Jump to content

Lufting av hydraulisk clutch 2.0 HDI

Rate this topic

Tommy260393
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har en 1999 Peugeot 2.0 HDI, 110 hk. Her er det bytta clutch og slavesylinder. Men så knakk innfestinga på hovedpumpa (festet som sitter på pedalen). Jeg bytta hovedpumpa, men nå sliter vi med luftinga. Når det ble bytta clutch, var det bare å lufte vanlig (samme måte som lufting av bremser) via slavesylinderen. 

Men nå som vi har bytta hovedsylinder, sliter vi med å få ut lufta av systemet. Så nå lurer jeg på om noen har noen lur ide?

Nåværende bil:
1999 modell Peugeot 206 CC, 1.1L.

Tidligere biler:

1989 Golf MK2, 1.8L.
1992 Golf MK2, GTI.

1995 Volvo 850 Sedan, 2,5L.
2005 Volkswagen Touran, 2.0TDi, 140hk.

Spørs om det må til litt trykklufthjelp da. Finnes bremseluftere som går på trykkluft som du suger lufta ut av systemet med først. Du kjenner sikkert noen eller har tilgang til en kompressor selv. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/Bremselufter-191531/

14 Opel Insignia Country Tourer 4x4 

Noen ganger har lufta det vanskelig med å komme ut, opplevd det sjøl. Åpne luftenippelen å pumpe til væska kommer.

'15 Peugeot 308 SW GT-Line 2.0HDi 150 auto

'97 Peugeot 406 2.1 TD++

'99 Citroen Xantia 1.8i 16V Exlusive Special Edition stv.

'85 Ford Granada Lincoln 2.8 gasser

Skulle ALDRI ha fransk bil, eller Granada for den saks skyld...

• 4 months later...

Litt sen tilbakemelding, men bedre enn intet svar i hvertfall.

Jeg fikk lufta denne via slavesylinderen, satt bare en slange på luftenippelen og rett opp i bremsevæskebeholderen, så pumpet jeg til ALL luft var borte. Måtte gjøre det 2 ganger for at den skulle bli helt bra.

Nåværende bil:
1999 modell Peugeot 206 CC, 1.1L.

Tidligere biler:

1989 Golf MK2, 1.8L.
1992 Golf MK2, GTI.

1995 Volvo 850 Sedan, 2,5L.
2005 Volkswagen Touran, 2.0TDi, 140hk.

Ser du har fått det til, men kan jo komme med ett tips for de som evt. søker opp tråden. Clutch skal ikke luftes akkurat som bremser.
På bremser så bruker du fotkrafta di til å presse ut lufta, legger trykk på pedalen og åpner luftenippel.Den metoden fungerer dårlig på clutch da du ikke får det trykket på pedalen, og ikke får ut lufta i slavesylinderen.

En må være 2 stykker.
åpne luftenippel og pump til det kommer væske, så lukk luftenippel før pedal slippes opp.

Så pumper man opp clutchen så godt man får til og holder pedalen i bunn.
Mens pedalen er i bunn, så åpner man nippel og lar solfjæra presse lufta ut av slavesylinderen. Det som har stor betydning for resultatet og nok krever ett par forsøk, er å få lukket luftenippel før solfjæra har trykket helt tilbake. Dette gjentas til pedalen og clutchfølelsen er bra.

Noen foretrekker trykk på beholderen, og noen foretrekker å presse væska tilbake feil veg for å få ut lufta, det funker ikke alltid så bra tross gode intensjoner.
Metoden min, den funker. Gjør den ikke det gjør man det feil

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

• Similar Content

• By Rune Hystad
      Noen som vet om det er utetemperatur sensoren som styrer de viftene? Viftene går til tider selv om motor temperaturen ikke er kommet opp til normal. Og det er kaldt ute.
      Er det denne sensoren som styrer gløde tiden også? glødetiden er ustabil og den gløder ikke alltid skikkelig. Har nye glødeplugger. har også byttet gløderele.
      Motortemperaturen oppfører seg normalt i dashbordet, så regner med den fungerer som den skal.  
    • By AudiA52010
      FullSizeRender.mov FullSizeRender.mov Hei! Har en Audi A5 2.0L diesel quattro  fikk problem med den i dag, når jeg starter bilen og tar ut clutchen så rister det VELDIG, rister også når den er i fri, hører det på videoene jeg legger til.  Lurer på om noen kan si noe ut ifra bare dette? Og eventuelt hva som er normalt å betale for å reparere det. 

FullSizeRender.mov FullSizeRender.mov FullSizeRender.mov IMG_4536.MOV
    • By Knutsolf
      Hei. Dette gjelder Peugeot partner 2008 mod. Fikk en kraftig jordfeil på hengeren, minus rett til gods på sidemarkeringslys, som medførte at alle fire parklys på bilen forsvant. Det er ikke egen sikring på parklys/baklys på denne. Finner ikke ut av det. Brems og blink virker som normalt bak.Kjørelys og vanlig hovedlys foran virker. Instrumentlys og alarm v åpen dør virker når jeg slår på park på lysbryter.  Har sjekket pærene. dobbeltfunksjon på brems og baklyspære bak. Bremslys virker, så jording er ok. Kan det finnes et rele som fusker? Noen som har en ide....ev et forståelig koplingsskjema. Har funnet ut at ledning til baklyset inn på pæreholder er rosa. hvor kan jeg finne den igjen framme...?
    • By ptrjor
      Hei. Som tittelen tilsier trenger jeg hjelp til å finne en adapter til en bilradio. Jeg har nettopp kjøpt en 2001 Golf stasjonsvogn som kom uten radio. Dette lot seg løse ved at jeg fikk en rimelig ny og ubrukt bilradio fra min onkel som hadde byttet radio i sin Peugeot iOn. Jeg trenger da en måte å få brukt denne nye radioen (Pioneer DEH-1807ZC) i min eldre Golf 2001 mod, og vet ikke helt hvor jeg skal begynne.. Radioen passer fysisk rett inn. Trenger da sannsynligvis en adapterkabel med hunkjønn som passer i Pioneer/Peugeot-radioen, til hankjønn som passer i golfen. Skal hovedsakelig bare benytte bluetoothen i den, til musikkavspilling fra tlf. 
      Vet noen hva en sånn kabel heter? Prøvde å google litt, og har bare funnet motsatt kjønn av det jeg trenger på kablene, og at de heter ISO eller DIN? Går vel også evt. an å skjære av ledningene og koble dem til en annen dersom jeg finner rett kontakt. Ber derfor om hjelp fra noen som evt. kan dette bedre enn meg :)
      Legger ved noen bilder av både radioen og tilkoblingene i bilen jeg skal sette den i.

Her er koblingene i golfen

Og her er baksiden av radioen jeg vil benytte i golfen

Modellnr. osv på radioen

Tusen takk!
    • By terje steffenakk
      Har problemer med at min clutch pedal mister trykket. Viss jeg pumper så kommer trykket tilbake og jeg kan gire uten problemer. Jeg har luftet både bremser og clutch. Etter jeg har luftet så har jeg trykk i pedalen. Står bilen over natten så må jeg pumpe for og få trykk.Men feilen kommer tilbake. Er det noen som har tips hvordan jeg skal gå frem for å fikse dette problemet..
  • Populære emner nylig

• Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies.