Gå til innhold

2.3E AAR Tungstartet når varm

Ranger emnet


Dybwik

Anbefalte innlegg

Hei

 

Plages med at bilen er tungstartet når den er driftsvarm, men da må den ha stått i ro kanskje 5-10min etter den er blitt stoppet. Stopper og starter man bilen med engang når den er varm, starter den igjen uten problemer, men hvis man prøver å starte den etter ei lita stund blir den tungstartet. Symptomene: Den tenner med en gang og går opp på tomgang, men kveles når turtallet skal stabilisere seg. Dette skjer 4-5 ganger før den starter. Dette er ikke et problem når motoren er kald. Ecu temp sensor er byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket turtall går den opp i før den stopper igjen? I 9 av 10 tilfeller, når ting ikke er som de skal på denne motoren, så er det falskluft som er årsaken. Hva skjer om du starter med pluggen til ISV av, blir den da liggende på høy tomgang uten å stoppe? Og hva skjer om du gir litt gass etter den har startet, stopper den da? Går ut ifra du ikke rører gasspedalen når du starter?

Endret av Quattro73

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket turtall går den opp i før den stopper igjen? I 9 av 10 tilfeller, når ting ikke er som de skal på denne motoren, så er det falskluft som er årsaken. Hva skjer om du starter med pluggen til ISV av, blir den da liggende på høy tomgang uten å stoppe? Og hva skjer om du gir litt gass etter den har startet, stopper den da? Går ut ifra du ikke rører gasspedalen når du starter?

 

Eneste plassen som den kan suge falskluft er CO-justeringshullet, den skal jeg plugge igjen, men tror ikke dette er årsaken til problemet. Har ikke prøvd å ta ut ISV pluggen også starte bilen, kan gjøre dette neste gang. Har prøvd å gi gass når bilen tenner, men den kveles for fort til at dette har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet på min, har skiftet bortimot det meste som er av vakumslanger og pakninger uten å komme til bunns i dette. Har igrunnen lært meg å gi motoren en kick med gass når jeg starter, da stabiliserer turtallet seg som det skal ganske greit. Det høres dog ut (for meg) som om bilen ikke tenner på alle sylindre når jeg gir gass. Følger tråden i spenning : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hadde samma problem før jeg også, da var det slangen som går fra ISV med en bøy på som hadde sprekt, så hadde jeg noe lignende når innsugsbelgen mellom LMM og gasspjeld hadde revna uten at jeg så det :)

Audi 100 2.3E 1992 (C4)

Aprilia RS 125 Harada Replica 1998 (34hk)

Suzuki SV650S 2003

 

Those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
Dersom dere er 100% sikre på at motor ikke suger falskluft så løses problemet ved å endre grunninnstillingen på DPR :) Dette såfremt det også er verifisert at temp-giver til ECU er i orden.

 

Hei!

 

Tar opp denne igjen. Bilen er ikke noe bedre og den er tungstartet når varm. Den tenner med en gang og så dør den, må så file ganske mye for å få den igang. Da den først kommer til liv så tenner den ikke på alle sylindre, men gir da litt gass så tenner den som normalt. Jeg har nettopp skiftet begge temp sensorene, den på topp (Til instrumentet) og på bunn (Til Ecu) har byttet denne før, men tenkte siden jeg kjøpte den på ebay, at den var av dårlig kvalitet. Begge sensorene nu er orginale Bosch. Har målt DPR og den ligger mellom -1 til -3mA. på varm motor, har prøvd å justere denne sånn at den lå mellom 0-3mA, men ble ikke noe bedre av det. Burde jeg prøve å justere denne enda mere? Temperaturen i instrumentet forandret seg litt med den nye sensoren. Lå på 90 grader på tomgang med den gamle og 100 grader på tomgang med den nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Tar opp tråden igjen! Har lest litt mere på emnet og skaffet meg boken: How to tune and modify Bosch fuel injection. På bilen er det byttet trykk akkumulator og bensinpumpe, samt alle dysene med tetninger. Har en mistanke at det kan være at rest trykket er feil. Som vil si at bilen mister bensintrykket etter at den står ei stund. Skal iallefall få målt dette sånn at det kan eventuelt utelukkes. Noen som har erfaring med dette? Er en ganske irriterende feil dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har erfaring med slike problemer, og som jeg har skrevet så er det omtrent alltid en falskluftlekkasje som er blitt oversett. Er nok at pakningen på oljepåfyllingslokket er revnet, sprekk i slange for veivhusventilasjon, ISV, gasspjeld e.l. Sikker på at absolutt alle slanger er sjekket grundig, også den lillle slangen mellom air shroud og ISV?

 

Dersom holdetrykket er for lavt så skal dette ikke utgjøre så mye, siden bensinpumpa kjører opp trykket når tenning skrues på. Starter ikke bilen normalt når den er kald, når den har stått lenge og holdetrykket er enda lavere? Dog er det helt normalt at trykket på pumpesiden faller til null når bilen har stått en stund, returventil i pumpe er ikke helt tett.

 

Er det forskjell på oppstarten om du setter på tenning, lar den stå på til pumpa er stoppet, så starte - kontra å vri tenningsnøkkel rett til start? Siden motor starter, for så å stoppe, så tolker jeg det slik at den starter og går på den bensinen kaldstartsdysa leverer, men stopper når kaldstartsdysa lukker? Det kan bety ett av to;

1 motor suger falskluft slik at det ikke kommer bensin fra dysene, dette siden lufttallerken i mengdefordeler ikke løfter seg ---> null bensin til dysene?

2 bensinmengdefordeler er ikke helt frisk, arm til lufttallerken går tregt slik at den luften motor bruker på tomgang ikke er nok til å bevege tallerkenen?

 

Hva skjer om du starter opp motor, men i forkant tar av plugg til temp-giver for ECU og setter pluggen i en kald giver (som du nå har liggende?). Starter den som den skal da? I såfall går den på ekstra bensin fra kaldstartsdysen. Om ingen endring så kan du prøve å justere inn den lille unbrakoskruen på DPR med 1/4 - 1/2 omdr. Vet strøm til DPR vil bli minus en del, men er et forsøk. Har lest en eller annen gang at unbrakoskruen på KE3-Jet skal grunninnstilles 7 omdr opp fra bunn. Om det stemmer vet jeg ikke, uansett blir det helt korrekt om man justerer og bruker strøm til DPR som referanse - slik du har gjort.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har erfaring med slike problemer, og som jeg har skrevet så er det omtrent alltid en falskluftlekkasje som er blitt oversett. Er nok at pakningen på oljepåfyllingslokket er revnet, sprekk i slange for veivhusventilasjon, ISV, gasspjeld e.l. Sikker på at absolutt alle slanger er sjekket grundig, også den lillle slangen mellom air shroud og ISV?

 

Dersom holdetrykket er for lavt så skal dette ikke utgjøre så mye, siden bensinpumpa kjører opp trykket når tenning skrues på. Starter ikke bilen normalt når den er kald, når den har stått lenge og holdetrykket er enda lavere? Dog er det helt normalt at trykket på pumpesiden faller til null når bilen har stått en stund, returventil i pumpe er ikke helt tett.

 

Er det forskjell på oppstarten om du setter på tenning, lar den stå på til pumpa er stoppet, så starte - kontra å vri tenningsnøkkel rett til start? Siden motor starter, for så å stoppe, så tolker jeg det slik at den starter og går på den bensinen kaldstartsdysa leverer, men stopper når kaldstartsdysa lukker? Det kan bety ett av to;

1 motor suger falskluft slik at det ikke kommer bensin fra dysene, dette siden lufttallerken i mengdefordeler ikke løfter seg ---> null bensin til dysene?

2 bensinmengdefordeler er ikke helt frisk, arm til lufttallerken går tregt slik at den luften motor bruker på tomgang ikke er nok til å bevege tallerkenen?

 

Hva skjer om du starter opp motor, men i forkant tar av plugg til temp-giver for ECU og setter pluggen i en kald giver (som du nå har liggende?). Starter den som den skal da? I såfall går den på ekstra bensin fra kaldstartsdysen. Om ingen endring så kan du prøve å justere inn den lille unbrakoskruen på DPR med 1/4 - 1/2 omdr. Vet strøm til DPR vil bli minus en del, men er et forsøk. Har lest en eller annen gang at unbrakoskruen på KE3-Jet skal grunninnstilles 7 omdr opp fra bunn. Om det stemmer vet jeg ikke, uansett blir det helt korrekt om man justerer og bruker strøm til DPR som referanse - slik du har gjort.

 

Har gått over alle slanger og koblinger flere ganger. Har byttet begge slangene som går inn til ISV, var plaget med at den korte slangen til ISV sugde seg flat. Men byttet denne da i en kraftigere slange som den ikke klarer å suge flat. Finner ingen lekkasje.

 

Bilen starter med en gang om morgenen, altså kaldstart. Når bilen har blitt driftsvarm, slås av og står i en stund. Vil bilen tenne med engang og gå opp i turtall for så å dette ned med engang og dør. Deretter må bilen files mye for å starte (Har byttet startmotor nylig pga. dette). Når bilen står over flere timer vil bilen oppføre seg slik at bilen tenner med engang og dør. dette skjer flere ganger etterhverandre for så å tenne på 5-6 forsøket.

 

Det har ingenting å si om jeg vrir om tenningen og venter til pumpen har stoppet for så å starte. Utfallet er det samme. Bensinmengdefordeleren har jeg byttet uten noe forskjell på symptomene dette gjelder også tallerken.

 

Har ikke prøvd å koble ut ledningen til temp.giver ECU og koble den til en kald temp. giver ECU når motoren er varm. Men dette kan jeg prøve. Har prøvd å justere DPR ventilen både på minus og pluss siden uten å bli noe bedre av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne at når først bilen tenner, så høres det ut som at den drukner og bare tenner på 2 sylindre. Etter noen sekunder så går turtallet plutselig opp til rundt 1200-1300 omdr. for så å stabilisere seg på tomgang. Da funker bilen helt fint. Har lest at hvis kaldtartdysa lekker så kan den bli tullete å starte når den er varm.

 

Har ikke skjekket pakningen til oljepåfyllingslokket for lekkasje, også veit jeg at peilepinnen er litt dårlig tetning på. Men hvor mye utgjør dette egentlig?? Ser ikke for meg at mye falskluft kan bli sugd inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en del av pakningen på oljepåfyllingslokket mangler så vil det gi problemer. Pakningen rundt peilepinnen utgjør liten eller ingen forskjell, men man merker tydelig endret motorgange om peilepinnen dras opp noen cm, altså så lite skal det til.

 

Om kaldstartsdysa lekker så burde motoren være nokså tørst da den i såfall lekker mye når det står konstant 6.5 bar på den. Men det trikset med kald tempgiver, det vil avdekke om motoren får for lite eller for mye bensin. Om sistnevnte så kan det være kaldstartsdysa, om førstnevnte er vi tilbake på falskluft eller justere opp DPR.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en del av pakningen på oljepåfyllingslokket mangler så vil det gi problemer. Pakningen rundt peilepinnen utgjør liten eller ingen forskjell, men man merker tydelig endret motorgange om peilepinnen dras opp noen cm, altså så lite skal det til.

 

Om kaldstartsdysa lekker så burde motoren være nokså tørst da den i såfall lekker mye når det står konstant 6.5 bar på den. Men det trikset med kald tempgiver, det vil avdekke om motoren får for lite eller for mye bensin. Om sistnevnte så kan det være kaldstartsdysa, om førstnevnte er vi tilbake på falskluft eller justere opp DPR.

 

Har selfølgelig klart å kaste den gamle temperaturgiveren til ecu. Tenkte å bestille en ny på ebay slik at jeg får testet dette. Skal også gå over alle slanger en siste gang på bilen for å utelukke falskluftlekkasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et spørsmål til som ikke er relatert til denne feilen. Har vært på verksted å skiftet bensintank på bilen for ei god stund siden, det ble da også satt inn ei ny bensinpumpe. Problemet er at bensinpumpen ikke sitter ordentlig fast i sitt feste, dette fører til høyere støy fra pumpen enn det skal være. Har vært å sett nedi tanken og det er innnerste del av feste som er løst, ser ut til at det mangler disse pluggene det skal stå på. Veit ikke om det er gjort feil fra verksted sin side eller om det er tanken som har vært slik (Brukt tank som ble montert). Kan disse festene oppdrives enda? Veit at det er et spesial verktøy (3214) som brukes til å demontere denne "kurven" som bensinpumpen er montert i, hvordan gjøres dette uten dette verktøyet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår