Gå til innhold

Gasspjeld henger seg opp igjen!

Ranger emnet


Gyngve

Anbefalte innlegg

Hei

I 2020 kjøpte jeg en Caddy Maxi 2013-modell 2.0 TDI 140 hester som hadde gått 145000 km.

Etter en stund begynte motoren å bli kvalt hver gang jeg skrudde av tenninga, og jeg fikk feilkode på OBD ang. gasspjeldet.

Jeg fikk avtale med et Mekonomen-verksted og de bekrefta at spjeldet hadde hengt seg opp grunnet sotdannelse.

De bestilte nytt spjeld, men sa til meg at de måtte fjerne mest mulig sot og drit fra motoren fordi det var så mye etter 7 års drift. De renset ordentlig opp, tømte PCR for drit blant annet, og gjorde en så god jobb at motoren har gått som en drøm etterpå. Jeg gjør oljeskift hvert halvår og er helt ekstrem på service og vedlikehold. Bilen har motorvarmer som er flittig brukt i gjennom vinteren, og den blir sjeldent småkjørt. Nesten alle turene er 30-40 minutt minimum.

Til tross for alt dette, ble motoren i dag kvalt da jeg stoppet den. Jeg kvapp ordentlig, startet motoren opp igjen og skrudde av to ganger til. Skjedde alle gangene.

Kan ikke fatte og begripe at dette problemet har dukket opp igjen. Er gasspjeldet en svakhet med disse motorene? Det er jo ikke et år gammelt en gang! Det er ikke mulig at det er soten som har gjort dette igjen etter mindre en ett års kjøring siden den ble støvsugd.

Kan det være sensorfeil på styringa til gasspjeldet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Jesper1201 said:

Hva legger du i at motor blir kvalt når du skrur av tenninga?

Ja altså tenk deg at du stopper opp i et lyskryss på rødt, så glemmer du at giret står i tredje, så prøver du å sette i gang når det blir grønt i tredje gir.

Det er det som skjer nå når jeg slår av tenninga. Motoren går helt fint ellers, ingen problem. I fjor når dette skjedde, fikk jeg feilkode etterhvert (gul motorlampe tente), og på den billige dritt-OBDen jeg har, så leste den av en feilkode som gikk på gasspjeld. Men det jeg har i nå, ble satt inn i september 2020, så jeg forstår ikke hvorfor dette problemet har returnert. (Jeg satte i OBD umiddelbart etter at dette skjedde i dag, men fikk ingen feilkode)

Altså det kan da for fanken ikke være sot som hoper seg opp igjen (hvilket var casen i fjor), så hva gjør at jeg får dette en gang til på så kort tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gyngve skrev:

Hva er det for en komponent?

Spjeldet som står rett før innsugsmanifold, der slange fra turbo/IC kommer inn. Dette spjeldet skal stå åpent hele tiden mens motor går, stenge når tenning slås av. Lurer på om det er dette spjeldet du mener? Er i så fall ikke et gasspjeld - i ordets forstand ;)

 

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Quattro73 said:

Spjeldet som står rett før innsugsmanifold, der slange fra turbo/IC kommer inn. Dette spjeldet skal stå åpent hele tiden mens motor går, stenge når tenning slås av. Lurer på om det er dette spjeldet du mener? Er i så fall ikke et gasspjeld - i ordets forstand ;)

 

Okay, da har de på Mekonomen enten sagt feil med vilje fordi de skjønte at jeg ikke hadde helt peiling, eller så har ikke de peiling.

Men ja, dette er komponenten de bytta ut. De brukte OEM-del supplert fra Møller. Symptomene nå er de samme som da; Motoren stopper med vibrasjoner og bevegelser, abnormalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du den typen med egen plugg til spjeldet, ikke felles med EGR? I så fall, prøvd å koble koble fra pluggen og se om motor da starter som normalt? Spjeldet (ASV) er normalt åpent, skal lukke noen sekunder når tenning slås av. Usikker på om det på din motor har noen som helst annen funksjon enn å være helt åpent/helt lukket. Prøvd å ta av slange inn til ASV og se om det står helt åpent, så få noen til å starte motor mens du observerer om spjeldet lukker rett etter oppstart (noe det ikke skal gjøre)?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Quattro73 said:

Har du den typen med egen plugg til spjeldet? I så fall, prøvd å koble koble fra pluggen og se om motor da starter som normalt? Spjeldet (ASV) er normalt åpent, skal lukke noen sekunder når tenning slås av. Usikker på om det på din motor har noen som helst annen funksjon enn å være helt åpent/helt lukket. Prøvd å ta av slange inn til ASV og se om det står helt åpent, så få noen til å starte motor mens du observerer om spjeldet lukker rett etter oppstart (noe det ikke skal gjøre)?

Jepp. Hvor enkelt er det å få av plastikk-manifolden? Jeg gidder ikke å betale i dyre dommer for at de skal gjøre jobben hvis den er straight forward.

Har gjort en del ting selv, og gjør alle servicer selv. Men hvis det er sot som igjen er årsaken, så er det åpenbart at disse motorene produserer mye dritt selv om du langkjører motoren mer en du kjører korte turer.

Regner med at det er den slangen som kommer opp fra intercooler?

Hvis ASV ikke oppfører seg ordentlig, kan dette stoppe DPF-regenerering?

ASV1.JPG

ASV2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Quattro73 said:

Kun løsne slange inn på ASV, bruk speil og se hva som skjer, samt at spjeld er helt åpent når tenning er av. Er hvert fall slik på de 2.0 TDI jeg har vært borti. 

Den er helt åpen. Har full bevegelsesfrihet, hvilket ikke var tilfelle med den gamle. Litt gugge og sot som jeg fikk tatt bort mesteparten av. Lukket seg ikke under testing. Mulig komponentfeil, så jeg skal ringe Albjerk for å høre med dem.

ASV inni.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Quattro73 said:

Kun løsne slange inn på ASV, bruk speil og se hva som skjer, samt at spjeld er helt åpent når tenning er av. Er hvert fall slik på de 2.0 TDI jeg har vært borti. 

Forøvrig, hvis jeg tar av hele valve-bodyen for å rense dritt ut av øvre enden, som jeg ser er en rimelig enkel jobb, må jeg ha en ny gasket/o-ring for koblinga mellom valve-body og manifold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ASV har to funksjoner på denne motoren, den ene er for å «kvele» motor når du stopper den, for at den skal få en mykere stans og den regulerer luftflowen for å øke/senke EGR flow. 

Det er som regel 2 grunner til at disse går istykker. Den ene er olje fra veivhusventilasjon som trekker inn til kretskort via spjeldaksling og ødelegger kretskortet. Den andre er slitasje på plastdrev som gjør at den ikke fungerer ordentlig. 

Enkleste måten å teste om ASV fungerer på er noe så enkelt som å stoppe motor og umiddelbart kjenne på ventilen om den regulerer (hører også motor) eller visuelt. 
Spjeldet lukker seg når du skrur av tenning og åpner seg igjen etter ca. 2 sekunder. 
(du kan fortsatt få feilkode på spjeldet selv om det fungerer) 

Hvis det ikke er motorlampe/feilkode vil det heller ikke ha noen innvirkning på DPF regenerering. 
 

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jesper1201 said:

ASV har to funksjoner på denne motoren, den ene er for å «kvele» motor når du stopper den, for at den skal få en mykere stans og den regulerer luftflowen for å øke/senke EGR flow. 

Det er som regel 2 grunner til at disse går istykker. Den ene er olje fra veivhusventilasjon som trekker inn til kretskort via spjeldaksling og ødelegger kretskortet. Den andre er slitasje på plastdrev som gjør at den ikke fungerer ordentlig. 

Enkleste måten å teste om ASV fungerer på er noe så enkelt som å stoppe motor og umiddelbart kjenne på ventilen om den regulerer (hører også motor) eller visuelt. 
Spjeldet lukker seg når du skrur av tenning og åpner seg igjen etter ca. 2 sekunder. 
(du kan fortsatt få feilkode på spjeldet selv om det fungerer) 

Hvis det ikke er motorlampe/feilkode vil det heller ikke ha noen innvirkning på DPF regenerering. 
 

Excellent. Takk for info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nesten umiddelbare resultater etter å ha renset det jeg klarte.

Deretter drog jeg innom det verkstedet som byttet delen for å snakke med dem, og han hadde følgende å si:

Min bil har gått på longlife-service. Hans erfaring etter 40 år som mekaniker, er at dieselbiler med longlife-service historikk (VAG spesielt) er noe skikkelig dritt. Det hoper seg opp masse sot og gørr i systemet, så når jeg kjøpte bilen, brukte rens og renseutstyr av ulikt slag (etter nevnte verksteds anbefaling), samt skifter olje hvert halvår, så løsnet mye dritt som fikk det gamle spjeldet til å henge seg opp.

Det han også hadde å si, var at akkurat denne modellen hadde en svakhet i designet på ASV hvor den gikk lett tett grunnet måten regenereringen ble pumpet inn i inntakslufta på.

Jeg har nå stoppet motoren flere ganger etter den lille rensen jeg hadde, og den stoppet normalt.

Neste skritt blir å demontere hele ventilhuset for å rense det så godt som mulig, samt EGR-røret. Det viser seg at jeg må gjøre dette titt og ofte.

Så da er det ihvertfall avklart at ASV fungerer normalt ennå.

 

Takk for hjelpen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår