Gå til innhold

Bytte Xenon lys på Passat 2009 modell

Ranger emnet


GoCARGo

Anbefalte innlegg

Hei, prøvde å bytte til nye Xenon pærer(Osram), men fikk feilmelding i instrumentpanelet og byttet tilbake til de opprinnelig monterte(Philps).

 

Har en Passat 2009 tdi 2.0 4M 140hk med originalt installerte xenon lys.

 

Tenkte å bytte til nye xenon pærer som vil gi bedre belysning, men fikk følgende feilmelding:

"AFS inoperative see owners manual" og pære varslet i instrumentpanelet blinket gult.

 

De nye Osram xenon pærene har følgende spesifikasjoner:

D1S, 35W, 66144, CBI, 5500K,

 

Etter at jeg byttet tilbake til de opprinnelig Philips lyspærene fungerer lyst igjen.

 

Er takknemlig for innspill på hva som er feil med de nye Osram pærene og om dette kan avhjelpes, slik at Osram pærene

kan fungere tilfredsstillende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canbus er kommunikasjonssystemet på bilen, så å si pære med canbus er feil.

 

AFS betyr jo Adaptive Front Lighting System, og er relatert til at lysene svinger når du har lav hastighet, så dette skal ikke ha noe med pærebytte å gjøre.

Ingen kontakter el. lignende du glemte? Er fristet til å be deg prøve igjen, for den feilmeldingen henger ikke på grep med pærebytte smile.gif

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Osram xenon pærene ga meldingen "AFS inoperative see owners manual" og pærevarslet i instrumentpanelet lyste gult. Under oppstart av bilen foretok ikke xenon lyset høyde- og side justering og i tillegg fungerte ikke kurvelys og langlyset(fjernlyset).

Ser ut til at Osram pærene ikke er kompatibelt med "styreenhet for kurvelys og lyslengderegulering".

 

Har nå montert nye identiske Philips xenon lyspærer og lyset fungerer som det skal.

 

Ønsker derfor å selge mine Osram pærer. Send en melding hvis du er interessert i å kjøpe de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

En kar som jobba på Hellanor Bodø, påsto at Osram sine pærer krever mer av ballasten enn Philips sine pærer (xenon). Derfor er det noen passater (med for svark ballast?) som ikke klarer å tenne pærene engang. Han anbefalte altså Philips sine pærer fordi de var mer lettdrevne enn Osram.

 

Det kan kanskje ligge noe i det. Jeg har Osram Night Breaker Unlimited og funker fint på min passat.

 

Mvh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt akkurat motsatt problem på flere av bilene mine. De vil kun ha Osram xenonpærer. Prøvd på 2 forskjellige biler og to forskjellige sett med ekstralys. Med Phillips pærer så lyser det i et sekund før det kutter. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår