Torbo Skrevet Mars 21, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2016 Her kan det være et problem, dvs det er et problem etter min mening. Mulig at VW og Mahle mente dette godt, men dette er mislykket. Alle kan gjøre feil. De innrømmer det ved å gjøre endringer, men ikke et ord til avisa... : Det er en stor åpning opp mot oljefærene. Med fullt oljetrykk opp mot stempelbolten vil det sige ut mye olje der som vil smøre overdrevet mye og verre blir det når motoren blit litt slitt. Så dette er en dårlig oppfinnelse med tanke på varighet, etter min mening. Hadde jeg bar værtlitt mer sprø enn jeg er, hadde jeg tatt TIG-apparatet og fyllt igjen åpningen og pynta på sporet i dreiebenken. Så ser jeg at erstatningsstempler ikke har denne dumme spalten opp mot oljefjærene. Det bekrefter min mistanke om at slike stempler (bide øverst) er helt ute av kurs. Rene oljefossen oppover hvis stempelboltene er noe slitt. Med tynn olje blir det rene elva som renner oppover. Jeg skulle nok byttet stempler, men nå skal jeg se om ikke e andre knepene vil fungere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 21, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2016 Må vel si at jeg stusser igjen angående denne motoren? Jeg har aldri sett så slitt motor, gjennomgående, etter bare 130 000 km. Jeg lurer på om forrige eiere har "kjørt gris" med den, slurvet med oljeskift (fulgt fabrikkens anvisinger) e.a. Finner ingen tegn på speedometerfusk heller? Er det rett og slett en "fuskemotor"? Spare her og der og litt til og så blir den lett og miljøvenlig helt til den er utenfor garantitien? Den er langt fra mekanikervennlig heller. Tror neppe designerne av denne motoren har vært innom et verksted? Den bruker lite drivstoff, men kjører jeg likt med 1,4 utgaven bruker den bare 0,01 liter mer på mila, og da har jeg en motor som jeg tror går 300 000 før jeg åpner den på noe vis. Har en mistanke om at miljø og konkurranse har vært hovedmålet ved konstruksjonen, og ikke kundefokus og levetid! Regner med at den går det dobbelte av det telleren står på nå, men da er det slutt... Det rare er at karosseriet er veldig bra. Ved et uhell på fabrikken fikk de trolig ikke bilen tett mellom kupeen og kanalene. Det har den gevinsten at deler av ventilasjonslufte kommer ut i utluftingene i kanalene og de holder seg derved tørre og rustfrie innvendig. Utrolig men sant - i alle fall på 1,4 utgaven. Den andre har jeg ikke sjekket. Så om noen år går bilen til hogginng med fint karosseri og utslitt motor. - helt motsatt av tidligere. Kanskje dette har endret seg generelt også? Morsomt å følge med litt i alle fall. Andre erfaringer med 40 kW 1,2 liters motor? Evt også med 47 kW-utgaven med to overliggende kammer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 21, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2016 Ser at andre også har nedsverta stempler. Og noen vil selge på Ebay: Skulle tro de hadde et samarbeid med et oljeselskap? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 21, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2016 Få se om jeg får satt sammen resten av motoren i kveld? Det skal vel litt til, da det er mye knot/utstyr som skal på plass. Og det er ikke akkurat romslig å jobbe nedi der.. Bare det å få på plass dynaomen, og den herkens strammeren er en utfordring. Der skal jeg sveise på en mutter med 17 mm sekskant, eller større om jeg finner på delelageret. Den torxen inni bolten er slitt, og plutselig kan torxennøkkelen hoppe av? Slet med det når jeg skulle ha av og på reima, så det er nok noen før meg som også har slitt der? Lettere å stramme også med en vanlig pipe eller fastnøkkel. Så får jeg håpe det beste? (Tror jeg er for gammel til å drive på med slike "ungdomsbiler"?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mars 21, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2016 Liker dine tråder, fulle av tanker og (for)undring, og dokumentasjon av fremgangen - og motgang ;) Stå på :DDet å dreie større spor i stemplene og bruke gamle skraperinger som spacere er lurt, vil da aldri bli lekkasje forbi åpningen i stempelringene. PS. Alder er bare et tall. Det som teller er hvor gammel DU føler deg. Ca. 25 for min del :D Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 21, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 21, 2016 Takk for det! Jeg ble en smule yngre i kveld, ca. 50, da jeg puttet ting sammen. Men ikke før jeg fant ut hva som sperra dynamen - et avstandsstykke lå bak og jeg fikk den ikke mot blokka! Etter å ha løsnet begge festeskruene så jeg anstandstykket, det som jeg lette etter minutter før... Var nesten i gang med å lage ny, men så tenkte jeg at den har jo stått der før, så noe må sperre. Så løste det seg. Så ble jeg 40 igjen... Så fikk jeg dynamoen nesten på plass. Skjønte ikke bæra... ? Så testet jeg den nye strammemutteren med en 22 mm nøkkel og låste den i spent stilling, og så gikk den øverste bolten in som en lek. Forlaring: Jeg stolte ikke på den halvslitte torxen til strammeren med lings gjenger! Så sveiste jeg på en 22 mm mutter, og da fikk jeg full kontroll på det som før var lealaust. Her er den: (kan anbefales) Ikke superfine sveiser, men jeg bare punktet saftig og slipte. Skal ikke dra denne boltem med 100 Nm.... Skulle jeg angre, så er torxen beholdt inne den gamle mutteren jeg sveiste på... Ble nesten ferdig, men jeg kom helt ut av tellingen ang skruer, størrelser osv. Så mye blanding/forskjellige har jeg ikke sett på noen bil/motor før! Mye jobb her, så jeg tror ikke jeg tar oppdrag...? men her er det spenningen som driver meg. Går det bra så blir jeg glad. Blir det ingen effekt, så blir det frimerker og hagearbeid... Forresten jeg har jo en gammel Volvo Duett, som jeg skjønner mer av... Må vel børste støv av den i påsken og teste det nye 3.73:1 -drevet i bakakslingen. Så slipper jeg å ligge på høyt turtall på motorveien. Det er moment så det rekker til å trekke dette drevet. Dessuten har jeg forskjøvet kammen noen grader for bedre drag på lavere turtall, noe som kan anbefales på en såkalt D-kam. Skal ikke si mer om dette om ikke noen truer meg... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 22, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2016 Litt tilbakeblikk på forrige overhaling av topplokket. Slipte topplokket på en tykk glassplate med sandblåsesand, olje og whitespirit. Jeg hadde en planslipt stålplate til den slags før, men den ble borte i en flytteprosess. Det ser om som glassplata fungerte bra. Jeg var litt bekymret for lagrene til kamakslingen, men her slipte jeg ned topplokket 0,05 mm på toppen som utgjør den ene halvdelen av opplagningen. Målte underveis, slik at jeg ikke fikk for trange lagre. Havnet på 0,03 mm klaring- Utgangspunktet var 0,08 mm. Sjekket også ut timingen med låsepinnene, og planla hvordan jeg skulle lage stopper for strammemekanismen, slik at kjeden ikke kan hoppe over. Et avstandsrør under strammestemplet på mellom 8 og 10 mm vil gjøre susen - sikre mot tilbakeslag før oljetrykket kommer etter start. Dette droppet jeg, da jeg måtte kjøpe nytt registerdrevsett, da det gamle kjedet var blitt for langt. Sylindrene var fine, uten slitekant, striper eller annet. Vell vell.. nå har jeg honet sylindrene og fase to er beskrevet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 22, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2016 Motor i gang. Den går pent og ryker ikke lengre på tomgang. Merker noe røyk ved stor belastning og motrbrems, men det er jo som forventet med nye stempelfjærer. Etter å ha kjørt et par mil, ble det en smule mindre synlig eksos, men fortsatt litt mer en jeg ønsker. Men det det var jo tross alt mye olje på stempel og sylinder ved montering. I morgen får jeg kjørt en tur til Uddevalla, og da blir den vel mer tilpasset. Men jeg tror den må ha minst 100 mil før den tetter seg nok, eller at jeg blir fornøyd. Måleinstrumentet viser ca. 0,04 bar ved tomgang, ca.0,06 bar ved pen kjøring og ca. 0,02-0.03 ved ca 100 + km/t. Ved kraftig akselerasjon går viseren opp mot 0 bar. I alle fall greit å få sjekket ut at det ikke er overtrykk i veivhuset! Monteringen er kun midlertidig. Skal sjekke 1,4 utgaven også... Litt grov avlesning, men jeg ser tydelig at det er passe vakum inni motoren nå. Det virker som PCV-ventilen først kommer inn, eller begynner å regulere, ved høyt vakum? Det viktigste er nok at den er åpen og ikke tett på noen måte i ventil og slanger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 22, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2016 Tenkte å ta en ettertrekking av toppen.... 1/8 om ikke annet er oppgitt. Kald motor... Tenkte at den kanskje hadde satt seg litt? Noen som vet om dette er nødvendig eller om noen gjør det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 22, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2016 En liten spenning i morgen da jeg skal sjekke tilstanden til tennpluggene...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 22, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2016 Så ble det noen mil til. Bare velstand. Ganske fornøyd nå, men om vakumet ikke endrer seg ved akselrasjon etter 100 mil, må jeg strupe passasjen opp til luftfilteret en anelse. Vil hest ha litt vakum da også? Om ikke noen mener det er feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Mars 22, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2016 Lure på om du har likt som denne motoren er ikke sikker på hvilken kode du har? golf-4-avu-technical-data-pdf-november-13-2011-1-46-pm-109k.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 22, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2016 Jeg fikk spørsmål passord... Du kan kanskje sende det på PM? Men det er en AWY-motor. 1,2 - 3 syl. 2003 modell. Skulle ikke forundre meg om mye er likt? Ser av pdf-en at Golfen er 4 sylindret. Så da er det vel ikke mye likt? Det kan være like stempler. 1,2*3/4= 1,6 ... ?? - under forutsetning av at slaglengden er den samme.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel astra Skrevet Mars 22, 2016 Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2016 Jeg har bare 4 sylinder og oppover fra Audi og golf passat. Ser ut som du har litt liten motor men skal se om jeg finner den du trenger.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torbo Skrevet Mars 22, 2016 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mars 22, 2016 Jeg skulle gjerne hatt tak i effekt- og dreiemomentkurver for Fabia-motorer. Primært 1,2 og 1,4 liters motorer. AWY 1,2 40 kw 4750 160 Nm 3000 AQQ og BME 1,2 47 kw 5400 112 Nm 3000 AME, AQW og ATZ 1,4 50 kw 5000 120 Nm 2500 AZE AZF 1,4 44 kW 5000 118 Nm 2600 Altså AWY og ATZ Kan noen ha slkt på lur, eller en link? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.