Gå til innhold

Girolje Golf 4 (5 trinns manuell, 4motion) - type og skiftintervall

Ranger emnet


Summit

Anbefalte innlegg

Har nå handlet inn både original girkasseolje (3x1L), differensialolje (1L) og haldexolje (275 ml) inkl ny plugg. Totalt ca 1000 kr hos Møller når jeg ikke har noen rabattordning. Tar haldexfilter neste gang olje byttes, regner med det går bra siden det står slik i serviceboka :)

 

Skal alltids leve med å betale 379 kr for en liter når den ikke skal byttes igjen før etter 60 000 km, men synes generelt det er drøyt for en liter differensialolje.

 

Så får vi se om jeg klarer alt dette da, har selv kun byttet motorolje på bilen tidligere :)

Min bil: 2001 Golf 4 stasjonsvogn - 1.9 tdi 90 hk - 4 motion - 5 trinns manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå er det gjort, gikk relativt greit men det tar litt tid pga kronglete tilgang når man gjør det i en amatørgarasje. Fikk fyllt på både girolje og differensialolje med trakt påmontert lang slange, via motorrommet for girolja og over høyre bakhjul for differensialen. Så jeg slapp å bruke pumpekanne.

 

Selv om Møller sa at det gikk 2,1 liter på girkassa så begynte det å dryppe ut av påfyllingshullet før jeg fikk på 2 liter. Så det Rainman skriver om 1,9 liter stemmer godt med min erfaring. Mulig man får på mer om man bruker spesielt pumpeutstyr?

 

For bakdifferensialen fikk jeg fyllt på hele flaska (1liter) uten at det begynte å dryppe, i og med at Møller sier 1 liter så er det vel nok.

 

Selv om jeg har kjørt service på verksted fra til ca 185 000 km så tviler jeg på at differensialolja noen gang har vært kontrollert, det var strevsomt å få løsnet påfyllingsskruen pga mye rust. Måtte kutte til en umbrakonøkkel så jeg kom til. Trangt og generelt kronglete. Haldexen var enklere, selv om det var umulig å unngå litt søl når tuben tas ut for å sette i pluggen. Jeg glemte riktignok å bruke den nye pluggen som jeg kjøpte, men får satse på at den gamle holder til neste haldexoljeskift (da tar jeg også filteret).

 

Takk for tips og råd!

Min bil: 2001 Golf 4 stasjonsvogn - 1.9 tdi 90 hk - 4 motion - 5 trinns manuell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår