Gå til innhold

Gyngve

Bruker
  • Innholdsteller

    11
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Gyngve vant dagen sist Juni 23 2021

Gyngve hadde mest likt innhold!

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Gyngve's Achievements

  1. Hei. I 2020 kjøpte jeg en 2014-modell VW med EA189 CFHC 2.0 TDI 140hk (aka. "skandalemotoren"). Den hadde da gått 145 000km. Motoren var litt vel mye småkjørt, så jeg fikk renset den for sot og drit og måtte bytte ASV (anti-shudder valve), fordi den hadde hengt seg opp av all soten og var ødelagt. Dette var september 2020. Vi hadde da kjørt bilen en stund før disse symptomene meldte seg. Den syv år gamle ASVen som stod inni, hadde klart jobben så lenge før den trøblet. Ny komponent fra VAG og levert av Albjerk, har da gått siden september 2020. Bilen bor på landet, så den kjører aldri småturer. Den kjøres flere ganger i året på lange turer (5-10 timer hver vei) Til tross for dette, gikk det knappe 10 måneder før ny ASV gav de samme symptomene på å ikke fungere, slik den forrige hadde.Det har forundret meg. Jeg tok den helt ut og renset den. (bildet der jeg holder den er før jeg brukte EGR-rensemiddel på den). Etter det har den fungert som normalt igjen, og når jeg skrur av tenninga nå, så stopper motoren slik den skal, uten å hoppe. Men det får meg til å undre. Hvordan klarte den forrige komponenten (som også var VAG-produsert), å holde ut i 7 år før symptomene kom, mens den nye holdt i 10 måneder? Det var da ikke så mye sot i den. Har andre opplevd at nye komponenter tåler mindre/fungerer dårligere en den gamle?
  2. Jeg fikk nesten umiddelbare resultater etter å ha renset det jeg klarte. Deretter drog jeg innom det verkstedet som byttet delen for å snakke med dem, og han hadde følgende å si: Min bil har gått på longlife-service. Hans erfaring etter 40 år som mekaniker, er at dieselbiler med longlife-service historikk (VAG spesielt) er noe skikkelig dritt. Det hoper seg opp masse sot og gørr i systemet, så når jeg kjøpte bilen, brukte rens og renseutstyr av ulikt slag (etter nevnte verksteds anbefaling), samt skifter olje hvert halvår, så løsnet mye dritt som fikk det gamle spjeldet til å henge seg opp. Det han også hadde å si, var at akkurat denne modellen hadde en svakhet i designet på ASV hvor den gikk lett tett grunnet måten regenereringen ble pumpet inn i inntakslufta på. Jeg har nå stoppet motoren flere ganger etter den lille rensen jeg hadde, og den stoppet normalt. Neste skritt blir å demontere hele ventilhuset for å rense det så godt som mulig, samt EGR-røret. Det viser seg at jeg må gjøre dette titt og ofte. Så da er det ihvertfall avklart at ASV fungerer normalt ennå. Takk for hjelpen!
  3. Forøvrig, hvis jeg tar av hele valve-bodyen for å rense dritt ut av øvre enden, som jeg ser er en rimelig enkel jobb, må jeg ha en ny gasket/o-ring for koblinga mellom valve-body og manifold?
  4. Den er helt åpen. Har full bevegelsesfrihet, hvilket ikke var tilfelle med den gamle. Litt gugge og sot som jeg fikk tatt bort mesteparten av. Lukket seg ikke under testing. Mulig komponentfeil, så jeg skal ringe Albjerk for å høre med dem.
  5. Jepp. Hvor enkelt er det å få av plastikk-manifolden? Jeg gidder ikke å betale i dyre dommer for at de skal gjøre jobben hvis den er straight forward. Har gjort en del ting selv, og gjør alle servicer selv. Men hvis det er sot som igjen er årsaken, så er det åpenbart at disse motorene produserer mye dritt selv om du langkjører motoren mer en du kjører korte turer. Regner med at det er den slangen som kommer opp fra intercooler? Hvis ASV ikke oppfører seg ordentlig, kan dette stoppe DPF-regenerering?
  6. Okay, da har de på Mekonomen enten sagt feil med vilje fordi de skjønte at jeg ikke hadde helt peiling, eller så har ikke de peiling. Men ja, dette er komponenten de bytta ut. De brukte OEM-del supplert fra Møller. Symptomene nå er de samme som da; Motoren stopper med vibrasjoner og bevegelser, abnormalt.
  7. Hva er det for en komponent?
  8. Ja altså tenk deg at du stopper opp i et lyskryss på rødt, så glemmer du at giret står i tredje, så prøver du å sette i gang når det blir grønt i tredje gir. Det er det som skjer nå når jeg slår av tenninga. Motoren går helt fint ellers, ingen problem. I fjor når dette skjedde, fikk jeg feilkode etterhvert (gul motorlampe tente), og på den billige dritt-OBDen jeg har, så leste den av en feilkode som gikk på gasspjeld. Men det jeg har i nå, ble satt inn i september 2020, så jeg forstår ikke hvorfor dette problemet har returnert. (Jeg satte i OBD umiddelbart etter at dette skjedde i dag, men fikk ingen feilkode) Altså det kan da for fanken ikke være sot som hoper seg opp igjen (hvilket var casen i fjor), så hva gjør at jeg får dette en gang til på så kort tid?
  9. Hei I 2020 kjøpte jeg en Caddy Maxi 2013-modell 2.0 TDI 140 hester som hadde gått 145000 km. Etter en stund begynte motoren å bli kvalt hver gang jeg skrudde av tenninga, og jeg fikk feilkode på OBD ang. gasspjeldet. Jeg fikk avtale med et Mekonomen-verksted og de bekrefta at spjeldet hadde hengt seg opp grunnet sotdannelse. De bestilte nytt spjeld, men sa til meg at de måtte fjerne mest mulig sot og drit fra motoren fordi det var så mye etter 7 års drift. De renset ordentlig opp, tømte PCR for drit blant annet, og gjorde en så god jobb at motoren har gått som en drøm etterpå. Jeg gjør oljeskift hvert halvår og er helt ekstrem på service og vedlikehold. Bilen har motorvarmer som er flittig brukt i gjennom vinteren, og den blir sjeldent småkjørt. Nesten alle turene er 30-40 minutt minimum. Til tross for alt dette, ble motoren i dag kvalt da jeg stoppet den. Jeg kvapp ordentlig, startet motoren opp igjen og skrudde av to ganger til. Skjedde alle gangene. Kan ikke fatte og begripe at dette problemet har dukket opp igjen. Er gasspjeldet en svakhet med disse motorene? Det er jo ikke et år gammelt en gang! Det er ikke mulig at det er soten som har gjort dette igjen etter mindre en ett års kjøring siden den ble støvsugd. Kan det være sensorfeil på styringa til gasspjeldet?
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår