pipenokkel Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Hei! Laurel'n har ei sprekk i frontruta, ikke store greiene, er helt nederst på høyre hjørne. Da denne skal på EU kontroll snart, lurer jeg på om jeg må skifte frontrute, eller hvertfall få fikset det på et vis før jeg tar kontroll. Noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Så lenge det ikke er i synsfeltet til fører så kan de vel ikke kreve den byttet? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pipenokkel Skrevet Mai 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Har vell noe med styrke osv. i ruta også, har det ikke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Trodde bare det var steinsprut og riper/slitasje som gjaldt i synsfeltet,men skal spør sjefen for bytting av bilglass på jobb han kan sikkert de reglene. Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 (endret) Kanskje? Kommer visst an på hvor du tar PKK. http://www.bilforumet.no/bilsport/bilcross/267762-ved-arskontroll-far-man-godkjent-bilen-med-sprekk-knekt-frontrute.html Endret Mai 6, 2013 av Quattro73 Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Solheim Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Ja det har nok mye og si,har hørt forskjellige historier rundt her i det siste :-) Siter Peugot 407SW Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg) VW Golf IV(solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy utgitt av Statens Vegvesen. 3.1. Synsfelt Visuell kontroll fra førersetet. Hindring i førerens synsfelt som i vesentlig grad påvirker sikten framover eller til sidene gir 2er feil. 3.2. Vinduenes tilstand Visuell kontroll I synsfeltet skal det ikke forekomme skader med utstrekning over 10mm, heller ikke den “matte flekken” etter reparasjon skal ha utstrekning over 10mm. Utenfor synsfeltet godtas skader, sprekker osv. evt. reparert, når de ikke har vesentlig betydning mht. sikt og sikkerhet. Med synsfelt menes område på frontute som: - på biler med totalvekt ≤ 3500 kg er 30 cm bredt, symmetrisk i forhold til rattsenteret og innenfor vinduspusserfeltet, - på biler med totalvekt > 3500 kg er 30 x 30 symmetrisk i forhold til rattsenteret og med midtpunktet ca 70 cm over sitteputen. Slitasje på frontute vurderes, spesielt med tanke på motlys. Kontroller om det er montert reflekterende eller farget folie eller lignende i strid med kravene. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pipenokkel Skrevet Mai 6, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy utgitt av Statens Vegvesen. 3.1. Synsfelt Visuell kontroll fra førersetet. Hindring i førerens synsfelt som i vesentlig grad påvirker sikten framover eller til sidene gir 2er feil. 3.2. Vinduenes tilstand Visuell kontroll I synsfeltet skal det ikke forekomme skader med utstrekning over 10mm, heller ikke den “matte flekken” etter reparasjon skal ha utstrekning over 10mm. Utenfor synsfeltet godtas skader, sprekker osv. evt. reparert, når de ikke har vesentlig betydning mht. sikt og sikkerhet. Med synsfelt menes område på frontute som: - på biler med totalvekt ≤ 3500 kg er 30 cm bredt, symmetrisk i forhold til rattsenteret og innenfor vinduspusserfeltet, - på biler med totalvekt > 3500 kg er 30 x 30 symmetrisk i forhold til rattsenteret og med midtpunktet ca 70 cm over sitteputen. Slitasje på frontute vurderes, spesielt med tanke på motlys. Kontroller om det er montert reflekterende eller farget folie eller lignende i strid med kravene. I følge dette skal det da gå bra, i og med at skaden er helt nederst på høyre side, så langt unna førerens synsfelt som mulig :) Takk for svar :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Når jeg hadde min bil på eu-kontroll for noen år siden. Da hadde min frontrute en sprekk nede til høyre langt fra synsfelt på passasjer side. Dom: Skift frontrute! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Når jeg hadde min bil på eu-kontroll for noen år siden. Da hadde min frontrute en sprekk nede til høyre langt fra synsfelt på passasjer side. Dom: Skift frontrute! Spørsmålet blir da, kan de (med loven i hånd) kreve dette når man leser hva kriteriene er i Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy? Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jesper1201 Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Spørsmålet blir da, kan de (med loven i hånd) kreve dette når man leser hva kriteriene er i Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy? Igrunn ikke, alle verksteder skal følge den retningslinjen som SVV gir ut (Den du postet litt lenger opp) men så skal man utifra beste vurderingsevne sørge for at ingen biler er trafikkfarlige og farlige for sjåfør og evt. passasjerer. En må også huske at frontrute faktisk er en del av det bærende i karosserikonstruksjonen på de fleste nye biler i dag. Jeg har aldri gitt en 2'er på PKK hvis sprekken er utenfor synsfeltet :) Siter Bilforumet.no Super Moderator PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwperformance Skrevet Mai 6, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 6, 2013 Fekk besjed eg å med ein sprekk nede i høre hjørne at ruten var blitt sveket derfor ikje eubok før bytte ..da tok eg frem denne såkalt loven men fekk blankt nai Siter 04-Passat 3bg 97-Golf mk3 stv 09-Scirocco 1,4tsi 93-polo db drag 99-lupo'n Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rsele Skrevet Mai 7, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2013 Spørsmålet blir da, kan de (med loven i hånd) kreve dette når man leser hva kriteriene er i Kontrollinstruks for periodisk kontroll av kjøretøy? Forskriften du la ut sier jo noe om sikkerhet. Da velger jeg og tro på kontrolløren som sier at den må skiftes. Kan selvsagt klage og gjør meg vrang,men jeg ønsker å ha et godt forhold til verkstedet mitt. Egenandel på 2000 kr for en ny rute er bedre enn at ruten kollapser under kjøring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Quattro73 Skrevet Mai 7, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 7, 2013 Forskriften du la ut sier jo noe om sikkerhet. Da velger jeg og tro på kontrolløren som sier at den må skiftes. Helt sant, men da blir det også helt og holdent opp til hver enkelt kontrollør sin forstand og vurderingsevne, er vel derfor noen lar dette gå gjennom mens andre ikke. Mener da at om de ikke godkjenner dette så bør de kunne begrunne/redegjøre for sin avgjørelse mer enn å bare skrive et 2-tall. Siter Bilforumet.no Administrator Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Renax Skrevet Mai 12, 2013 Rapporter Share Skrevet Mai 12, 2013 Min Onkel fortalte meg at på biler med limt frontrute gjalt frontruta som en del av bærende karosseri, da kunne de skrive 2'er feil på lappen også ved sprekker utenfor synsfelt. Men de hadde måttet slutte med det pga det var ikke noe som skulle sjekkes ifølge Kontrollinstruksen. På biler med pakningsrute hadde det ingenting å si sålenge det var utenfor synsfelt... Som Rsele hinter om er det en faktisk fare med en sprekk at hele ruta sprekker opp og kollapser innover. jeg ville sagt den var ekstremt liten sålenge man har fart under 200km/t, men Rsele kjører sikkert ofte i slike hastigheter så det var nok best å bytte. Hadde jeg vert deg Pipenokkel; så hadde jeg prøvd meg på en EU uten å bytte først, får du feil på den så krev å få se forskriften de dømmer det etter;) Siter -Passat 90 mod 1,8l [bruksbil] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg