Jump to content
Bilforumet.no

Mopar-or-no-car

Bruker
  • Content Count

    147
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Mopar-or-no-car last won the day on April 3 2014

Mopar-or-no-car had the most liked content!

About Mopar-or-no-car

  • Rank
    Registrert bruker
  • Birthday 01/25/1964

core_pfieldgroups_99

  • Interesser
    Alt innen mekanikk. Bil og båt restaurering.
  • Modell (eks S4)
    Sprinter
  • Biltype (eks Audi)
    Mercedes Benz
  • Årsmodell (eks 1995)
    2009
  • Yrke eller sivil status
    Gift
  • Motor (eks 1.6)
    3.0 V6
  • Modifikasjoner (eks konfilter, eksos)
    4 stk Xenon 1000m.
  • Fylke
    Buskerud

Contact Methods

  • Bosted
    Hønefoss/ Nes i Ådal
  1. Det var 15 ledninger ut av boksen hvor 7 av de gikk til hengerkontakten. De andre har med canbus signaler å gjøre. De ledningene jeg nevnte i det første innlegget var de som går inn på boksen, Hovedstrøm, styrestrøm og jord. Var på citroen å leste ut feilkoder og de fikk ikke kontakt med den boksen og mente den var ødelagt. De kunne selge en ny for 3290,- men jeg kjøpte 5 relèer og gjorde følgende: Fjernet den boksen og ledningene jeg ikke trengte. Tok ledningene som kom fra sikringsboksen til styrestrøm til relèene. To rele til kjørelys høyre og venstre side, ett rele til bremselys og to til blinklys, ett per side. Dette virker utmerket og jeg får ikke feilmelding om noe som helst, ikke defekte pærer eller noe. Det eneste er at park sensorene bak ikke skrus av, som de gjorde med den boksen. Det løser jeg lett ved å trykke på park sensor off knappen en gang, så er det stille :) Dette kostet meg 150 kr i releer, istedenfor 3290. Det er 3140 kr spart!
  2. Hei! Sliter med å få strøm i tilhengerkontakten på bilen. Bilen har en sånn boks i bagasjerommet som styrer strømmen til kontakten. Jeg har aldri vært borti sånne bokser, men dette er hva jeg har gjort: Jeg måler konstant strøm på en grov kabel inn på boksen. Så måler jeg tenningsstrøm inn på en litt mindre, men ganske grov kabel. Og det er 2 grove minus kabler som har god kontakt med karosseriet på bilen. Ingen av ledningene som går ut av boksen har verken strøm eller jord. Det sitter to sikringer i boksen som er hele. I tillegg er det en sikring i sikringsboksen foran i bilen som heter "Trailer Electronics" og den er også hel. Noen tips? :)
  3. Jeg byttet til rattstamme med tilt på min gamle 2004 modell, men det er mange år siden, det var nok i 2006 eller noe sånt. Jobben tar en kveld og et par pils, men dæven så mye bedre den blir å kjøre. Rattstammen var jævla dyr husker jeg, kjøpte den fra en skadebil på et huggeri, ikke ny. I samme slengen monterte jeg cruise controll armen og var hos forhandleren dagen etter å aktiverte cruise controllen med star, så hadde jeg plutselig det også. Det er utrolig fint med mercedes, det meste kan ettermonteres.
  4. 190 hesteren bør holde det ja, hehe. Jeg er helt enig med deg, Jesper. Toppfart på 20 er galskap!
  5. Jeg holdt på å kjøpe denne, men 316 er rett og slett for lat til mitt bruk. Men bra utryrt denne her http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46890348&searchclickthrough=true
  6. Det er euro 6 motor ja, 319 Bluetec heter den. Prøvekjørte demobilen med 160 hk men den var for lat, så gikk for sekseren. 318 jeg har nå drar jo ræva av den nye 316, så måtte gå for 319 selvom det ble jævla dyrt. Valgte 7-trinns automatkasse, det var noe jeg likte skikkelig godt i demobilen. Det er mye rart standardutstyr som jeg ikke liker, men det kan heldigvis skrus av. Den eco funskjonen hvor moteren stopper i lyskryss, "Crosswind assist" som redusrer motorkraft ved sterk sidevind, lane assist som piper ved skifting av fil uten blinklys. Det jeg derimot liker er blindsonevarsler, en oransje varseltrekant som lyser i speilene når noen er i blindsona, og bilen piper hvis man ligger for nærme bilen foran. Og fjernlysassistent, den er innmari kul så lenge bilen som ligger foran ikke har møkkete baklykter for da smeller den på fjernlysa, det er jo ikke så hyggelig. Jeg visste ikke at det var sånn adblue greie på den, det har jeg aldri vært borti før. 6000 km er jo det jeg kjører på en måned hehe. Jeg bytta dynamoen på min 318 men det var fordi det var lekkasje på returen til turboen. Turboen er også byttet på min, også hadde jeg et helvete med at bilen gikk i nødprogram fordi dieselpartikkefilteret var tett. Borret tre hull i det og nå går den som ei kule. Har kjørt med oppborra filter snart 100 000 nå, ikke nødprogram eller noen ting. At de har gått bort fra det på den nye er godt å høre, så lenge de har lagd noe som funker over tid, men det har de antagelig ikke. Så høy serviceinterval? Jøss.. Turboen i min 318 plystrer fælt ved pådrag, det har den alltid gjort så det er sikkert normalt :)
  7. I tillegg så har jeg nok hoppet fram i køen på ny sprinter, for jeg er lovet den nye bilen i slutten av mai :) Valgte selvsagt v6 i den også, den har 190 hester, 10 gamp mer enn det jeg har nå. Blir spennende med ny vogn :)
  8. Da er bilen oppe og går igjen. Det viste seg å være slitte lagere i klokka, så jeg endte opp med å bare kjøpe en brukt bakaksling og bytte hele møkka. Maskingevær lyden når jeg kjørte kom av slitte hardyskiver, byttet de også så nå er det ingen ulyder der mer. Bergs skrøt fælt av automatkassa og hvor bra den er, nå har jeg stort sett hatt service på den oftere enn intervalen pga høy kjørelengde i året, men likevel imponerende at den girer så fint etter så mange km. Bilen bikket forøvrig 600.000km på vei hjem idag. Da jeg var innom star autoco idag fikk jeg forresten vite at v6 motoren i sprinter er samme "320 CDI" som sitter i ML,GL og R-klasse. Det visste jeg ikke. Driftsikker motor i hvertfall, ingen tvil om det :)
  9. Stiv aksel på disse her, ja. Så ingen knuter. Såvidt meg bekjent så har denne generasjonen av sprinter samme løsninger når det gjelder bremser som de fleste andre mb. Hmm, nå lå jeg under bilen mens en annen satte bilen i gir. Mellomakslingen og drivakslingen vrir seg når bilen settes i revers, og det skal den vel ikke? Det klunker/smeller også vrir alt sammen seg noen centimeter. Det samme skjer når den settes i park. Bilen står jo stille så det skal vel ikke vri seg da? At det flytter litt på seg når bilen settes i park er vel ikke så rart, men i revers? Jeg skal prøve å få filmet dette i løpet av helgen, så kanskje det blir lettere å si noe om dette. Jeg merker det er mange år siden jeg gikk ut av skolen etter å ha gått "mekken". Har blitt litt rusten på dette her, he he. Hvis vi ikke blir noe klokere på dette i løpet av helgen så tar jeg den på henger og kjører den til bergs tror jeg. Om det ikke skulle være kassa så finner jo de fort ut hva det er uansett.
  10. Hei Einar, ja er sprinteren ja. Bremsene bak er forholdsvis nye, men skal sjekke det ut, takk for tips! Jeg heller mer og mer mot drivakselkryss eller hardy. Klarer ikke fremprovosere lyden ved å vri på hjulene.
  11. Takk for tips, Jesper :) Dette skal definitivt sjekkes ut :)
  12. Hei folkens! Arbeidsbilen min har straks gått 600 000 km og nå har jeg fått en stygg lyd i bakakslingen. Bilen har en automatkasse som girer som en drøm, ca 30 000 km siden siste service, intervalen er på 60k. Når jeg setter bilen i revers så høres et høyt klunk fra bakakslingen, tror hvertfall det er den som lager lyd. Når jeg setter bilen i drive så høres ingenting. Kun reverse og når jeg setter den i park, bare mye lavere lyd når den settes i park. Når jeg kjører, uansett hatighet, så kommer den samme klunkelyden når jeg slipper gassen. Når jeg har vinduet åpent og kjører langs et gjerde eller autovern så høres en svak "ra-ta-ta-ta-ta" lyd, veldig svak men den høres. Dette blir værre og værre for hver kjøretur, så kjører leiebil nå. Jeg skrur mesteparten selv, men trenger tips om hvor jeg skal begynne. Bakaksling, automatkasse og mellomaksel kryss er det jeg har tenkt på hittil. Hardykobling/gummiopphenget til mellomakslingen har også streifet meg, men har byttet det på andre biler og det var helt andre symptomer. Jeg har bestilt ny bil, men det er 6 mnd leveringstid, så bilen må på veien igjen. Jeg er veldig takknemlig for alle råd og innspill på dette Budbilbransjen er noe dritt.. For hver dag bilen står så koster det så det svir. Og når bilen er i drift så blir man ikke rik av dèt heller
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.