Gå til innhold

Passat 3C ryker ved start. defekt tandempumpe?

Ranger emnet


nightking

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Jeg har en passat 2007 model som ryker ved oppstart. blitt værre å værre. Blitt fortalt at feilen mest sannsynlig er tanndempumpe/dieselpumpe på motoren, som tydeligvis er vanlig på disse. At disse sprekker innvendig. Bytta dieselfilter 2 ganger på 2 år og det er tydelig tegn på olje her. 

 

Noen som kan hjelpe meg å finne riktig delenr? Eller evt finne en link på ebay med riktig del? Ser det er litt variasjoner ute å går..

 

chasisnr er: WVWZZZ3CZ7E191307

 

 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BLS motor du har eller?

Jeg finner 3 delenr. men vet ikke eksakt hvem du trenger. 

038 145 209K

038 145 209Q

038 145 209H

 

Vet at du har litt peiling selv, så ikke bli fornærmet ;) 

Har du sjekket at det ikke er dysene som lekker når motor er avskrudd? Det vil forårsake røyk ved oppstart. Det forklarer dog ikke olje i dieselfilteret.

Jeg har hørt om tandempumper som er gått, men det er ikke ofte jeg hører/har hørt. 

Har du mulighet til å la bilen stå noen dager hadde jeg tatt ut pumpa og sjekka at det ikke bare er en sprukken pakning først.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.. takk for svar.

 

ved å slå inn regnr på bildeler.no så kommer dette:

Stasjonsvogn: Passat Variant 3C5
Motor:  1,9 TDi 105hk, Diesel
Motorkode: BXE
Årsmodell: 2007
Hjuldrift: Tohjulsdrift

 

 

Nei har ikke sjekket dysene. Bilen bruker olje (det er ingen lekkasjer) og bilen ryker blått ved oppstart, spesielt etter å ha stått litt, og det er olje i dieselfilteret. 

Har en kompis på vag som er helt sikker på at tandempumpa er problemet. Og han har byttet mange av de visst nok. 

Har ikke lagt mye tid i problemet, men syns den ryker mer å mer, så må nesten gjøre noe med dette snart..

Den fusker også en del nå, usikker på om det er sammenheng (mistenker egentlig luftmassemåler)

 

Men er lekkasje i dyser også sjuka på disse eller? Ser flere som nevner det her.. 

 

Ang spukken pakning så er jo det selvfølgelig en mulighet, selvom jeg tror den har sprukket hvis problemet er der. smile.gif

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme pumpe på BXE og BLS. Fortsatt de tre delenr. som kommer opp. http://www.darksidedevelopments.co.uk/products/vw-1-9-tdi-tandem-pump-038-145-209-a-c-e-h-k-n-m-q.html

 

Jeg motsier han ikke. Kan hende det er mye mer utbredt enn jeg har fått høre, men vet at det har vært flere tilfeller hvor pakningen har begynt å lekke.

Ang. lekkasje fra dysene så forekommer det innimellom, men de skal være relativt pålitelige ellers disse motorene. 

Fortsatt ville jeg sjekket pakning/pumpe før jeg bestilte deler hvis du har mulighet, pumpa er jo ikke akkurat gratis. 

 

Uansett, sjekk/bytt det så fort som mulig, hvis det lekker diesel inn i olja kan du omsider få motorhavari.

Oljetilførsel til rådelager er visstnok ikke helt på topp sammen med en litt underdimensjonert oljepumpe på disse motorene. (Gjelder BXE/BLS)

PD motorene er jo også ganske harde mot kammen generelt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei igjen.  Lenge siden jeg posta denna, men har fortsatt problemet. Har byttet tandempumpe og pakning. Så da er det vel dysene da kanskje? Tips til å sjekke dette? Har ikke sjekka ut åssen dette funker, men er det slik at jeg kan måle retur på dysene feks? Det sier meg vel fortsatt ikke hvem som lekker mens bilen ikke går..

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være lekkasje mellom dysene og forbrenningskammeret da regner jeg med. Ut med alle dysene og skift pakning på de. Det er da ikke lenger olje i dieselfilteret?

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har aldri jeg skrudd noe særlig på pumpedysemotor. Men hvordan vil det hjelpe å bytte pakninger/o-ringer på dysene? Det er vel "innvendig" lekkasje som er problemet eller? Er dette ett kjent problem på disse?

Har faktisk ikke sjekka dieselfiltret om det er noe mer olje der. Bare bytta den å kjørte ;) Drit lei å skru på egen bil, hehe. Men vurderer å selge den snart, så skulle hatt den iorden.. 

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvendig lekkasje kan kun måles på retur til tandempumpe, så du får kun bekreftet om alle er iorden eller en/fler er defekt. Ikke eksakt hvilken. Du kan muligens få ut noe korrigeringsfaktor via VCDS (usikker, har ikke sjekket opp det) 

Kan være at det bare er rusk i en dysespiss så den forstøver dårlig. En heftig Tunap 989 rens kan muligens hjelpe, hvis ikke ender du nok opp med skifte. 

Men ta opp alle dysene, rens injektorhulla i toppen godt, skift alle o-ringer og kobberpakninger og se om det hjelper først, det er det billigste. Hender o-ringene blir dårlig og du får lekkasje her. 

IMG_2287.PNG

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil hadde litt røyk ved oppstart og bittelitt sur lukt de første sekundene. Jeg slet også med at den ikke startet etter å ha stått i oppoverbakke i mer enn 12 timer. 

Begge disse problemene ble løst når injektortetninger ble byttet. 

Føler faktisk også det hjalp med slik injektorrens du blander i tanken, men så hadde jo jeg også litt olje i drivstofftanken når oringene var defekte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår