Gå til innhold

Teknisk kontroll (sluttdemperen/potta)

Ranger emnet


Samekula

Anbefalte innlegg

heisann

ble stoppet i Teknisk kontroll idag, det han påpekte var at sluttdemperen/potta var uorginal ''big muffler''. må på visning med bilen fordi han mente at det ikke var lov og bytte ut med uorginal lyd demper.

nylig vært på eu kontroll, de sa ikke noe om støy eller Størrelse på lyd-demperen. han krevde og å se papirene på potta for og se at den tilhører bilen.

lest litt rundt og har forstått at man kan bytte ut potte bare den ikke overstiger en viss dB. 

Hvordan er reglene egentlig?

Takker på forhånd smile.gif

VW Jetta mk2 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøvde og søke litt etter det du skrev men fikk ikke svar på det. kan du svaret?:) om lydpotta MÅ være orginal? eller om det er lov og ha ''uorginal'' lydpotte bare den ikke overstiger en viss Db. han målte heller ikke støy nivået siden han var sikker på sin sak. 
trur jeg hadde med en ordentlig hestkuk og gjøre rett og slett :D

VW Jetta mk2 !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§24-1. 3)
 

Det skal ikke foretas endringer på lyddempere, motor eller annet som fører til høyere støynivå enn det som var tillatt for motorvognen ved første gangs registrering i Norge. Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves fremlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte.

Støykapsling skal ikke endres eller fjernes.

Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves framlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada det er ikke noe problem. Problemet er at du må få tak i papirer på dette.
SSV godtar kun TÜV papirer eller papirer fra et godkjent "laboratorium".

Hvis det er et anerkjent merke kan det hende de har papirer på eksosen du kan etterlyse. (Eksosen må være stemplet med synlig/lesbar skrift)
Hvis det ikke er anerkjent og du ikke har papirer på det, må du få gjennomført en støymåling hos noen som er godkjent av SSV og få papirer på dette.
Eksosen blir da stemplet med et nr. og du får papirer med samme nr. Da blir eksosen godkjent, men kun på den bilen som ble støymålt.

Jeg kom over en tråd på et norsk BMW forum ang. dette en gang. 
Karen hadde ikke papirer på eksosen og måtte da få utført en støymåling og få papirer før SSV godtok dette, selv om den faktiske støymålingen viste det samme eller mindre en org. da dette IKKE var typisk "brumme" eksos. Eksosen måtte byttes pga. rust og da ble det kjøpt billig erstatnings eksos på typ. Biltema eller Torshov bil.
Siden det ikke er stemplet noe i disse måtte vedkommende fremstille bilen for støymåling.

Hvis du søker litt etter det samme problemet på google, kan det hende du finner igjen tråden. Jeg har allerede prøvd, uten hell.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge potta er E-merket trenger du ikke dokumentasjon på støy. Er den ikke det er du rimelig fucked... Snakker av erfaring.

 

Prøvde å få godkjent ett eksos anlegg på en EVO jeg hadde... Ble henvist av BT til lab. Var på godkjent lab i Trondheim å betalte en hau med penger for å få papirer som dokumenterer standstøy og "forbikjøringsstøy". Når jeg kommer tilbake med papirer var heller ikke det godt nok siden potta ikke var E-merket (dette sa han ingenting om når han henviste meg til lab). Jeg er usikker på om han faktisk har rett eller ikke. Dette er beskrevet i vedlegg to i ett av EU direktivene til kjøretøyforskriften, og der står det faktisk svart på hvitt att den må være E-merket. Det står dog lengre ned att dokumenter fra godkjent lab er dokumentasjon god nok, men krangelen gikk ut på om regelen med dokument fra lab slår i hjel regelen som sier den må være E-merket eller ikke. Dette kom jeg ikke noen vei med så her må nok en jurist kobles inn for å tyde regelverket.

 

Lang historie kort: Bortkastet penger og ga opp hele prosjektet etter femte tur innom BT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vegvesnet ikke har med seg Db måler på teknisk kontroll, så har de vel ikke noe grunnlag for og dele ut mangellapp. 

De kan ikke anta at det er for mye støy. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vegvesnet ikke har med seg Db måler på teknisk kontroll, så har de vel ikke noe grunnlag for og dele ut mangellapp. 

De kan ikke anta at det er for mye støy. 

Les §24-1.3 igjen

 

Det skal ikke foretas endringer på lyddempere, motor eller annet som fører til høyere støynivå enn det som var tillatt for motorvognen ved første gangs registrering i Norge. Hvis motor eller eksossystem er endret slik at det ved en subjektiv bedømmelse kan være tvil om at dette er tilfelle, kan det kreves fremlagt dokumentasjon for at støynivået ikke overskrider det tillatte.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Siden vegvesnet ikke har med seg Db måler på teknisk kontroll, så har de vel ikke noe grunnlag for og dele ut mangellapp. 

De kan ikke anta at det er for mye støy. 

 

Jeg fikk mangellapp på teknisk kontroll en gang grunnet uoriginal bakre potte (har montert en rustfri da opphenget på den originale rustet av, uten E-merke). Lyden var ikke høy etter min mening, de som stoppet meg var heller ikke enige, han ene syntes det var ok, han andre ikke. Endte opp med en mangellapp i setet da jeg kjørte videre :(

Så jo, de deler ut mangellapp på bakgrunn av sin egen antagelse, altså hørselen - uten Db-måler.

Kjørte dagen etter på nærmeste trafikkstasjon (der de heller ikke hadde Db-måler) men kontrolløren syntes det var mer enn ok og godkjent det umiddelbart. Så ja, det finnes noen fornuftige folk også :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår