Gå til innhold

Gir/Motor-elektronikk gjentatt feilmelding

Ranger emnet


Dynetrekk

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte nylig en brukt Opel Vectra C stasjonsvogn 2004, gått 85000 km, 2.0 liter diesel. Vi har siden kjørt ca. 1500 km, og fått noen merkelige feilmeldinger 6-7 ganger nå. Det som skjer er at jeg får opp lampen "Feil på gir/motorelektronikk"; deretter forsvinner nesten all motorkraft og bilen går i "nødmodus". Etter å ha stoppet bilen i et par minutter (motor avslått), har den "kommet seg" igjen, og har gått som ei klokke, fram til neste stopp. Feilen oppstår både i høy og lav hastighet, på flatmark og i bakke. Det som er ekstra merkelig, er at det kun har skjedd når fruen sitter bak rattet, og vi har kjørt bilen ca. like mye. (Før noen tenker ut vittigheter: Nei, hun er en habil sjåfør.) Lyder og andre symptomer har jeg ikke merket.

 

Er det noen som aner hva dette skyldes? Jeg er litt bekymret mtp. å levere inn bilen på verksted, hvor det blir feilsøking i øst og vest uten å finne en feil som kommer og går. Og, er det mulig å finne ut om forrige eier har fått slike feilmeldinger? Bilen ble solgt "uten kjente feil" iht. salgskontrakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, begynn med å ta en diagnose, får da opp hva som plager bilen din. Hva det eventuelt vil koste å utbedre blir bare sysning når ikke vet hva som er galt, mye enklere når man vet 'noe' ;)

 

Meget mulig at noen lokale helter i ditt nærområde kan hjelpe deg med diagnose for et par hundrelapper :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne ut elektronikkfeil på en moderne bil uten å ta diagnose er håpløst.

Jeg forstår ikke denne aversjonen mot å levere bilen til et verksted. Når alt kommer til alt er det der ekspertisen er. Det er tross alt slik at de fleste bilene blir reparert enkelt og greit men de bilene hører vi aldri om. Det er unntakstilfellene som blåses opp.

Og ber du verkstedet om å ta en diagnosetest så tar verkstedet en diagnosetest. Ikke noe mer. Da har du i hvertfall en indikasjon på hvor problemet er, selv om det er lett å bli lurt. Å bytte deler i hytt og gevær er mye mye dyrere.

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at ekspertisen er på bilverksted, for all del. Det eneste som stopper meg er, selvsagt, lommeboka. At noen saker "blåses opp" vet jeg ikke noe om, men jeg har en slektning med en bil som har vært mange mange ganger på verksted for ca. samme feil (på en Chrysler), så det er ikke opplagt at verkstedet finner feilen heller. Jeg lurte mest på om noen har lignende erfaring fra Opel.

 

Har vurdert å kjøpe et sånt elektronikk-sett for å bruke på egen PC, men usikker på om informasjonen jeg eventuelt får ut er til noe nytte.

 

Ja, og så maser kjørecomputeren hele tida om "sjekk venstre blinklys", selv om venstre blinklys blinker fint i takt. Merkelige greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår