Gå til innhold

Min drømmebil: AC Cobra 427 1966

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Skal ikke påstå hardnakket hverken det ene eller det andre, for all del.

Men 50kg i snuten på en liten bil kan gjøre stor forskjell på veigrep.

Dessuten kan sikkert mye annet klare seg med tynnere dimensjoner også, dersom man putter oppi en smallblock med mindre moment.

 

Turtallsvillighet dreier seg ikke bare om effekt, men motorens evne til å øke turtall raskt. Dersom motoren produserer "nok" dreimoment for bilen, vil den som har motor som øker turtallet RASKEST akselrere kjappest f.eks ut av en sving.

 

Dette ser man jo typisk eksempel på i "klassiske" gatebiloppgjør mellom identiske biler der den ene har bigblock og den andre smallblock: Den med smallblock vil normalt være først i starten, fordi den er lettest og øker turtallet raskest. Kjører de langt nok vil ofte bigblck bilen ta igjen/ta innpå/evt kjøre forbi ettersom den bygger opp moment

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser poenget ditt, men er vell veldig sjelden at problemet er at du ikke har nok kreftet med en bb. Er vell heller det at det krefer mer av føreren pga mangel på grep. Har hat 455 med alu råder og rullecam i T/Aen. Kan ikke akkurat si at det var noe å utsette på responsen i den. 455 som står i nå er det også rullekam i, er bare å trykke inn jernet å meteret viser 5000rpm direkte. Klart responsen i vanlige bygg er mindre i en bb, men trenger man da egentlig den responsen når du sikkert har maks effekten til en sb allerede ved 3000rpm? BB hadde selfølgelig en ulempe før i og med at det ikke fantes dekk som ga nok grep til bilene. Det problemet har man jo ikke i den grad i dag.

 

Kan jo selfølgelig se den store fordelen med en liten V8. Det å overhode ha råd til å kjøre bilen, men er litt usikker på om det egentlig spiller noen rolle for de som har råd til å bygge seg Ac Cobra.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corvette bruker jo 8 liters motorer som de kjører fra Ferrari med i Le Mans 24h, Ferrari motorene er små og har høyt turtall og begge varte desverre (hehe) bare i 12 timer når jeg var i Le mans sist.

 

Corvette teamet påsto de kunne kjørt en uke i strekk på banen

hvis de bare fylte bensin og byttet olje. Lavt turtall og stort volum er holdbart mener jeg.

 

350 har jo også stort volum og relativt lavt turtall da.

 

Det er jo 3 måter å få effekt på da. Alt går ut på å få mest mulig bensin og luft i motoren på kortest mulig tid.

 

Volum, Turtall og Overlading.

 

tror ikke det er så nøye om man bruker bb eller sb jeg, det som er interessant er hva som er gjort. Har motorene lik effekt, vil vel kanskje sb være litt raskere rundt banen.

 

Hvis jeg hadde et budsjett og skulle komme meg raskest rundt en bane tror jeg at jeg hadde brukt sb. Men jeg har jo ikke så mye erfaring med bb akkurat da, så jeg burde kanskje ikke si noe.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bunner vell ut i hvor mye effekt du skal ha. Til et visst punkt er vell sb billigere. Men tror at å bygge smallblock på rundt 700hk vill koste mer enn å bygge tilsvarende bb.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

427 Cobra er konge og sammen med GT40 de råeste sportsbilene som er laget i mine øyne.De første Cobraene med 289 var lett modifiserte AC Ace biler, mens 427 Cobraen visst skal være modifisert på en rekke punkter og har visst ikke så mye til felles med de første (bortsett fra utseende).Orginal data for 427 Cobra sier:

 

0-100 på 3,7 sek

0-160 på 8,6 sek

og 0-160-0 på 13,4 sek.

 

Utrolig få biler kan matche disse tallene selv nå 40 år etter!

1967 Buick Elektra Limited 4dht prosjekt

1968 Oldsmobile 98 Convertible

1968 Buick Skylark 2dht prosjekt

1969 Dodge Charger 440

1978 Chevrolet Corvette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolige spesifikasjoner for en nesten 40 år gammel bil...HELT SYKT!!! Men er det ingen her som har hatt noen opplevelser med en slik bil eller som til og med eier en?

 

Hvor mange HK ble disse bilene egentlig levert med originalt? Bilen over på bildene har 550 HK...

BMWCruiser

MSN: lars_bp@hotmail.com

- 99 BMW 318i M-tech2

x 01 GOLF 4 Highline Generation

x 94 BMW 320iM Cabriolet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

turtallsvillighet har jo noe og si da. En motor med større turtallsspekter kan jo dra lengere på gira = man trenger ikke og gire så ofte = man får bedre fart pga. at man mister tid/aksellerasjon hver gang man girer.

 

Men selfølgelig hvis man har en bb med mye mer hk og dreiemoment vil den akse bedre selv med mindre turtallsspekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv med 2.41 utveksling bak, dvs 110 på første gir. Min 455cid er det null behov for å gire med den utvekslingen. Spinner lett fra 0-100 å alt for mye. Kjører med 275 breie bakdekk, ikke plass til større uten å modifisere bilen. Slicks ser jeg som et dårlig alternativ ettersom jeg mister alt sideveis grep. Kan ikke tenke meg at AC Cobraen noen gang var borti noe problem i forhold til utveksling.

 

Anngående giring, jeg girer på min bil til 3 gir i ca180-190km/t, dvs 70-80km/t mellom girene. Blir vell litt dumt å snakke om ofte giring på gammle amcars. Er jo ikke så mange gir å velge mellom!

 

 

Bilene ble orginalt levert med firehundre og alt for mange hester

 

 

Ja, det der er sinnsyke tall. Heh, kanskje den der 0-160-0 som fikk amrikanerne til å bruke bilbelter

AC Cobraen var bilen som gjorde at det ble fartsgrenes på de store veiene i England

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo også litt sånn epler og pærer-diskusjon.

 

Man kan jo trimme en bigblock med tanke på økt turtall og kjappere respons.

Man kan også trimme en bigblock til såpass høye effektsifre at det vil oppveie for en enventuell tregere respons i turtallsøkning.

 

Men å sammenligne det med en relativt mildt eller konvensjonelt trimmet smallblock blir jo igjen litt feil.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig Olds BB veier 50kg mer en SB men ikke Chevy sin den er mye tyngre en SB.

 

Men skal man ha rpm ut av en BB og kjap respons velger man 396/402/427 disse har kortere slag og er rappe som fy.

 

I Lucifer sin NASCAR style Firebird sitter det 396BB borra 060 til 408 den er griserapp og varver glatt 7500 - 8000rpm.

Har fått mange turer i passasjer sete i den bilen med han som bygde den å haleluja for et drag i en BB og det stoppa jo alderig og dra jiiiha og bansai og alt det der.

 

Selv er er SB fan da jeg vil ha lette og mindre motorer da jeg digger og svinge med sakene.

 

Selv om Bead- Lock har prøvd og smitte meg med 522cid med vri moment som en lastebil og en skyv som er hinsides.

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell egentlig selv ikke borti problemet med vekfordeling med min bil. 51% av vekta er foran så jeg har ikke det problemet. Vill tro at en andre genrasjons Camro med big blokk blir litt tyngre foran. Er vell også snakk hva behovet er, min bil veier ca 1700kg, det er greit å ha litt motor til å flytte det da. Men første genrasjons F-body veier bare 1400kg, er kanskje ikke det helt store behovet for å ha en stor motor.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellene er jo som tidligere nevnt størrelse og vekt. Sjekka litt opp forskj. vekter på de vanligste vri 8`erne og en std Chevy small block f.eks. en 350 cid all iron 60-70 veier komplett ca. 260 kg. Ford 351 Windsor ca. 240 kg.

Big block Chevy f.eks. 454 cid all iron ca. 310 kg.

Mens Chevy 427 ZL 1 all alu veier ca 250 kg!!!

Ford big block 429/460 ca. 290 kg. 429 Boss 310 kg med alu topper. Og Mopar 426 Hemi all iron ca 350 kg !!

Har du penger nok kan du i dag få bygd deg en Chevy small block på 454 cid. all alu og da snakker vi om en vekt på ca 190 kg.!!!

Men det er klart at en std 350 med alu topper og insug og headders i stedet for støpejerns manifolder så spare du fort 30-40 kg.

 

 

Noen tall i fra en tidligere tråd om SB/BB..;)

Erland Nordby, Hedemarken

-66 Buick GS cab. under restaurering.

-66 Cadillac Sedan de ville, klar for cruising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår