på stempla, b230fk elektronisk innsprøytning med lavtrykksturbo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
parelius Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 B21AT = 2.1 liter forgasser motor med ettermontert turbosats B21ET = 2.1 liter innsprøytnings motor med turbo B23ET = 2.3 liter innsprøytnings motor med turbo B230ET = 2.3 liter innsprøynings motor med turbo B230FT = 2.3 liter lavfriksjons motor med elektronisk innsprøytning, høytrykks turbo og kom uten underspyling også... B230FK = 2.3 liter lavfriksjons motor med elektronisk innsprøytning, lavtrykks turbo og underspyling... (sikkert glemt noe) Siter -Volvo 240 AT -Golf II 84 mod. (Til salgs) -Honda Accord Aerodeck 2.0 EXI 86 mod. (Ferdig og i daglig bruk etter opppussing) x Mazda 626 1.8i 91 mod. x Ford Sierra Cosworth Sedan 88 mod. Steg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 du glemte å si at FT og FK er i utgangspunktet samme motoren bare litt anna trykk Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zerox Skrevet August 5, 2004 Rapporter Share Skrevet August 5, 2004 FT/FK km med underspyling i 93 ---> Siter You wash your VOLVO like it was your firstborn child, you tend to its needs like it was your own body, you protect it like it´s your family, then you drive it like you stolet it Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hayabuza Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 B21ET = K-Jetronic (Mekanisk sprut) så det er sagt... No jævla drit... går ikke å trimme... vis du ikke er slekning av reodor felgen og har noe rakketfuel liggende... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 6, 2004 Rapporter Share Skrevet August 6, 2004 Originally posted by parelius B21AT = 2.1 liter forgasser motor med ettermontert turbosats B21ET = 2.1 liter innsprøytnings motor med turbo B23ET = 2.3 liter innsprøytnings motor med turbo B230ET = 2.3 liter innsprøynings motor med turbo B230FT = 2.3 liter lavfriksjons motor med elektronisk innsprøytning, høytrykks turbo og kom uten underspyling også... B230FK = 2.3 liter lavfriksjons motor med elektronisk innsprøytning, lavtrykks turbo og underspyling... (sikkert glemt noe) b230et er også lavfriksjons-motor.. for å gi en bedre forklaringsmetodikk: b = bensin, b19 = 1.9 liter, b23 = 2.3 liter, etc. når det ble tre siffer, b230, var det lavfriksjonsmotor (10% mindre bevegelsesmasse inni motoren), samt de brukte mindre bensin og fikk mer effekt. A = forgasser, K = elektrisk forgasser, E = innsprut (mekanisk), F = innsprut (elektrisk), T = turbo. Så har du B19A-FT, b21A-FT, b23A-ET(usikker på om den finnes i ft), b230A-FK. Om du ser en bil som har motoren B230AT, er det en B230A med ettermontert turbokit! B230FK er ikke b230K med turbokit, B230FK er nesten samme som B230FT (lavtrykk versjon pga. billigere import). Du har også litt mer sjeldne motorer: B234F = 2.3 liter, 4 ventiler per sylinder (16v). På nyere motorer, er det mye bedre betegnelser: B6304F = Bensin, 6 sylindre, 3.0 liter, 4 ventiler per sylinder, injection (elektrisk). Så har du andre modeller, som b6254F(960 2.5 rekke6), b6284ft (s80 twinturbo motoren, 2.8 twinturbo på 272hk) Det er ingen betengelser for om de er V eller Rekke motorer, men "alle" motorene volvo har er rekke-motorer, da med unntak av PRV-6 motoren B27-b280, samt V8 motoren B36. Det finnes sikkert flere, eldre motorer, men de teller jeg ikke med, da de ikke er relevant for 200 serien volvo. enkel regel: hold deg unna V motorene b27-b280. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tosk Skrevet August 7, 2004 Rapporter Share Skrevet August 7, 2004 Generelle spesifikasjonar Motor År Effekt@turtall Dreiemoment@turtall Kompresjon B17A 1979- 1980 90HP@5750RPM 132Nm@2500RPM 8,3:1 1981- 1984 90HP@5500RPM 132Nm@2500RPM 8,3:1 B19A 1977- 1978 97HP@5400RPM 158Nm@3200RPM 8,8:1 1979- 1984 90HP@5000RPM 152Nm@2500RPM 8,5:1 B19AT 135HP@5500RPM 202Nm@4000RPM 8,5:1 B19E 1977- 1981 117HP@6000RPM 158Nm@4500RPM 8,8:1 1982- 1984 117HP@6000RPM 151Nm@4500RPM 9,2:1 B21A 1975 97HP@5000RPM 170Nm@2500RPM 8,5:1 1976- 1978 100HP@5250RPM 170Nm@2500RPM 8,5:1 1979- 1983 107HP@5500RPM 170Nm@2500RPM 9,3:1 1984 102HP@5250RPM 170Nm@2500RPM 10,0:1 B21AT 143HP@5500RPM 216Nm@3500RPM 8,5:1 B21E 1975- 1980 123HP@5500RPM 170Nm@3500RPM 9,3:1 1981- 1983 123HP@5500RPM 162Nm@3500RPM 9,3:1 B21ET 1981- 1984 155HP@5500RPM ?Nm@3500RPM 7,5:1 B23A 1981- 1984 112HP@5000RPM 185Nm@2500RPM 10,3:1 B23AT 143HP@5000RPM 231Nm@3000RPM 8,1:1 B23E 1979- 1980 140HP@5750RPM 191Nm@4500RPM 10,0:1 1981- 1983 136HP@5500RPM 190Nm@4500RPM 10,0:1 1984 131HP@5400RPM 190Nm@3600RPM 10,0:1 Siter - V O L V O - Motormekaniker hos http://www.cylmo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zerox Skrevet August 7, 2004 Rapporter Share Skrevet August 7, 2004 107hk i Bussen min faktisk... Brum brum :D Siter You wash your VOLVO like it was your firstborn child, you tend to its needs like it was your own body, you protect it like it´s your family, then you drive it like you stolet it Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet August 8, 2004 Rapporter Share Skrevet August 8, 2004 Originally posted by DaButcher A = forgasser, K = elektrisk forgasser, E = innsprut (mekanisk), F = innsprut (elektrisk), T = turbo. Så.. Du mener med dette at B23ET og B230ET har mekanisk innsprøytning? Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
btl Skrevet August 8, 2004 Rapporter Share Skrevet August 8, 2004 Denne likte jeg:) K = elektrisk forgasser Siter - VW Tiguan -2010 2.0TDI Sport and Style - VW Golf -1996 1.8 GL Syncro. - Renault Megane -2003 1.6 16v :-( S:Volvo 245tic -1982 b230et@1bar (skinn, sentrallås, el-vinduer, el-speil, AC, CC) x Ford Sierra XR4x4 -1986 2.9 twinturbo Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ss242 Skrevet August 8, 2004 Rapporter Share Skrevet August 8, 2004 Originally posted by Hayabuza B21ET = K-Jetronic (Mekanisk sprut) så det er sagt... No jævla drit... går ikke å trimme... vis du ikke er slekning av reodor felgen og har noe rakketfuel liggende... Faktisk ganske enkelt og billig å trimme med, eneste er at det er vanskelig å få innjustert. Siter -1995 Volvo 960 -2010 Touran R-edition Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet August 8, 2004 Rapporter Share Skrevet August 8, 2004 er man flink og har litt erfaring så går alt :) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hayabuza Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Originally posted by nissan s13 Faktisk ganske enkelt og billig å trimme med, eneste er at det er vanskelig å få innjustert. Men den insprøytninga og dætt shitt tåler ikke en dritt.. det er ikke bare å justere opp trykk, peise inn en sjipp eller å koble til pc'n... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet August 9, 2004 Rapporter Share Skrevet August 9, 2004 Originally posted by btl Så.. Du mener med dette at B23ET og B230ET har mekanisk innsprøytning? nei, b230et har elektrisk. b23 har mekanisk. kan også nevne at b230 blokken tåler mer enn b23 blokken (b23 har noe ujevn støping). b230 88-> er de beste. mao. 84-87 har svakere råder, både pga. lettning, samt relokasjon av rådelager. i 95 eller 93' elns (folk sier forskjellige ting), kom det underspyling, som var den beste blokken. (b230ft og fk). ET sluttet produksjon i 89'. e motorene har vel høyere komp alle, enn f motorene. elektrisk styrt forgasser, kaller nå jeg for elektrisk forgasser. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.