Gå til innhold

Hvordan får jeg sjekket kabler til Lambda (NG motor)

Ranger emnet


audigeir

Anbefalte innlegg

NG har 3-leders lambda. De to hvite er jord og 12V til varmeelementet, om du måler 12V mellom de to hvite når tenning er på, da de de ok. Den svarte er signalleder fra lambda til ECU. Plugger du fra denne og tar en diagnose skal du få feilkode 2342 (lambdafeil). Får du det, og ingen feil når lambda er tilkoplet, da er ledningsnettet til denne ok.

 

GUIDE: Feilkodeavlesing uten VAG-COM

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Merkelig greier, ingen av variantene får jeg til å virke.

 

Ser ut til å bare å få byttet ut litt deler og håpe at det blir bra :)

 

Har byttet ut Lambda og føler til ECU å nå går den ok, men er vanskelig å starte ved varm motor så er vel ikke så mye mer annet en justering av DPR?

Bilen har litt høyt bensinforbruk også.

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål strøm til DPR, rett etter oppstart, og etter at motor har gått ca to minutter (lambda aktiv). Det gir en pekepinn.

Først kan du måle spenning mellom karosseri og svart ledning fra lambda (når motor har gått noen minutter). Spenningen skal veksle mellom 0.2 - 0.7V, men du må ha analogt måleinstrument eller scope for å få en fornuftig måling.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en DPR liggende som ble byttet å da fungerte bilen bra etterpå, så nå er alt ok igjen, men bensin forbruket er noe høyt ennå iflg. kjørecomputeren.

Skal se om jeg får lånt meg noe for å måle lambdaen men kan det evt. være andre ting som må justeres?

(Er ingen lekkasjer på slanger og belger)

 

Litt nysgjerrig på hva som skjer av feil i systemet som gjør at DPR må justeres?

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig på hva som skjer av feil i systemet som gjør at DPR må justeres?

 

Det er nok ikke helt slik det fungerer. DPR jobber i closed loop, da fra verdier fra lambda og CLT. Tilført bensinmengde er forhåndsbestemt fra bensinmengdefordeler. ECU vil se hvilken temp motor har og utifra tabell regulere bensinmengde vha DPR. I tillegg vil verdier fra lambda påvirke DPR direkte, sier lambda at blanding er mager så vil ECU fete den opp vha DPR. Om lambda fortsatt sier at motor går magert vil den dosere inn enda mer bensin vha DPR. Slik vil den jobbe inntil et visst punkt og ECU vil si at noe er galt.

 

Om du justerer litt på DPR så vil det ha absolutt ingen som helst innvirkning da ECU automatisk vil justere alt tilbake - så sant du ikke har justert så mye at ECU ikke klarer å justere tilbake innenfor sine grenseverdier på +/- 50 mA 1-winking.gif

 

Altså vil småjustering på DPR ha niks å si så lenge CLT og lambda er i orden. Det eneste som vil endres er bensintilførsel inntil lambda er aktiv, normalt 1/2 - 1 minutt etter oppstart smile.gif

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår :)

Det betyr egentlig at DPR som sto på var defekt?

 

Siden jeg har byttet CLT og lambda så må evt en av disse fortsatt være dårlige.

Da skal jeg få målt lambdaen for å være sikkert siden CLT ble målt og var ok.

(mener å huske at jeg ikke skrudde lambda helt inn pga defekt gjenger ved cat'en) kan det ha noe å si?

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg gjenget opp å skrudd lambda helt inn med ny skive i går :)

 

Så kom dagens nye utfordring ;)

Tok bilen til jobb i dag morges å da gikk den ikke bra. Etter et par km så begynte bilen å fjuske/hakke litt og særlig hvis du slapp opp gassen/holdt den rolig + at det ikke var så villig til å gi alt under akselerasjon. Skulle så starte bilen etter endt arb.tid men da ville bilen kun gå noen sekunder før den stoppet. Startet helt normalt mens turtallet synkende til slutt stoppet. Vente 1 sekund og startet igjen med samme resultat. Sånn holdt jeg på i 10 min uten noe endring. Prøvde så å koble fra CLT men ingen endring.

Kjørte så tilbake 1 time sendere å byttet DPR å bilen startet :D

 

Så er det store spm. som jeg ikke forstår.

Hvorfor startet bilen?

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen startet fordi når den er kald får den (også) bensin fra kaldstartsdysen.

 

Som jeg skrev, ved oppstart av motor er ikke lambda aktiv, altså er det kun grunninnstillingen på DPR som teller det første minuttet før lambda overtar reguleringen i closed loop. Dersom grunninnstillingen på DPR er helt feil innstilt så vil det påvirke veldig rett etter oppstart. Kan starte for så å stoppe som du opplever, på varm motor kan den bli forferdelig tungstartet.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det som var rart når jeg byttet første gangen så fungerte den etter bytte på kald motor og varm motor mens den gamle bare fungerte på kald motor.

Så nå vil den "nye" plutselig ikke virker på kald, derfor så ble det litt rart. Ville jo tro at den ikke sluttet å virke mens jeg var på arbeid.

 

Forresten så gikk bilen som bare det på vei hjem etterpå alt koblet til i tillegg så startet bilen igjen på varm motor etter 5 min :)

 

Blir enda mer grå håret av dette ;) hehe

 

Kan det evt. være noen reler o.l. som kan tulle?

Geir C
98 Audi A8 2.5Q
93 Cab 2.8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår