Gå til innhold

Min drømmebil: AC Cobra 427 1966

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Like morro detta med vekter på vri åttere og US biler.

 

1 gen F-body 1400kg hehehe ler meg skakk 1499 da ja jo muligens.

Har kjørt mang et us jern på vekta hos tilsynet gjennom åra og ingen av de kom ut med det som sto i vognkortet.

 

57` Chevy påstått 1460kg veide 1670kg med SBC

68`Impala med BB veier 2 tonn

Vega min skal veie under 1180kg std er ikke i nærheten en gang 1280kg med Rover hel alu 3.5L og 1350kg med SBC all iron.

 

Oldsen til fattern er oppgitt til 1690kg vekta sa 1820kg.

 

Og sån kan vi fortsette

 

En kompiss veide en gang alle deler i en SBC totalen blei 180kg!!! uten forgasser, dynamo, servo pumpe, eksos manifolder.

Så 260kg totalt er nok i nærheten ja.

 

BBC ja da re nok rundt 300kg i std utgave.

 

Så vekta på en bil ja hvordan er den veid med alle væsker klar for tur eller strippa for alt uten bensin, reserverhjul, spylervæske, bensin, oljer, osv osv.

 

US veide bila lenge uten alt men Tyskland veidn inkl alt.

 

Så vekt er ikke altid vek...

 

Era

Power out of controll is me...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Er jo ikke på grunn av turtallsvillighet de bruker 400cid i Nascar.

 

Er vel få som bruker 400cid motorer i NASCAR, da de fort ville blitt diskvalifisert. Reglene tilsier at motoren må være mellom 350 og 358cid.

 

Og du kan vel ikke med hånda på hjertet si at en NASCAR motor som snurrer (over) 9000 rpm ikke er turtallsvillig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå 400cid etter det jeg har hørt men tar kanskje feil. Det var ikke på grunn av at sb var bedre at bb ble byttet ut. Klart du må ha mer turtall for å få ut den samme effekten som før når du ikke har volumet. Restriksjonene kom av at motoreffekten ble for høy i bb maskinene. Men alt av restriksjoner har nå etter min mening gjort sporten kjedelig. Hva er poenget når alt skal være lik?

 

Lurer litt på hva som går fortest av å få en sb opp i 7000rpm for å få ut 700hk, eller en bb opp i 4500rpm? Værstingene kjører nå fremdeles med bb så kan man jo skryte så mye man vill av sb. Er foresten den siste Plassen jeg hadde regnet med å diskutere at små motorer er bedre. Er jo bare å kjøpe seg en firer viss det er så å forstå. 90% av amcar parken blir nå uansett blåst av veien av en jævla Sierra Cosworth.

 

Snakker vi om biler med automatgir og vanlig converter er det om å gjøre å få best mulig bunndrag, det passer veldig dårlig med sb. Hjelper litte at det går bra straks man har passert 50km/t så lenge du da allerede er frakjørt.

 

Var foresten noe rart med den linken til vekter på motorer. Skjønner ikke helt hvordan det har seg at en 500cids Cadillac motor bare veier 10kg mer en sbc. Å vell 30 kg mindre enn en Pontiac motor.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by LN-Bmw325iM

Hei!

 

Vil gjerne at alle som har noen slags form for informasjon angående AC Cobra, deler den med meg her enten det måtte være opplevelser med bilen, bilder, fakta, o.l.

 

Etter at jeg for et par ukers tid siden var med ut på tur i en slik bil, forøvrig bilen på bildene under som min Bestefar lenge eide men som jeg aldri fikk være med ut i, har jeg blitt helt frelst! Drømmebilen min i 600.000 tusens klassen er definitivt en AC Cobra 427 1966. Så rå muskelkraft har jeg aldri noensinne vært utsatt for noen gang. 0-100 gikk på 4 sek. med denne bilen og bilen kunne godt finne på å legge seg breit i 150 km/t!!! Har forøvrig heller aldri vært så redd noen gang som da jeg satt på med denne bilen:)

 

For de som var innom Autofil messen i forfjor høst, kunne den samme bilen under på bildene der beskues...

 

 

Oppd02_cobra5.jpg

 

Oppd02_cobra3.jpg

 

Oppd02_cobra2.jpg

 

Oppd02_cobra1.jpg

 

DIGG DIGG DIGG bil!!! :D :D :D

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må da gå an å diskutere størrelsen på motorer uten innblanding av en eller annen 4-syl fan???

 

Det er jo ikke dermed sagt at de som mener en SB gjør seg bedre enn BB i en Cobra burde "bytte til en jævla firer!"

 

Poenget mitt var at i en liten bil som Cobra mener jeg at en SB som gir lavere vekt og bedre vektfordeling TOTALT sett gjør Cobraen til en bedre racerbil!

Eller er ikke det i tråd med "amcar-fasiten"?

 

En Cobra som bygges for dragrace bør helt klart bygges med bigblock, men jeg tror ikke den nødvendigvis gjør det så mye bedre på en bane eller svingete vei ift om den hadde en SB.

 

Og i motsetning til visse andre her påstår ikke jeg at de ekte rett-troende amcar-fans MÅ mene det samme som meg.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det da brukt bb i AC Cobraen? Viss sb var mye bedre.

 

Tror aldri jeg vill få så veldig mange til å bli enig med meg. Tros alt er de fleste amcar levert orginalt med sb viss de har V8. Skulle jeg hatt amcar som hverdags bil ville jeg selfølgelig valgt en mindre motor. Skulle jeg da igjen valgt fornuftig, ville det selfølgelig blitt tpi motor. Er ikke av den oppfatning at alt må være bb. Men at man bør ta vare på det som er av litt mer sjeldne motorer. BB motorer er trosalt noe som sannsyneligvis aldri kommer til å bli brukt i noen nye biler. Rod folket har jo forandret seg en del siden starten, poenget er jo ikke lengre at det skal gå fort, men at det skal se bra ut. Å for de som da kan spare seg noen tusen på å ta motor fra en malibu å sette i bilen er vell det bra. Får litt mer penger til lakken da.

 

Folk har jo amcar for forskjellige grunner. Vill tro at de fleste driter i hva som er oppi motorromet bare det går rundt og er V8. Men er jo noen her da som lar seg provosere, det er jo litt morsomt.:)

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AC Cobraen jeg har beskrevet i innleggene over har nettopp fått ødelagt girkassa! Virker ikke som disse bilene tåler allverdens, hvertfall ikke hard kjøring.... for et par uker siden røk clutchen på den og for et års tiden siden gikk toppen... noen som har noen formening om dette? Drivverk og sånn skal visst være av det beste og dette har jo holdt hele veien på denne bilen.

BMWCruiser

MSN: lars_bp@hotmail.com

- 99 BMW 318i M-tech2

x 01 GOLF 4 Highline Generation

x 94 BMW 320iM Cabriolet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ingen biler som tåler kontinuerlig hard kjøring. Men har aldri hørt noe dårlig om driverket på Ford. Har hørt at gm sine manuelle girkasser var litt svake, dvs ikke tålte noe særlig trimming.

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Hvorfor det da brukt bb i AC Cobraen? Viss sb var mye bedre.

 

Tror aldri jeg vill få så veldig mange til å bli enig med meg. Tros alt er de fleste amcar levert orginalt med sb viss de har V8. Skulle jeg hatt amcar som hverdags bil ville jeg selfølgelig valgt en mindre motor. Skulle jeg da igjen valgt fornuftig, ville det selfølgelig blitt tpi motor. Er ikke av den oppfatning at alt må være bb. Men at man bør ta vare på det som er av litt mer sjeldne motorer. BB motorer er trosalt noe som sannsyneligvis aldri kommer til å bli brukt i noen nye biler. Rod folket har jo forandret seg en del siden starten, poenget er jo ikke lengre at det skal gå fort, men at det skal se bra ut. Å for de som da kan spare seg noen tusen på å ta motor fra en malibu å sette i bilen er vell det bra. Får litt mer penger til lakken da.

 

Folk har jo amcar for forskjellige grunner. Vill tro at de fleste driter i hva som er oppi motorromet bare det går rundt og er V8. Men er jo noen her da som lar seg provosere, det er jo litt morsomt.:)

 

He he.....

Joda, vi lar oss provosere innimellom. Må øve seg til neste miljøvern-tryne dukker opp med meningsterroren sin, vet du ;)

 

I likhet med de siste smog BB'ene er en tilsvarende SB også noen slappe greier.

Men heldigvis er SB så mye mer enn fra en 1978 Malibu!

 

En rod sliter allerede i utgangspunktet med vektfordeling og stor andel uavfjæret vekt i baken. En BB forverrer vektbalansen pluss at man oftest må opp på den tunge Ford 9" bakakselen.

 

Fysikkens lover og tyngdekraften er det som kjent vanskelig å omgå. Har du sittet på med hot rod verdenenes skrekkeksempel, T-hot med 9" bakaksel? En selsom opplevelse.

Den avfjærede vekten på en bil skal jo som kjent sørge for å holde de uavfjærede komponentene (hjulene først of fremst!) nede på bakken. Hva tror du skjer når den uavfjærede vekten er nesten like stor som som avfjærede?

Det blir omtrent som cowboyen på rodeo som prøver å holde oksen nede ved å legge seg rolig oppå den.

 

Selv om T-hotten er det mest ekstreme eksempelet, vill den samme uheldig effekten gjøre seg gjeldende på masse flere modeller enn bare den.

 

Når dette skjer i tillegg til økt tyngde over framhjulene får du en bil som er ganske "rar" å kjøre!

 

Men på en dragracebane blri alt dette snudd på hodet! Med rivstarter og kjøring rett frem vil for det første svingegenskapene være uinteressante og dernest vil vektforskyvningen bakover øke med akselrasjonen og motvirke eller oppheve den uheldige vektfordelingen.

På eksterme biler vil en slik vektfordeling også motvirke framhjulsløft.

 

ta en titt på gode gamle rallybilder fra 70-tallet med Trond Schea. Han gjorde stor suksess en periode med en '66 Mustang (tror jeg det var). Tøffe bilder og skikkelig god Norsk bilhistorie!

Men hvorfor var bilen så lav bak? Så helt corny ut med den sie rumpa. Hvorfor var den det tror du?

Det var fordi bilen måtte ha mer vekt over bakhjula! Er en bil for lett bak vil den ikke få bra veigrep uansett hvor stivt du setter opp bakfjærer og dempere!

 

Men jeg er enig i BB'ens historiske unik-het og jeg lar meg lett fascinere av BB.

Men om jeg så hadde vært milionær ville jeg ikke puttet en BB oppi rodden. Har ikke noe imot dem, men det passer bare ikke til den bilen.

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bygd meg rod hadde jeg selfølgelig hatt Pontiac motor oppi der. lol

 

Er ca 25 kg tyngre enn sbc. At jeg da kommer til å bruke 2 liter på mila med min 467ci det ikke så farlig.

 

Skal bygge meg 467cid med twin turbo til å ha i T/Aen så viss noen her har en 400 blokk fra 69-70 til salgs er det bare å si fra. Helst uborret pga at det skal gjøres en del med den før den skal borres. Her er en link til et bygge med enkel turbo, tror det blir dårlig med plass :rolleyes:

1966 Pontiac Catalina 421 Tri Power

1974 Pontiac Catalina Safari Wagon

1975 Pontiac Trans AM prosjekt

1977 Pontiac Catalina Safari Wagon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Er vell ingen biler som tåler kontinuerlig hard kjøring. Men har aldri hørt noe dårlig om driverket på Ford. Har hørt at gm sine manuelle girkasser var litt svake, dvs ikke tålte noe særlig trimming.

 

Der kommer det da igjen ann på hvilken kasse-type det er snakk om..... ;)

~Ratata~

4 doors - no waiting

http://www.drive4fun.net

 

No Turbo Shit, Just Real Power!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by T/A 455

Hadde jeg bygd meg rod hadde jeg selfølgelig hatt Pontiac motor oppi der. lol

 

Er ca 25 kg tyngre enn sbc. At jeg da kommer til å bruke 2 liter på mila med min 467ci det ikke så farlig.

 

Skal bygge meg 467cid med twin turbo til å ha i T/Aen så viss noen her har en 400 blokk fra 69-70 til salgs er det bare å si fra. Helst uborret pga at det skal gjøres en del med den før den skal borres. Her er en link til et bygge med enkel turbo, tror det blir dårlig med plass :rolleyes:

 

Hadde jeg hatt (altfor) mye penger å bruke på rodden skulle jeg puttet noe HELT annet oppi der. Hva med f.eks en trimmet V8 fra en BMW M5, eller en V12? Eller kanskje en AMG-massert Mercedes V8 fra en SL 600? NB! Husk dette forumet heter ikke amcar forumet, men V8 forumet, og det er helt topp etter mitt syn!

Så engang en utrolig rå hotrod i et USA blad. Den hadde en Lexus V8!

Synes jeg ser 'staner-gutta med fettsleik og hårnett på BMW treffene hvis jeg hadde dukket opp med en real hotrod og avslørt "M-Power" på ventildekslene når panseret ble åpnet!

 

Eller for ikke å snakke om trynet på de tradisjonelle amcar gutta når de så det samme på et amcar treff! :D

 

OK. Avslørte kanskje litt holdninger på slutten her, men men.....

Don't listen to old racers who never won.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Hot Rod

 

Hadde jeg hatt (altfor) mye penger å bruke på rodden skulle jeg puttet noe HELT annet oppi der. Hva med f.eks en trimmet V8 fra en BMW M5, eller en V12? Eller kanskje en AMG-massert Mercedes V8 fra en SL 600? NB! Husk dette forumet heter ikke amcar forumet, men V8 forumet, og det er helt topp etter mitt syn!

Så engang en utrolig rå hotrod i et USA blad. Den hadde en Lexus V8!

Synes jeg ser 'staner-gutta med fettsleik og hårnett på BMW treffene hvis jeg hadde dukket opp med en real hotrod og avslørt "M-Power" på ventildekslene når panseret ble åpnet!

 

Eller for ikke å snakke om trynet på de tradisjonelle amcar gutta når de så det samme på et amcar treff! :D

 

OK. Avslørte kanskje litt holdninger på slutten her, men men.....

 

La oss glemme at du sa dette:)

 

Anngående hvorfor Carrol valgte BB istaden for SB har vel noe med at hans motorlevrandør, Ford, ikkje hadde noen værst SB på den tiden som gidde så mye hk som han ville ha?

1978 Chevrolet Camaro

1999 Opel Omega

1978 Opel Ascona B prosjekt

 

Speed kills, drive japanese and live forever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår