Gå til innhold

Lære å sveise, hvor begynne?

Ranger emnet


boXer

Anbefalte innlegg

Originally posted by daggis

Jeg har en ganske grei bok, "mig-mag svetsning i bilplåt" av tomas jansson

Står på svensk, men det er jo greit. Anbefales! Står alt du trenger å vite, uten at boka er så inni gamperæva tykk. 60 sider.

 

Ellers er det jo bare å prøve seg frem.

 

Hvor kan en få kjøpt boka du referer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøpt apparat idag :)

Ble et Miller Migmatic 171 1-fas 70-150Amp med 21A sikring.

Regner med at det duger siden Miller er såpass kjent

 

Er tilbud på Miller apparater hos http://www.svebo.no , er utgående modeller trur jeg.

Er 6.500kr for apparat med en OK maske, gass-regulator, 5kg tråd, slangepakke (TBi Industries) og jordkabel. Mangler bare gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by maxgets

Hvilket apparat kjøpte du?

Noen minus ellerno med det?:)

Ser på kempi selv skjønner du:)

 

welder.jpg

 

Migger, minste saken. Prøvd det nå i det siste, funker utmerket! Eneste som trenger skills er det å justere dekkgassen til å gi riktig mengde gass og stille volten med den enkle 5-trinns bryteren :D

 

Anbefaler sterkt!

 

kjører 0.6mm tråd eller noe på den nå. Ikke testa på karosseri enda, men det blir.

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rørtråd eller hva det heter ja, trenger ikke dekkgass til det da gassen ligger inne i tråden og siver ut når du sveiser.

 

du kan kjøpe en ekstra spole med tråd da vettu, så kan du bytte mellom det du skal bruke. går fint om du ikke kjører tråden gjennom strømpa (husk å klippe av enden så du ikke skraper opp/river i stykker).

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk grunnkurs mekanisk i fjor hvor vi lærte å sveise hovedsakelig med trå og gass-sveising med tilsettsmateriale, da disse to typer sveising kan være litt vanskelig. Fikk også prøvd meg litt med ett MIG apparat, og merka at dette ikke var så utrolig vanskelig. Kjøpte meg ett ESAB 150 ampers apparat i fjor-sommer og har siden den gang småsveisett litt av hvert, funker yppelig til tynnplatesveising, er utrolig lett å bruke og flott apparat for nybegynnere. Betalte 5500,- for apparate, og fikk med en pakke med trå, briller og ventil for å montere på flaske. Så måtte jeg skaffe meg en flaske MISON-gass, da denne værtfall som jeg fikk informert er anbefalt til normal stålsveis osv.

 

Å sveise med mig lærer du deg fort selv, men kan jo også kjøpe ei GK Mekanisk sveisebok. Tror denne heter "GK Mekanisk sammenføyningsmetoder" eller noe i den duren. Får litt material-lære og info om andre sveisemetoder og teknikker, grei bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk sånn 40 timers kurs i forsen jeg og fikk et lite hefte der om all slags innføring, hovedsaklig til sveising av elektroder(pinner), men som du sier her så er mig/mag den enkleste formen.

 

har du da prøvd å sveise tig (mate selv for hånd) eller elektrode/pinne, så ser jeg ikke noe problem i å hoppe på mig/mag.. krever litt andre teknikker, men det er langt enklere å få et godt resultat.

 

prøve-feile metoden funker også :)

 

småting som strømstyrke og mengde dekkgass er noe du lærer etterhvert ved å se på sveisen.. blir det 'brannmerker' eller stratos-sveis, så er det lite dekkgass, spruter det mye er det for mye strøm, får du dårlig feste/lite smelting/smeltebad, så er det for lite - evt du går for fort frem. ta tiden til hjelp men pass på tynne plater med tanke på varm! :D

 

det var Hawkon's lynkurs #1. skal se om jeg finner den permen nå... :)

->Spice my eco-box!<-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
  • 4 weeks later...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår