Jump to content

Rate this topic


Thomas l
 Share

Recommended Posts

Hei;)

min 07 mod auris 1,4 d. Mmt. Har vert pålitelig i mange år. Men nå i det siste har den begynt og fuske litt. Bilen ville ikke starte etter en stopp på en bensinstasjon for et par mnd tilbake, (Samme dag ble det utført en lett motorvask) Uansett hva jeg forsøkte var det ikke en lyd. Men alt fungerte normalt og ingen feilmelding dukket opp. Men starteren gikk ikke. Viking kom og banket på starteren og brukte startbooster. Bilen hadde stått og blitt kald på denne tiden. Etter og ha tatt giret fra N til E flere ganger så starten den plutselig. Viking klødde seg i huet og sa det kunne være starteren. Jeg fikk bilen til Toyota å der sto den i tre uker hvor de feilsøkte. De fant ingen feil. Så jeg byttet starteren, sjekket volten på batteriet og feilsøkt selv med diagnose verktøy. Ingen feil og finne. Enkelte dager starter ikke bilen (når den er kald) før jeg har tatt gir fra N til E et par ganger. Da fyrer den med en gang. Også kan jeg kjøre hit og dit med start og stopp. Men så vil den plutselig ikke starte igjen. Og da må jeg vente til bilen er kald og ta en quckreset (batteripol eller hoved sikring av). Da starter den igjen. Så konklusjon er uansett kald eller varm så er det ikke gitt at den starter. Men gir frem og tilbake er noe som tydelig har vert en faktor. Men Toyota sier dette ikke har noe sammenheng. Men de kommer heller ikke med noe svar på hva det potensielt kan være. Selvom man tar et dypdykk med diagnoseverktøy finner man ingen feil. Verken registrerte eller pending codes. Har noen opplevd eller hørt om dette før? Hvor kan jeg begynne og feilsøke, er det noe konkret? 
 

 km 270k, jevnlige servicer og vedlikehold er utført. (Har akk byttet alt av filtre, olje og kjølevæske, en vakumslange og MAF) 
 

håper noen kan hjelpe meg her, og er super takknemlig for svar. 
mvh Thomas. L. 

Edited by Thomas l
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
1 time siden, RuneZ skrev:

Hvordan gikk det her da? Kan komme med endel forslag til feilsøk vis du står fast enda. 

Hei, takk for svar. Etter mange Tlf til forskjellige Toyota verksteder. Så var det en som kanskje kunne hjelpe, han sa det kunne være girskifte sensoren, da denne også er tempraturstyrt. Men og få tak i en slik uten og betale 7-8 høvdinger ser ut til og være et annet problem. Huggere vil ikke selge den delen. Uten og selge hele girkassa. Så er vel like langt. Hvordan ville du ha feilsøkt? 

Link to comment
Share on other sites

Her kan det være mye rart, men først å fremst hvordan oppfører N`en i info display`en seg ? Lyser den stabilt ,blinker den, er det bare streker eller er det ingenting idag ? Hvordan gikk kalibreringen av girkassen ?Virker begge el.motorene på actuatoren når kalibrering pågår, og at det `smeller`litt når dette pågår ?Er clutch slitt kan det skape full røre her. Hvilket gir sier testeren girkassen står i ? . Gearshift selector actuator feil er ikke ett ukjent fenomen. Dette MMT systemet kan være ett mareritt å feilsøke på , og kan være meget dyrt å fikse hos Toyota. 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, RuneZ skrev:

Her kan det være mye rart, men først å fremst hvordan oppfører N`en i info display`en seg ? Lyser den stabilt ,blinker den, er det bare streker eller er det ingenting idag ? Hvordan gikk kalibreringen av girkassen ?Virker begge el.motorene på actuatoren når kalibrering pågår, og at det `smeller`litt når dette pågår ?Er clutch slitt kan det skape full røre her. Hvilket gir sier testeren girkassen står i ? . Gearshift selector actuator feil er ikke ett ukjent fenomen. Dette MMT systemet kan være ett mareritt å feilsøke på , og kan være meget dyrt å fikse hos Toyota. 

N,n er stabil i displayet, lyser normalt. Under kalibrering hos Toyota sa de at det ikke var noe feil med mmt kassa. Kunne kanskje være og skifte chluchen sa de. 10-14 høvdinger. Men kunne være andre feil også som de ikke kunne se. Jeg veit ikke hvordan de har foretatt denne kalibreringen. Men mmt kassa er helt lik som da den ble levert hos de. Så derfor jeg tok en del Tlf rundt. Veldig rart de ikke finner noe under en nøye feilsøkningsprosses. Når dette kostet like mye som en stor service. Jeg spurte om begge el-motorene gikk under testen. For har hørt at en av de kan fuske av og til. Da sa de bare at de var det aldri noe problem med. Det som er rart her er at når jeg stopper opp langs vegen f.eks mens bilen står og setter den i N. Så reagerer den som normalt. Men skrur jeg av motoren og skrur på teningen igjen så reagerer den som om den står i gir. Men må vente til bilen er blitt kaldt før jeg kan ta giret fra N til E også tilbake. Da starter den normalt. Anbefaler du at jeg anskaffer girskift velger aktuatoren? Toyota Jessheim anbefalte det først nemlig. Men andre verksteder fra nord til sør hadde ikke peiling. Og Notodden som har utført søke på bilen bare rynket på panna. Fikse problemet eller kjøpe ny bil? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg må først nå si at denne MMT teknologien som er brukt er ikke til å bli klok av for elektronikken er meget `følsom` på flere enn en måte dessverre.Det er ikke lett å feilsøke på dette dessverre når testeren ikke kommer med noe som kan hjelpe .Er du sikker på det ikke har blitt slettet en kode fra history eller current som sier noe som for eksempel p0810, p0900 ,p0909 eller p0919 . At Toyota sier at det aldri har vært problemer med disse el motorene er feil for det har skjedd mer enn en gang det er kommet vann inn i disse ,samt vann inn i selve gearshift actuatoren å om vinteren blir dette problemet mer framtredende da dette vannet fryser. Når var clutchen skiftet sist på denne ? Min erfaring er at clutch er slitt på ca 100" km . At N er stabil er positivt for da er det i 9 av 10 tilfeller kalibrert riktig, og at alle komponenter i MMT systemet responderer som det det skal , men bil står da i ro. Når det er feil på denne gearshift actuatoren er det veldig sjeldent at den ikke kommer med feilkode, men når clutch er slitt trenger du ikke få opp feilkode, men den begynner ofte å gire seint, og det slår ofte når den girer. Det har ofte blitt skiftet både clutch actuator, og gearshift actuator når det har vært slitt clutch. Jeg mener å huske at når clutch actuator ikke kan justeres mer, og slaglengden går utenfor parameter som jeg mer å huske skal ligge inn for 0 - 6 eller 9 , men er den på 256 er clutch actuator enten utenfor parameter eller så er clutch slitt..Går den utenfor parameter som den skal ha går den rett i 256. Du trenger ikke å gå til merkeverksted for å skifte clutch på denne Aurisen. Men det hadde vært veldig kjekt å få vite om hvilket gir kassen er i når problemene oppstår for da kan det være lettere å utelukke ting. Her er feilkoder som er vanlig på denne kassen. 

  • P0900 – Clutch Actuator Circuit
  • P0810 – Clutch Position Control Error / Clutch Actuator
  • P0909 – Transmission Gate Select Control Error
  • P0919 – Gear Shift Position Control Error
  • P0905 – Gate Select Position Circuit Range
  • P0920 – Gear Shift Forward Actuator Circuit

 

Link to comment
Share on other sites

Klarer du å få tatt ett bilde av clutch actuatoren så jeg for se om det er den varianten som kan mekanisk justeres med å løsne noen skruer. Det er viktig at actuator arm ikke er for løs.Dette kan sjekkes med å ta armen ned å ta tak i denne for å kjenne etter om den virker løs. Du kan sende en PM her om du ønsker med ditt telefon nummer så kan jeg ta veldig mye av dette over telefon.Jeg hjelper mer enn gjerne om jeg kan. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By robertm
      Hei, jeg har en TOYOTA AVENSIS (08 mod, D-4D motor) med regnr NF 29799
      Jeg skal bytte ABS-sentral på bilen.
      Jeg fant én brukt online med delnr. 44540-05050.. vil den passe bilen?
      Hvis jeg ikke tar feil så er original dele nr. 44050-05110 og 44050-0511 til bilen.. Stemmer det ?
       
       
      Mvh Robert.

    • By Ksb95
      Bilen vil altså ikke starte. Det er byttet injector 1-3, luftmassemåler, kamsensor og turbo. 
      Regreim er ok, variabelt railtrykk, kjede mellom innsug og eksoskam ok. 
      Noen som har noe formening om hvorfor bilen ikke starter? 
    • By quattro75
      Hei. Har problemer med at starter ikke slår inn. Prøver jeg igjen mange ganger kan den starte. Noen tips? Gjelder en Audi 100 c4 2.3 1992 modell 
    • By Wikos
      Hei alle,
      og god jul :) 
       
      Jeg har nylig kjøpt meg en 1991 Audi 100 2,3 Q med en AAR motor, med 374" km på telleren. Denne har stått i flere år ubrukt. Ved henting så startet motor men gikk bare 3,4 syl.
      Jeg skiftet plugger og rengjorde pluggledninger i begge ender, samt skiftet luftfilter. Etter det gikk den til å få på alle syl men gikk ujevnt på tomgang og dro veldig dårlig.
      Når den ble varm ville den ikke starte. Starter igjen etter noen timer.
      Skiftet så  drivstoffilter.  Ble ikke bedre av det selv om trykket ble vesentlig bedre igjennom filter, det gamle var nesten tett.
      Etter skifte av drivstoffilterfilter så kjørte jeg varm motor. Var fortsatt merkbar dårlig motorkraft men den gikk på alle syl. Jeg ruset den opp og etter noen sek så døde den ut.  Og her står jeg pr i dag. Den vil ikke starte. Ingen gnist ut fra coil når jeg kobler ledning direkte på plugg (mot gods ).
      Jeg skiftet Pluggledninger, Coil og hallgiver. Har kontrollert at ny hallgiver gir signal og virker.
      Fordeler er stilt inn tilnærmet som den sto ved demontering og kontrollert opp mot ØD på svinghjul.
      Fortsatt ingen gnist.
      Har lagt merke til at tenningsmodulen som står ved coil blir meget varm når tenning står på. Hvor varm den skal bli er jeg usikker på? Men denne blir så varm at jeg ikke kan holde fingrene på den.
      Kan også legge til at det er ingen reaksjon på turteller når jeg kjører starter. Turteller virket når motor gikk.
      Temp.nåla i instrument beveger seg ikke selv om motor er varm.
       
      Har funnet fantastisk mye bra info på denne siden! :) Mange tråder med samme/tilnærmet problemstilling. Har fulgt feilsøking som beskrevet i disse men ikke kommet til bunns  enda.
      Her kan det selvfølgelig være flere feil.  Delmål er å få start :)
      Noen som har noe tips? :)
       
       
       
    • By mpal98
      Hei! 
       
      Jeg ser på en brukt toyota c-hr 2017 som jeg vurderer å kjøpe. Hva mener dere er best å installere av defa eller webasto på den? Har tilgang til strøm hjemme, men ikke på jobb. Hvordan er det med webasto på den? Går bilen tom for strøm med mye småkjøring? Bruker den mye drivstoff? Hva kan forventes av feil på disse? Koster det mye å få montert på et verksted? Til info: Har ikke mye snøring på bil. 
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy