Gå til innhold

Oljeforbruk på Fabia 1,2 2003 mod

Ranger emnet


Torbo

Anbefalte innlegg

I da la jeg om utluftingen fra toppdekslet eller topplokket slik at ikke oljesprut fra kammen rett under utløpet ikke skulle bli dratt med opp i luftfilteret.

La utluftingen foreløpig til påfyllingslokket som et eksperiment. Etter mange mil i dag kom det ikke en dråpe ut i "oil catsh can" -en som jeg har montert foreløpig. Bare en liten antydning til kondens.

 

Kjørte den også med en tennplugg ute  av drift noen kilometer for å får litt ekstra bensin og litt E85 ned i katalysatoren og på O2-sondene slik at de skulle brenne seg rene. Sikkert "off topic", men det har fungert i kveld. Ingen motorlampe kom på!

 

Jeg har bestilt ny O2-sensor til manifolden, så den kommer jeg til å sette inn uansett lampe på eller av?

 

Utluftingen fra motoren til filteret skal gå fra det høyeste punktet under påfyllingslokket, i god avstand fra en kam som kaster olje. Det ser ut som det er en god løsning? Det andre utløpet er rett over en kam som naturlig nok vil kaste tynn olje opp til røret. Det ser penere ut enn en slange som går igjennom påfyllingslokket. Har et ekstra et sted.

 

Sjekket også trykk og vakum under kjøring og nå er det jevnt på 0 på alle belastningforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vel ikke fortalt om selve motoren, da det var en krevende oppgave, men jeg tok en renovering og oppdatering på den også i påsken, men da ble det så mye at jeg ikke fikk tid til å legge inn noe om den. Og ellers har det blitt litt mye jobb i det siste.

Men her er litt:

Plukket motoren fra hverandre i sine små elementer.

Presisjonshonet blokka hos Jarhtek på Jaren.

Presisjonshoning: Jahrmann tok 3/1000 mm, så ble den som ny! 2eyiaky.jpg

Byttet stempler m. nye fjærer til noen fine uten den dumme spalten under oljefjærene.

Stemplene tok jeg fra en annen motor som hadde tørre fine stempler og som var bedre konstruert med tanke på oljefjærer osv. 

dreie av dem en halv mm for å få samme kompresjon som originalt og de ene nye stemplet jeg kjøpte. 

 2aq9t3.jpg

Justerte vekten til dem til eksakt 250 gram.

Byttet veiv- og rammelagre.

Simmeringer i begge ender

Byttet kløtsj, siden motoren var ute.

Ventilstyringer byttet jeg i fjor, men jeg gikk over ventilene og de så fine ut.

Slipte og polerte kamakslingens lagre og tilpasset lagringen i toppen.

30x7k1f.jpg

Blokkkerte smøringen inni veivstakene og satser på god gammeldags smøring av stempelbolten, da stemplene badet i olje som på en racingmotor. 

Byttet veiva da det var noen striper i lagringen. Tok fra en reservemotor som var rast - ventil- og stempelras. Det hadde ikke vært nødvendig, men.. tar men det beste og er det vel bra nok?

Blokkerte veivhusutuftingen fra toppen og la den om til påfyllingslokket hvor det er minimalt med oljesprut fra kammen.

Laget ekstra kontrolluttak for å måle trykk og vakum i veivhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftfilteret på Skoda og VW er et eget kapittel.

Her sitter det en voksregulator som kan ryke.

Min var låst i vinterposisjon.

Sjekket hos noen hoggere og de jeg sjekket var de låst alle sammen. 

Dette merker man ikke men man får jo redusert effekt fra motoren og kanskje andre feil som dukker opp og som verkstedet ikke har noen god forklaring på? 

Å kjøre med varmluft fra filteret om sommeren kan nok være negativt både med tanke på utslipp og annet?

Kanksje uheldig både for ventiler og O2-sensor?

Denne enheten er nå gjort om til manuell regulering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett før jeg skulle modifisere 02-sensoren med en ekstra motstand for å  lure CPU-en, kom en varebil inn p ågårdsplassen med en stor ekse med deler. oppi der var lambdasensoren. La alt til side og monterte ny O2-sensor. 

Litt start og stopp og alt ok.

Tok meg en tur til Trollhättan og fikk på none stopp og starter og alt ser såre vel ut. Ingen feilkoder! happy!

 

Så er spørmålet om den klarer utslippskravene? Klarer den ikek det så er det noe galt med kravene!

- Krav som er basert på falske premisser. Og samme krav uansett alder på bilen! Fornuftig?

Den bruker ikke olje i det hele tatt nå, så jeg må nok legge inn en liten drossel til innsuget så den får litt mer smøring fra veivhusvetilasjonen via PCV-ventilen. (Omega3)? Den skal jo ikke få vondt i leddene! Men det kan vente til etter etterkontrollen.

Ikke vet jeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EU-kontroll i dag. 

Alt helt greit, utslippsverdiene var godt under kravene!

 

Da var det bryet verdt...

 

Glemte å si at den gamle 02-sensoren har bruddi varmeelementet. Millioner av Ohm...

 

De skal være fra 2 til 5 Ohm kanskje litt til an gå, men her var det brudd.!

Det var her jeg tentke å sette inn en 5-10 Watts lyspære for å unngå varsel om brudd, men så dukket lambdaen opp.

 

FAnt måleverdier her:

http://workshop-manuals.com/skoda/fabia-mk1/engine/1.2/40;_1.2/47_engine_fuel_injection/mixture_preparation_system_electronic_inj.gas/lambda_control/testing__lambda_probe_g39__and_lambda_control_upstream_of_catalytic_converter/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår