Gå til innhold

Girolje Golf 4 (5 trinns manuell, 4motion) - type og skiftintervall

Ranger emnet


Summit

Anbefalte innlegg

I følge serviceboka skal "Oljenivå i manuell girkasse og differensial kontrolleres, etterfylles ved behov" hver 30 000 km (totalservice)

Det står ingenting om at man skal skifte ut oljen etter bestemte intervall. Synes det høres litt rart ut?

Noen tips om hvor ofte man evnt. bør bytte oljen?

 

Finner heller ingenting om hvilken spesifikasjoner gir/differensialolje skal ha, men www.bildeler.no finner fram følgende olje for min bil (ut fra reg. nr) til 185kr/l:

Fullsyntetisk girolje som er velegnet til VAG modeller hvor kravet er en girolje i henhold til API GL 4/5.

Utviklet med gode temperatur- og synkroniserings-egenskaper til bl.a. trege girkasser.

SAE 75W-90

API GL-4+

 

Dette betyr kanskje at jeg like godt kan kjøpe en av disse til under halve prisen?:

78890 Girkasseolje king 75w90 gl-5 Kvalitet til lave priser - Skruvat.no bildeler på nett fra Skruvat

eller

Transmisjonsolje, helsyntetisk 75W?90 - Biltema

 

Og hvor mye olje rommer girkasse/differensial totalt?

 

/2001 Golf 4 stasjonsvogn - 1.9 tdi 90 hk - 4 motion - manuell 5 trinns

Endret av Summit

Min bil: 2001 Golf 4 stasjonsvogn - 1.9 tdi 90 hk - 4 motion - 5 trinns manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger 1.9L,møller sier att man ikke trenger og bytte men er mange som er uenig med dette.

Lønner seg nok og kjøpe olje av høy kvalitet da girkasser er dyre,her er det forskjellige meininger men eg kjøper ikke girolje på biltema uansett hvor godkjent den er av bilprodusent og standarer.

Den oljen på bildeler.no ser skikkelig ut og er tilsvarende orginal olje,girkassen din skal ha API GL4/5 SAE75-90w.

Lykke til :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tommelfingerregel, giroljen skal skiftes like ofte som registerreima. Som rainman sier, Møller sier den ikke trengs skiftes, men de har flere ganger før sagt ting de angrer på ;)

Og ha aldri GL-5 hypoid på girkassen!

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tips om hvor ofte man bør bytte girolja? F.eks. ved hver 30 000 eller 60 000?

EDIT: Ser det har kommet nytt svar i mellomtida, girolje like ofte som registerreim betyr hver 60 000 km i følge serviceboka mi. Registerreima ble sist byttet på 171 597 km, siste påfyll av girolje (mobilube 1SHC, 0,5 liter) ble gjort ved 153 894 km.

 

Jeg kjørte siste service (og EU kontroll) hos veksted ved 186 879 km, tok olje/filterskift selv ved 200 000 km.

 

Nå har bilen gått over 210 000, så spørs om jeg også tar skifte av girolje ved 215 000 km, og registerreimbytte ved 230 000 km.

 

Jeg er såpass "vågal" at jeg tar sjansen på å fylle enhver olje som måtte tilfredsstille spesifikasjonskravene til min snart 13 år gamle bruksbil med godt over 200 000 km, enten det måtte være fra Biltema, Skruvat eller noe annet billigmerke solgt i Norge :) Og den går stort sett på rolig langkjøring, så min teori (ut fra personlig synsing) vil være at girkassa tåler biltema o.l. fint til mitt bruk. Må vel uansett være bedre for girkassa med en uoriginal olje som byttes regelmessig enn en original olje som kun etterfylles?

Endret av Summit

Min bil: 2001 Golf 4 stasjonsvogn - 1.9 tdi 90 hk - 4 motion - 5 trinns manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, skift like ofte som du skifter registerreim, men husk det er min mening. Skifter du hver 60' km så er det gode greier :)

Bruk den oljen du vil, bare den oppfyller G 052 726 A2, heter vel nå G 060 726 A2, tror jeg.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Ser du har 4-motion, husk da også å skifte olje på bakdiff, G 052 145 A1. Jada, Møller mener heller ikke denne skal skiftes.

 

Snakket med et verksted som tidligere har utført service på min bil og de brukte Mobilube 1 SHC 75W-90 både på gir/differensial foran og bakdifferensial. Mobilube 1 SHC 75W-90

 

Ut fra dette skulle man også tro at denne fra Biltema burde tilfredsstille kravene til bakdiff:

Transmisjonsolje, helsyntetisk 75W?90 - Biltema

 

Transmisjonsolje, helsyntetisk 75W–90

For manuelle girkasser, bakaksler, differensialer, sluttgir m.m. Oppfyller følgende spesifikasjoner:

•API GL-4/5, API MT-1

•Scania STO 1:0. 1 l

Min bil: 2001 Golf 4 stasjonsvogn - 1.9 tdi 90 hk - 4 motion - 5 trinns manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke noe om "G 052 145 A1" eller "G 060 726 A2" på verken biltema sin eller Mobilube 1 SHC 75W-90

 

Den originalolja som bildeler.no selger er spesifisert med G 060 726 A2, men da bør den sikkert ikke benyttes på bakaksling?

 

78890 Växellådsolja king 75w90 gl-5, Universal Kvalitet til lave priser - Skruvat.no bildeler på nett fra Skruvat - denne er spesifisert med "VW Level 501.50 G50", leser på et annet forum at 501.50 betyr at det tilfredsstiller kravet til bl.a. manuelle kasser på 1.9 tdi. Leser også at deler av disse lange kodene står for flasketype og mengde, og at samme type olje kan ha flere navn (uten at jeg i skrivende stund har satt meg så grundig inn i dette)

 

Er det noen sider på internett dere kjenner til hvor jeg kan bestille både riktig olje til girkasse og bakaksling, til en rimelig pris?

(Til orientering så er jeg fullt klar over muligheten for å stikke innom Møller, men jeg liker bedre å handle på internett og helst billigst mulig :) )

Min bil: 2001 Golf 4 stasjonsvogn - 1.9 tdi 90 hk - 4 motion - 5 trinns manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titan Sintopoid FE - SAE 75W-85 opfyller kravene til differensial, altså TL 521 45-X (G 052 145 A1).

Titan Sintofluid FE - SAE 75W oppfyller kravene til girkasse, VW TL 521 78 (G 052 178 A2), VW TL 525 12 (G 052 512 A2), VW TL 726 (G 052 726 A2), G 055 726 A2, G 060 726 A2, G 070 726 A2, VW TL 521 71 (G052 171 A1/A2)

 

Girkasse skal ha GL-4 og diff skal ha GL-5. Noen oljer dekker begge deler og kan således benyttes begge steder, men ingen av oljene oppfyller VW sine krav til begge deler ;)

 

 

Fant også en fin guide for skifte av haldex-olje.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titan Sintopoid FE - SAE 75W-85 opfyller kravene til differensial, altså TL 521 45-X (G 052 145 A1).

Titan Sintofluid FE - SAE 75W oppfyller kravene til girkasse, VW TL 521 78 (G 052 178 A2), VW TL 525 12 (G 052 512 A2), VW TL 726 (G 052 726 A2), G 055 726 A2, G 060 726 A2, G 070 726 A2, VW TL 521 71 (G052 171 A1/A2)

 

Girkasse skal ha GL-4 og diff skal ha GL-5. Noen oljer dekker begge deler og kan således benyttes begge steder, men ingen av oljene oppfyller VW sine krav til begge deler ;)

 

 

Fant også en fin guide for skifte av haldex-olje.

 

Legger merke til at ingen av disse oljene du viser til er 75W90 slik som originalolja til girkassa, samt på de oljene mine lokale verksted bruker på både girkasse og differensial bak (mobilube 1 SHC 75W90 eller Castrol Syntrans transaxle 75W90 avhengig av verksted)

 

Men jeg snakket med Møller og de solgte visst originalolja for girkasse til 108 kr/l (altså marginalt (ca 30 kr) dyrere enn Biltema/skruvat med "lignende" specs, så da er det vel bortkasta å kjøpe en uoriginal Titan olje til vesentlig høyere pris.

 

Men original Diff olje bak tok de hele 379 kr/l for!

 

Møller sier også at girkasse skal ha 2,1 liter (i motsetning til 1,9 nevnt lenger opp), hører andre si både 2,4 liter og 3,2 liter på girkasse.

For bak diff sier Møller 1 liter mens noen andre sier 1,8 liter. (har forhørt meg hos noen lokale verksted)

 

Men uansett, disse verkstedene bruker stort sett samme 75W90 olje både på girkasse og differensial, noe jeg antar de også gjør på nyere tilsvarende biler med garantitid. Og slik regelverket er i dag så skal man fortsatt ha garanti selv om man bruker et annet godkjent verksted enn merkeforhandler. Spørsmålet er da om et evnt. girkasse/differensialhavari da ikke vil dekkes av garantien om disse verkstedene kun kan dokumentere at de har brukt mobilube eller castrol oljene nevnt tidligere? (for min bil er nok garanti uansett et tilbakelagt kapittel, men spør av ren nysgjerrighet :) )

 

---

 

Ser den guiden sier at man skal skifte 750 ml haldexolje, men jeg har forstått det som at man skal fylle 275ml (en tube) ? jfr. denne videoen:

Min bil: 2001 Golf 4 stasjonsvogn - 1.9 tdi 90 hk - 4 motion - 5 trinns manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på man vil få noe havari enten man bruker den ene eller den andre oljen, og om det skulle skje så måtte det ved garantisak bli en tvist mellom Møller og verkstedet som utførte oljeskiftet. Det skal hvertfall ikke gå ut over deg.

 

Når det gjelder mengde girolje så fyll til det renner ut påfyllingshullet ;)

 

Når det gjelder mebgde haldex-olje så er jeg ikke sikker, er forskjeller ute og går. Det lureste er gjenre å ta en telefon til Møller. Jeg har ikke datablad på dette.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår