Gå til innhold

Motor blir 90grader, men den blåser kaldt inne i bilen! Trenger tips fort! :)

Ranger emnet


henningnor

Anbefalte innlegg

Har en 2006 Audi A4 2.0tdi

Motor temp stiger til 90 grader, men den blåser fortsatt kaldt inne i bilen!

 

Kjørte en diagnose på den med wurth sin diagnose (wow) og det eneste som kom opp av feilkoder var a/c trykkgiver 00819

 

Noen flere som har vært borti samme problem?

Trenger tips fort, siden det er rimelig kjølig ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lite kjølevæske merkes først ved at varmeapparatet slutter å virke.

 

Har du nok kjølevæske, kan det være feil med reguleringen til varmeapparatet, eller tett varmeregister.

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om begge slangene til/fra varmeregisteret som går gjennom torpedoveggen blir varme,

da vet vi at det sirkulerer gjennom varmeregsiteret.

Om viften også går slik at det blåser (kaldt), må det være spjeld som styrer luften gjennom registeret som ikke virker riktig.

Om det ikke er noen feilkoder, så kan vi kanskje anta at den elektriske styringen er i orden.

I så fall er det kanskje noe feil med mekanisk fra reguleringsmotor til spjeld.

 

 

Bør kanskje sjekke med et merkeverksted om du har bruk for bilen før det blir varmt i været igjen .

 

-


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette er ikke et uvanlig problem, og ofte er årsaken tett varmeregister som er nevnt av andre kommentatorer. Jeg vet ikke hvorvidt du skrur bil selv, men det å renspyle varmeregisteret kan være en mulighet, ved å koble fra de to slangene som går til varmeregisteret, foran torpedoveggen, slik at begge er frie, og spyle inn. Da spyler du inn det ene rører, og ser til at det kommer ut av det andre. Her skal det sirkulere. Det er jo et forslag, og du kan jo forhøre deg med andre også om hva man gjør. Bytt gjerne kjølevæske dersom det er kommet en del partikler i væsken, og er det flere år siden denne er blitt byttet, er det lurt å gjøre det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har en A4 2001 mod. som også blåser kaldt. Kjørte motoren varm. Alt virker ok med kjøling. Det nederste røret gjennom torpedoveggen blir varmt. Øverste røret er kaldt. Løsnet den kalde slangen uten at det kom kjøleveske ut. Regner med at registeret er tett og vil prøve å spyle. Er det noen som har et forslag til renseveske / løsemiddel som kan bukes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsne begge rørende, og spyl bare med rent vann, gjerne med litt trykk. Begynn med hageslangen og prøv å få alt vannet rett i slangen, fra hageslangen, så du får litt trykk. Hvis ikke kan du, som jeg har prøvd selv, ta en høytrykkspyler mot slangen. Etterhvert så kommer det masse gugge ut av det andre røret. Jeg har aldri brukt noe middel på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være litt forsiktig, varmeregisteret er ikke konstruert for det vanntrykket en høytrykkspyler leverer, ei heller det vanntrykket man har i kranen hjemme. Man bør derfor ikke ha mer enn 2 bar trykk ved gjennomspyling av radiator / varmeregister.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være litt forsiktig, varmeregisteret er ikke konstruert for det vanntrykket en høytrykkspyler leverer, ei heller det vanntrykket man har i kranen hjemme. Man bør derfor ikke ha mer enn 2 bar trykk ved gjennomspyling av radiator / varmeregister.

 

Ja enig, ta det pent. Jeg tror ikke man bør, etter min mening, bruke noe midler eller tilsetningsstoffer, da kan man risikere å få enda mer rusk i systemet etterhvert, men det kan hende andre er uenig i dette utsagnet. Bruk rent vann, pleier å gå fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Koblet fra begge rørene som går gjennom torpedoveggen og koblet plastslanger på. Fylte på med miljøavfetting fra Biltema på det øverste røret, altså returen. Blåste inn luft slik som en gjør med munn til munn metode., for å vaske. Det var tydelig at registeret var tett da det til å begynne med var tungt å blåse. Etter hvert gikk det greit. Satte hageslangen på for å spyle ut gørren og det kom ganske mye ut som lignet på slimaktig stoff. Fylte på radiator rens og gjentok operasjonen for så skylle igjen. Etter dette koblet jeg på nederste slange og fylte opp med vann via den øverste. Overfylte ekspansjonstanken for å presse ut luft. Reduserte nivået etterpå. Og vips, så virket det helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår