Gå til innhold

Råd/Tips til start av budbil kjøring?

Ranger emnet


ThomasEK

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

På nyåret starter jeg et enmannsforetak, nå er jeg i planleggings fasen. Tenkte det var andre der ute som har vært borti Budbil kjøring og oppstart av enmannsforetak som kunne gitt litt hjelp og tips... Har lest inne på Alleris.no, så har fått med meg Basic info.

 

 

Det første jeg lurer på er vel fremgangsmåten for å starte "firmaet"/foretaket, hvor skal ting sendes inn? Hvor fort får jeg regningen fra brønnøysund registeret?

 

Så hørte jeg at du er momsfri fram til 50 000kr er opptjent, men hva er det å momse på en varebil? Moms for servicen jeg gjør eller drivstoff?

 

Så var det bilen.. Her tenkte jeg egentlig at størst mulig var best mulig? Har sett på alt ifra Pizza biler til Ekstra lange og høye Iveco Daily'er. Noen som har tips til oppstart bil?

 

Har 3 valg, enten å kjøpe en brukt varebil for og starte å kjøre. Brukt prisklasse rundt: 20-25 000kr..

 

2. Valget er å Lease en ny bil eller ta over en leasing, tips til valg av ny bil?

 

3.Valget, har hørt du noen kan ganger kan leie av et firma eller låne.. Noen som vet åssen det foregår?

 

 

 

Trenger ikke svar på alt, men sitter pris på at hvis de som kan noe om dette skriver et innlegg. Har flere spørsmål en dette.. Men allerede har tråden blitt litt rotete.. hehe :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en stund for tidligere BOX delivery. Kjørte da en Transporter T4. Det som kanskje er en god start er å høre litt rundt hos de du kunne tenkt deg å kjøre for å høre litt hva som trengs. Skal du kjøre småpakker er det kanskje fint med en opel combo, men skal du kjøre hvitevarer er en Sprinter med å foretrekke. Vil jo kanskje anbefale om du har råd og lease en ny bil, men da må du være sikker på at du faktisk har nok kjøring til at det går rundt med det. Men fordelen er jo lite driftstans, garanti og ryddig og ordentlig bil!

2008 Isuzu D-max 4x4 3,0 TDI 163 hk. Bruksbilen

1986 Toyota Hilux 4x4 2,4 TD 35" "Talibantraktorn"

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter lang

X 2003 VW 2,5 TDI 102 hk Transporter kort

X 2006 VW 1,9 TDI 105 hk Caddy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte en stund for tidligere BOX delivery. Kjørte da en Transporter T4. Det som kanskje er en god start er å høre litt rundt hos de du kunne tenkt deg å kjøre for å høre litt hva som trengs. Skal du kjøre småpakker er det kanskje fint med en opel combo, men skal du kjøre hvitevarer er en Sprinter med å foretrekke. Vil jo kanskje anbefale om du har råd og lease en ny bil, men da må du være sikker på at du faktisk har nok kjøring til at det går rundt med det. Men fordelen er jo lite driftstans, garanti og ryddig og ordentlig bil!

 

Det jeg tenkte var avisruter og reklame, har hørt de trenger flere folk til dette på nyåret. (ikke avisbud, men leverer pakker til avisbudene) Også hørt at Gardemoen trengte noen biler, håper også på å kunne få et par langturer. T4 har jeg egentlig ikke vudert pga. de er så smale... Men vet om en T4 2.5TDi Lang utgave som kanskje kunne verr interessant.

 

Eneste som er dumt med en liten Combo er jo at den begrenser meg til å måtte takke nei til større ruter/jobber. Med en stor bil, så kan jeg ta både små pakker å store ruter.

 

Så er det jo den risken med å lease bil ja.. Derfor kanskje mer "safe" og kjøpe en bruktbil, så prøve forebygge at den skal streike. Som å bytte ut deler med engang de viser tegn til slitasje osv.. Skrur for det meste selv. Så bruktbil hadde ikke vært det verste.. Hvis jeg får nok ruter osv, så går det jo å la bruktbilen stå også lease en ny bil etterhvert.

 

Men jo, skal ta et par tlf og mail til nyåret og høre hva de trenger.. Kjørte du for deg selv eller kjørte du for firmaet Box Delivery? Å hvor mange paller fikk du plass til baki en T4?

 

Takker for Respons på selveste lille julaften :)

Medlem av Østfold Gatebilklubb: http://www.gatebilklubben.no/

Moderator på StreetMeet

http://www.facebook.com/ChryslerStratusNeonSebring

Vår neon :)

"If in doubt, flat out!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå å registrere på Altinn.no . Kostar ikke noe å registrere ett enkelperson-foretak.

50.000.- grensen er på utgående moms. Altså du kan fakturere kunder opp til 50.000.- uten å betale moms.

Er ikke noen grense på inngående moms.

Uansett, snakk med en regnskapsfører om hjelp med oppsett av økonomien. Det kostar litt, men det verdt det.

Bedre att du bruker tid på å tjene penger enn regnskap.

 

Når det kommer til bil er volum som regel viktigare enn lastevne.

Iveco lager da masse flotte varianter å en som du kan stå opprett i er ju flott.

Tenk litt på vad gods du skal kjøre.. Ett kjøleskap er ca 2 m, med embalasje. En dobbelseng ca 180 cm om du setter den på siden oppreist.

 

Skapbil med lift er ju veldig bra, trenger ikke bråke med hjulhus som stikker ut i gulvet som på varubilar.

Lift gjør det veldigt lett å laste store kolli utan hjelp av truck. Lift på varubil tar som regel 350 kg.

 

For å sikkre deg kjøring kan du ju alltid kontakte ditt lokale Bring Express kontor på tlf 04050 .

 

Har du fler spørsmål om budbil eller BringExpress så hør av deg.

 

Hilsen Urban B.

Tidigare budbil-eier å nå kjøreledare for Bring Express.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv budbil og har gjort det i snart 7 år. Regnskapsfører må man bare ha, kommer du på kant med regnskapet ligger firmaet ditt dårlig ann. Det som er med denne jobben er at en måned kan jeg kjøre 6-7 dager i uka og tjene 70 000. Telefonen ringer absolutt HELE tiden og jeg bare stresser rundt. En annen måned jobber jeg 3-4 dager i uka og tjener 20 000 og det er langt mellom hver gang telefonen ringer. Variasjonen er så stor at man bør helst ikke ha for store faste utgifter. Det du bør gjøre er å prøve å skaffe deg noe fast kjøring. Og evt ha annen/mer kjøring ved siden av. Når det kommer til bil så er sprinter det ultimate for meg. I den nyeste typen så sitter du mer som i en personbil enn en varebil. Sprintere er dyre, men når man skal kjøre opp i mot 8 timer daglig som jeg ofte gjør, så må du bare ha en bil med komfort.

Mandag forrige uke kjørte jeg fra jessheim 06.30 om morgenen til kristiansand med en pakke som lå ved siden av meg i pasasjersetet. På sånne turer er det kjipt å kjøre en så stor bil. Men jeg har også kjørt fra oslo til paris med sprinter og henger. Så det hender man får flytte på seg litt :-)

Er ganske mange biler å velge i. Men hvis du kjøper sprinter fra 2000-2005 modell så bør du se etter en 316 cdi, evt 416 hvis du vil ha tvilling. Fra 2006 og nyere bør du se etter 318 eller 319. Disse har sekser som går meget bra. På min sprinter så ligger forbruket på rett under literen på langkjøring og den runder straks 500.000km :-)

1999 Chrysler 300M 2.7 LR
2003 Chevrolet Silverado 6.6 Duramax
2009 Mercedes Sprinter 318 V6 CDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår