Jump to content

Hei! Motorlampe blinker! Trenger hjelp!

Rate this topic


mbigset
 Share

Recommended Posts

Info:

MAZDA
Combi-coupe: 323 F VI BJ
Motor: 1,6 98hk, Bensin
Motorkode: ZM
Årsmodell: 2003
Hjuldrift: Framhjulsdrift

 

Det startet først i det små, når jeg trykte helt inn gassen så virket det som bilen ‘’druknet’’, men hentet seg kjappt inn og ga på. Motorlamper har lyst lenge (ja jeg vet, du er dum som kjører når denne lyser. Men denne er så mye bulket at den er ikke mye verdt. Orker ikke påkoste denne alt for mye) Men, nå skjer dette hele tiden, egentlig konstant. Kan ikke kjøre noen plass uten at bilen ‘’drukner’’ når jeg gasser. Og da blinker motorlampen. Tidligere har den av&til spyttet ut eksosen når den står på tomgang, og motoren begynner og riste, rister mye! Men dette skjer ikke alt for ofte.. men nå når den står på tomgang prøver den av&til å drukne, men så henter den seg inn igjen.

 

-          Bilen kveles/druker når jeg trykker inn gasspedalen, samtidig begynner hele girspaken da og riste, MYE. Og den går opp i turtal, men lager ikke lyd som tilsier 4000 omdreininger. Selv om der er på det.

 

Min konklusjon:

Jeg kan ikke så mye om bil, men føler dette skyldes bensin/oksygen tilførsel. Jeg fant ut at slangen der oksygenen blir tatt opp ifra (til motoren), var hull i, og skiftet denne. Trodde dette skulle fikse hele sullamitten, det gjorde ingen forskjell.

Noen tanker, anyone?

Opel vectra C GTS 2004

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

  • Similar Content

    • By grendal93
      Hei, jeg har prøvd å finne hvor oljelekasjen jeg har på min golf uten hell. 
      Tenkte først at det kom ifra oljetrykksensoren som ligger nesten øverst på motoren siden det var mye oljesøl rundt den. Vasket rundt og sjekket igjen så fant jeg olje nesten helt opp til trykksensoren.
      Sjekket også tennpluggene og det var olje i alle (dette kan komme ifra dårlig påfylling av olje) skal tørke ut oljen og sjekke igjen. 
      Har også en varsellampe på motoren og når jeg starter bilen så får jeg opp en varsel der det står "oil sensor workshop". 
      Kort forklart om motorkraften som jeg mister. Når jeg skal ut i kryss så må jeg gir mere gass en vanlig for og ikke kvele bilen. Når jeg kjører rolig på flat vei så kjenner jeg på bilen og gassen at den mister litt kraft også kommer det tilbake om 250ms ca. Når jeg slipper opp gassen på flat vei så rister bilen 4 ganger før den bremser på giret. 
      Har sjekket at alle tennplugger fungerer og det gjør di. 
      1 ting til! Oljen renner ikke ned på hverken girkasse eller reg reim, det er mest fokusert på fronten ( kanskje bak) 
      Det at jeg mister motorkraft av og til kan vel ha noe med oljesøl i tennpluggene? Hvis det ikke er problemet hva kan det være? 
       
      Tips om problemet, anbefalinger, meniger om og levere inn til verksted for og finne oljelekasjen taes gjerne imot! 
    • By Areelvestad
      Hei,
      Jeg eier en Volvo S60 2011 mod, tidligere kjøreskolebil. Siden November 2020 har jeg hatt problemer med å få start i bilen. 
      Bilen har gått rett over 225.000 km. 
       
      Når jeg trykker på start-knappen hører jeg bare en enkel klikk-lyd. Noen ganger trenger jeg bare vente litt, så starter den som vanlig. Andre ganger må jeg prøve å starte den i opp til 10 minutter før startmotoren reagerer. 
      Opplevde dette først i november. Da byttet jeg batteri. I januar døde dynamoen, og den ble byttet. Nå siden starten av mai har feilen kommet tilbake. 
      Har hatt den på mitt lokale verksted, som ikke aner hva det kan være, og ber meg ta den til Volvo-verksted. 
      Har snakket med Harila og Bil i Nord. Harila mener det kan være startmotoren som er dårlig. Bil i Nord mener det kan være en jordingsfeil mellom batteri og startmotoren (svart kabel som skal gå fra batteriet, men jeg er dum og klarer ikke se hvilken av kablene han mener). 
       
      Jeg, som kan svært lite om bil og motor, mener det virker som om startmotoren får for lav spenning og nekter og starte. Dårlige kabler? Av og til starter den raskt som bare det, andre ganger tar det mange forsøk. 
       
      Vet noen her hva det kan være? 
      Spør her før jeg evt. leverer den inn til et Volvo-verksted og går konkurs. 
       
      Mvh Are
    • By Passat2010
      Hei. Bilen har nettopp vært på verkstedet å skiftet regreim og vannpumpe. Er gått 205 000km. 
      Det er blitt ulyd i bilen. Både under kjøring og på tomgang. 
      2010 modell. Mister motorkraft, motorlampe lyser og glødelampe kommer opp ved 3000 omdreininger men forsvinner om man restarter bilen. Noen som har likens problem? Skal få feilsøking. Men lang ventetid. 
      har hatt service i august 2020. Stått med lite diesel fra november/desember til nå så fylte vi full tank og begynte å bruke den igjen så kom problemet over natta. Har fylt på kondensfjerner men hjelper lite. Prøvde å legge ut video, men fikk det ikke til. Men høres kanskje ut som om man kjører på høyt turtall. Og kommer mest sannsynlig når motor er varm. Da den kommer bare av og til når man starter bilen. Og den forsvinner ikke før man slår av motoren 
      IMG_1652.MP4
      IMG_1652.MP4
    • By knuba
      Jeg har en Volvo S40, T5 automat, 2005 - modell som oppfører seg rart. Den fusker når jeg gir litt gass til 3/4 gass, nykker, og noen ganger dør ut noen tideler, før den kommer tilbake igjen for full rulle (1, 2 og 3 gir). Fusker ikke på full gass, går som ei kule :-) Når jeg kjører i 5 gir på motorveien og gir litt gass til 3/4 gass så skjer det samme, men når jeg kjører på cruisekontrollen fusker den aldri. Har aldri opplevd fusking da, selv om jeg gasser manuelt på cruisekontrollen. Girer også raskere ned da. Merkelig.... Har byttet gasspedal (elektronisk) to ganger, men det har ikke endret noe som helst. Jeg har hatt bilen på verksted 3-4 ganger for dette problemet uten at noen av de har funnet ut av dette. Det vises ingen feilkoder når verkstedet kjører diagnose, og i følge et automatgirverksted så fungerer kassa som den skal.  Noen som har noe tips til meg angående dette?
    • By Hawk81
      Har en VW Tiguan, 2016 modell TSI 2,0 liter. Har en liten kvinelyd i motoren, både ved pådrag og på tomgang. Kan sammenlignes med en gresshoppe lyd. Møller bil fant ingenting feil, men de hørte heller ikke noe til lyden. Har hendt at ved tomgang så går bilen noe ujevnt. Men dette skjer ikke ofte. Hva kan det være?
  • Populære emner nylig

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy