Jump to content
Bilforumet.no

RuneZ

Bruker
  • Content Count

    16
  • Joined

  • Last visited

About RuneZ

  • Rank
    Menig

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Denne skal i utgangspunktet være selv utluftene, men noen ganger går ikke alt som det skal. Du kan evt løsne litt på disse stål dyserørene ett, og ett om gangen mens du prøver å starte bil . Teit rør igjen når du ser det ikke kommer luft ut .Du må sikkert ha hjelp av en som kan håndtere switch mens en lufter. Du ser fort når det ikke kommer luft ut av dyserørene. Jeg mener å huske at fra 2002 kom disse bilene enten med håndpumpe i motor rommet eller fødepumpe i tanken som du kan høre vis den virker når du tar på tenning uten å starte bil. Er lokk pakning på dieselfilter hus skikkelig på plass? Hvilket trykk har du på rail når bil går nå.
  2. En lufteskrue står aldri på ett lavt punkt for luften sitter seg seg alltid på en høyt punkt om det er nå i en knekk på slange,rør, filterhus evt i pumpe. Denne pluggen du viser til er tappepluggen man bruker for å tappe ut dieselen i filterhuset før man skifter filter. Ta ett bilde av oppe på motor så kan jeg se nærmere hvilket oppsett av plastrør du har der.
  3. Jeg bruker vakuumpumpe på retur røret på disse for å få ut luften på disse. Der er flere forskjellige rør oppsett på disse motorene å siden bilde ikke viser mer av rørene kan jeg ikke si noe sikkert om hva som kan hjelpe med å få systemet primet. Kodene du har fått er typisk når det ikke er primet riktig.
  4. RuneZ

    ikke start

    Start motoren kan være sliten ja for starter bil med slep eller eller ved bakke start kan det være ett tegn på en svak starter, men siden den starter lett om morgenen kan det være flere ting. Se over batteritilstand,pluss, og minus til starter først for å se til at det er optimal kontakt.Men går du inn med tester å leser ut omdreiningene på motor ved kald start, og det samme ved etter at bil har stått en stund vil du kunne se en forskjell på omdreiningene vis starter er svak.Du kan lese ut hastigheten via dieselpumpen eller ved hastighetsensor på motor. Du kan også måle ut hvor mye strøm starter bruker med ampermeter da kan du også den vei se om den sliter. Har du skifter disse retur slangene på dysene for de kan også skape slike symptomer, når kald kniper de, når varm utvider de seg litt, ingen eller lite med lekkasjer under kjøring, men når bil blir parkert etter kjøring drar de luft inn når bil `hviler` til de er `kjølt`ned igjen . Ved liten lekkasje over disse returslangene blir bil veldig tung startet om den i det hele tatt starter via tenning, men ved slep eller en noen 10 meter bakke starter den , men det kan høres ut som om motor fusker litt ved start.Starter motor veldig lett uten noe form for mototorfusk ved slep eller i bakkestart er det typiske tegn på at starter sliter. Det er viktig å få utelukket ting for å reparere bil etter prøv, og feil metoden kan bli dyrt .
  5. RuneZ

    ikke start

    Kan være mye rart som forutsaker denne feilen. Har du dieseltrykk over dysene når bil har stått disse timene? Er det denne 101 hk du har ?
  6. Der ligger også en kontroll ecu i døren som kan ha sluttet å virke evt fått `hikke`. Lett å finne ut av det med en tester. Denne boksen er `master` for alle dører.
  7. Du kan også se litt nøye ved/på termostathuset.
  8. Sensoren ligger på de fleste under luftfilter boksen i bakkant motor med en ledning eller på selve kjølevifte `huset`. (innfestningen) mulig de kan ligge andre plasser , men de har jeg ikke sett på den modellen. Ethylen glycol kan brukes , men skal du etterfylle eller fylle ny kjølevæske? Skal du etter fylle bruker du samme farge som du har. Bruk ikke flere år gammel kjølevæske til etterfylling da dette kan føre til en kjemisk reaksjon i kjølevæsken som igjen blir til `gele` vis spesifikasjonene ikke stemmer.
  9. Er det motor type 1 CD du har ?
  10. Jeg har ikke BMW men blir ikke overrasket vis du kan gå inn på bil med PC/tester går deretter inn på `tema` der du kan ta diverse aktive tester å finn fødepumpen å ta en aktiv test å lytt. Vis du ikke kan det kan du prøve å ta av slange som kommer fra fødepumpen å så ta den av å se om det kommer trykk. Men har ikke denne bilen luke under baksete så du kommer til denne pumpen?Vis denne pumpen er dårlig er det vanlig du får opp railtrykk feil + en masse andre feilkoder som ligger i diesel kretsen. BMW er ikke dritt , men kan være vanskelig å feilsøke på ja.. :-) ..
  11. Klarer du å få tatt ett bilde av clutch actuatoren så jeg for se om det er den varianten som kan mekanisk justeres med å løsne noen skruer. Det er viktig at actuator arm ikke er for løs.Dette kan sjekkes med å ta armen ned å ta tak i denne for å kjenne etter om den virker løs. Du kan sende en PM her om du ønsker med ditt telefon nummer så kan jeg ta veldig mye av dette over telefon.Jeg hjelper mer enn gjerne om jeg kan.
  12. Jeg må først nå si at denne MMT teknologien som er brukt er ikke til å bli klok av for elektronikken er meget `følsom` på flere enn en måte dessverre.Det er ikke lett å feilsøke på dette dessverre når testeren ikke kommer med noe som kan hjelpe .Er du sikker på det ikke har blitt slettet en kode fra history eller current som sier noe som for eksempel p0810, p0900 ,p0909 eller p0919 . At Toyota sier at det aldri har vært problemer med disse el motorene er feil for det har skjedd mer enn en gang det er kommet vann inn i disse ,samt vann inn i selve gearshift actuatoren å om vinteren blir dette problemet mer framtredende da dette vannet fryser. Når var clutchen skiftet sist på denne ? Min erfaring er at clutch er slitt på ca 100" km . At N er stabil er positivt for da er det i 9 av 10 tilfeller kalibrert riktig, og at alle komponenter i MMT systemet responderer som det det skal , men bil står da i ro. Når det er feil på denne gearshift actuatoren er det veldig sjeldent at den ikke kommer med feilkode, men når clutch er slitt trenger du ikke få opp feilkode, men den begynner ofte å gire seint, og det slår ofte når den girer. Det har ofte blitt skiftet både clutch actuator, og gearshift actuator når det har vært slitt clutch. Jeg mener å huske at når clutch actuator ikke kan justeres mer, og slaglengden går utenfor parameter som jeg mer å huske skal ligge inn for 0 - 6 eller 9 , men er den på 256 er clutch actuator enten utenfor parameter eller så er clutch slitt..Går den utenfor parameter som den skal ha går den rett i 256. Du trenger ikke å gå til merkeverksted for å skifte clutch på denne Aurisen. Men det hadde vært veldig kjekt å få vite om hvilket gir kassen er i når problemene oppstår for da kan det være lettere å utelukke ting. Her er feilkoder som er vanlig på denne kassen. P0900 – Clutch Actuator Circuit P0810 – Clutch Position Control Error / Clutch Actuator P0909 – Transmission Gate Select Control Error P0919 – Gear Shift Position Control Error P0905 – Gate Select Position Circuit Range P0920 – Gear Shift Forward Actuator Circuit
  13. Jeg har kjøpt brukte elementer fra noen som driver med dette på ebay så du kan evt høre med de. Fikk også med test papirer. https://www.ebay.com/str/2ndlifebattery Husk å kontroller kjøleviften til batteriet for den har en egen evne til å bli full av skitt, men gjør den nå ren uansett når du først holder på med batteriet. Det går helt fint å plukke disse batteriene selv vis man vet hva man gjør.
  14. Her kan det være mye rart, men først å fremst hvordan oppfører N`en i info display`en seg ? Lyser den stabilt ,blinker den, er det bare streker eller er det ingenting idag ? Hvordan gikk kalibreringen av girkassen ?Virker begge el.motorene på actuatoren når kalibrering pågår, og at det `smeller`litt når dette pågår ?Er clutch slitt kan det skape full røre her. Hvilket gir sier testeren girkassen står i ? . Gearshift selector actuator feil er ikke ett ukjent fenomen. Dette MMT systemet kan være ett mareritt å feilsøke på , og kan være meget dyrt å fikse hos Toyota.
  15. Hvordan gikk det her da? Kan komme med endel forslag til feilsøk vis du står fast enda.
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.