Gå til innhold

Verksted i Bergen for fiksing og godkjenning

Ranger emnet


Alexxx

Anbefalte innlegg

Hei! I august hadde jeg bilen inne hos NAF for EU-godkjenning. Det er en -99 modell Ford Focus (automat). Den fikk stryk på følgende punkter:

- Frontrute må byttes

- Begge endeledd må byttes

- Skjev bremsevirkning på håndbrekk (høyre side, trommelbrems)

- Høyre fjær bak er knekt

 

De første to punktene har jeg fikset. Jeg åpnet trommelen på høyre side og rotet rundt der, noe som gjorde at håndbrekket tar mye bedre der nå, jeg er redd at nå er bremsevirkningen skjev andre veien.

Jeg har ikke verktøy for å bytte fjærer bak (har kjøpt fjærer).

 

Så det jeg lurer på er:

Kan noen tipse meg om et bra verksted i bergen som kan bytte fjærene mine og godkjenne bilen? Jeg vet ikke hvor nøye verkstedene er på håndbrekket, men det tar bra (bruker det egentlig aldri da Park holder i massevis).

 

Tusen takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha inntil 50% differanse i bremsevirkning på håndbrekkmekanismen.

Hvis du skal bytte fjør på ett verksted og sammtidig få godkjent bilen må du ta en EU-kontroll.

Etterkontrollen må tas hos de som tok den opprinnelige EU-kontrollen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det viste jeg ikke. Regelendring?

Eller er dette spesifikt hvis verkstedet reparerer feilen?

Ta ett eksempel: NAF påpeker feil, han privat fikser feilen, og en tredje part tar etterkontroll?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det viste jeg ikke. Regelendring?

Eller er dette spesifikt hvis verkstedet reparerer feilen?

Ta ett eksempel: NAF påpeker feil, han privat fikser feilen, og en tredje part tar etterkontroll?

 

Er ikke helt inne i reglene men hvorfor kan ikke et godkjent verksted utføre en etterkontroll selv om det ikke har utført den periodiske kjøretøykontrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe svar på det Rsele. Jeg innbilte meg at etterkontrollen må tas hos det kontrollorganet som tok EU-Kontrollen.

 

Det er faktisk aldri ett tema som har kommet opp, selv ikke den perioden jeg jobbet med dette.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha inntil 50% differanse i bremsevirkning på håndbrekkmekanismen.

Hvis du skal bytte fjør på ett verksted og sammtidig få godkjent bilen må du ta en EU-kontroll.

Etterkontrollen må tas hos de som tok den opprinnelige EU-kontrollen.

Har jeg aldri hørt om

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår