Gå til innhold

Egenvekter totalvekter bil/campingvogn

Ranger emnet


Sverre09

Anbefalte innlegg

Har en bil 4wd som kan trekke 1200kg totalvekt.

Campingvognen veier 1080kg og har max 1300kg totalvekt.

Har førerkort for BE-CE-DE-D1E.

 

Er nå usikker om jeg kan trekke denne vognen.

Noen sier at hvis jeg holder vognen under bilens totalvekt(1200kg) så kan jeg trekke denne, mens andre sier at siden max totalvekt på campingen er større en bilens så kan jeg ikke trekke denne.

Og så er det di som sie at med det førekortet jeg har så kan jeg trekke denne.

 

Er det noen som vet hva som er rett.

Mvh

 

Saa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har fortstått dette, etter en del gransking (kjører mye med båthenger og noe med hestehenger selv);

 

I lovverket står det max tillat-totalvekt gjelder.

 

Men når vi ringte Biltilsynet OG spurte en politimann på veien så sa begge at tallet(max tillat-totalvekt) i vognkortene ikke hadde noe å si, det var den reele fysiske vekten som telte.

Altså skal du kunne kjøre etter hvordan bil+henger er lastet, og ikke tillat-totalvekt.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sverre09

Ja det er jo ikke det som er poenget.Bilen kan max trekke 1200kg,men spørsmålet er jo om jeg kan laste vognen så den er under 1200kg og da kunne kjøre lovlig selv om det står i vognkortet for vognen at den kan max være 1300kg.(totalvekten)

 

Det er vel egentlig tvilsomt.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by boXer

Sånn jeg har fortstått dette, etter en del gransking (kjører mye med båthenger og noe med hestehenger selv);

 

I lovverket står det max tillat-totalvekt gjelder.

 

Men når vi ringte Biltilsynet OG spurte en politimann på veien så sa begge at tallet(max tillat-totalvekt) i vognkortene ikke hadde noe å si, det var den reele fysiske vekten som telte.

Altså skal du kunne kjøre etter hvordan bil+henger er lastet, og ikke tillat-totalvekt.

 

:)

 

Dette blir jo ufattelig vanskelig å kontrollere da..

 

Og jeg er ganske sikker på at det er totalvekten som bestemmer.. Det at Biltilsynet og en politimann sa noe annet er jo skremmende isåfall..

 

Mulig jeg tar feil, men noe annet ville vært ganske tåpent.. :)

 

Mener jeg leste noen paragrafer og diverse lover som fastslo at det var totalvekten som bestemte.. husker ikke helt hvor.. skal prøve og se om jeg finner noe.. :)

94 Pug405GTX

x -86 VW Golf CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Eelo

 

Dette blir jo ufattelig vanskelig å kontrollere da..

 

Og jeg er ganske sikker på at det er totalvekten som bestemmer.. Det at Biltilsynet og en politimann sa noe annet er jo skremmende isåfall..

 

Mulig jeg tar feil, men noe annet ville vært ganske tåpent.. :)

 

Mener jeg leste noen paragrafer og diverse lover som fastslo at det var totalvekten som bestemte.. husker ikke helt hvor.. skal prøve og se om jeg finner noe.. :)

 

Lovdata, Førerkort/Tilhenger

 

Uansett førerkort skal man ikke trekke en tilhenger med større totalvekt enn bilens egenvekt.

 

Det er slik jeg også tolker det hele veien her, og også slik jeg tolker det etter hva biltilsynet fortalte meg..

 

Hva politiet sier skal du drite i for de har mer eller mindre NULL peiling på dette. Er vel en grunn til at biltilsynet vil frata politiet retten til tekniske kontroller.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.

 

I følge dette forskriften har du ikke lov da campingens totalvekt er 100 kg mer enn bilen!!

1996 Vw Passat 1,9 TDK

1990 Vw Transporter TD nedgradert til D :((trenger noe småtteri til denne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Eelo

Dette blir jo ufattelig vanskelig å kontrollere da..

 

Og jeg er ganske sikker på at det er totalvekten som bestemmer.. Det at Biltilsynet og en politimann sa noe annet er jo skremmende isåfall..

 

Absolutt. Var akkurat det jeg tenkte også.

 

Og nå har vi vært nede på Biltilsynet å spurt, igjen.

Og denne gang fikk vi såklart ikke samme svar, men er tilbake på tallene i vognkortet, og ikke lenger aktuell vekt.

 

Altså så de denne gang at det er følgende som gjelder;

Max Tillat totalvekt Bil + Max Tillat totalvekt Henger

Og såklart bilens Max vogntog vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Sverre09

Ja det er jo ikke det som er poenget.Bilen kan max trekke 1200kg,men spørsmålet er jo om jeg kan laste vognen så den er under 1200kg og da kunne kjøre lovlig selv om det står i vognkortet for vognen at den kan max være 1300kg.(totalvekten)

 

Du kan ikke ha denne vognen bak på bilen din, det er totalvekt som gjelder.

VOSJ Racing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengerens totalvekt overstige bilens egenvekt.

 

Veldig enkelt og forholde seg til, når biltilsynet og politiet stopper deg langs veien så sjekker de ikke hva du har lastet hengeren med, de ser bare hvor mye du kan laste i den, og hvor mye bilen veier, så

går de utifra det :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien min har også hatt oppe denne debatten, har en bil som kan trekke 1500kg og totalvekta på campingvogna våres er 1600kg. Etter MYE snakk med biltilsyn og mange andre(blant annet bil og camping vognforhandlere) har vi fått til svar at vi kan trekke vogna, bare vi ikke laster den mer enn det bilen har lov å trekke. Det er det vogna veier når vil blir stopp som teller, har vi fått til svar. Om dette er riktig eller ikke vet ikke jeg, men vi har fått det svaret etter mye debatt.

84 i 50sonen, kan ta lappen igjen 19september.

91 mod BMW 520i

Fk automotive

 

!!!RADAR VARSLER FUKNER IKKE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by C0bra

Familien min har også hatt oppe denne debatten, har en bil som kan trekke 1500kg og totalvekta på campingvogna våres er 1600kg. Etter MYE snakk med biltilsyn og mange andre(blant annet bil og camping vognforhandlere) har vi fått til svar at vi kan trekke vogna, bare vi ikke laster den mer enn det bilen har lov å trekke. Det er det vogna veier når vil blir stopp som teller, har vi fått til svar. Om dette er riktig eller ikke vet ikke jeg, men vi har fått det svaret etter mye debatt.

 

Dette er feil feil feil :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår