Gå til innhold

Problemer med gløding/kaldstart -04 1.9Tdi

Ranger emnet


bagtas

Anbefalte innlegg

Har hatt startproblemer med min touran ved temperaturer fra -5grader og nedover. Glødelampa varierer ikke i tid, uavhengig temperatur ute. Starter meget lett når motoren er varm eller været mildt. Har nettopp byttet batteri , dieselfilter og gløderelé uten større suksess. Virker som om den bare ikke gløder i det hele tatt. Glødepluggene er testet og skal være i orden.

Noen som har noen forslag til hva som kan hjelpe? Tips og råd mottas med takk! damndamndamndamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er glødepluggene testet? Det beste er å skru de ut og teste med strøm rett på de. Kan skje at glødepluggene ikke gløder ytterst lengre og gløder lengre opp og da vil det ha liten effekt.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. De ble målt for kontakt av mekaniker, som konstaterte at det ikke var noe galt med dem. Men ble ikke tatt ut dessverre.

Er tvungen til å gløde 2-3 ganger for i det hele tatt å ha sjangs for å få start når det er kaldt. (Verre under -10). Tar gjerne 2-3 runder med startforsøk for å få den igang. Er det stor sjangs for at pluggene er gåene selv om han mente de funket?

Evt. installere motorvarmer, er det en sikker løsning på dette problemet.

 

Takk for alle svar. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være like greit å ha motorvarmer på den ja, er også mye bedre for motoren på mange måter. Er ikke så stor kostnad og få montert det om du ikke vil ha kupevarmer osv.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar. De ble målt for kontakt av mekaniker, som konstaterte at det ikke var noe galt med dem. Men ble ikke tatt ut dessverre.

Er tvungen til å gløde 2-3 ganger for i det hele tatt å ha sjangs for å få start når det er kaldt. (Verre under -10). Tar gjerne 2-3 runder med startforsøk for å få den igang. Er det stor sjangs for at pluggene er gåene selv om han mente de funket?

Evt. installere motorvarmer, er det en sikker løsning på dette problemet.

 

Takk for alle svar. :o)

 

Hvis han er mekaniker burde han vist at ved den måten han "testet" de så konstanteres det kun at de får strøm, ikke at de faktisk gløder.

 

Kjøp nye glødeplugger og bytt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er mekaniker burde han vist at ved den måten han "testet" de så konstanteres det kun at de får strøm, ikke at de faktisk gløder.

 

Kjøp nye glødeplugger og bytt.

Spørs vel om de ble ohmet tenker jeg, ikke alltid det er å stole på.

Er såpass enkelt og ta ut glødepluggene der. Skifter de på 15 min så da er det 0 problem å skifte de ut uansett.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg forstår det så lyser ikke glødelampa noe lenger i -10grader enn når det er 0grader?

Glødelampa skulle ha lyst lenge i -10 grader selvom pluggene var defekte.

Har du lest av feilminne på motor?

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde byttet glødeplugger, testet i dag bare for å se å strate bilrn med en gang uten å vente på gløding, måtte file ca 5sek så startet den å gikk helt fint, dette med passat 1,9tdi -7grader.

Man på min passaten så varierer det hvor lenge den gløder, er det -15 så gløder den lengere enn ved 0 grader.

For å bli gammel og klok må du ha vært ung og dum en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode svar. :o)

 

Den er tatt diagnose på med vag-com (3 ganger det siste halvåret, av møller og privat) og kommer ikke opp noen feil der i det hele tatt. Var tilstedet når han kjørte diagnosen her om dagen, og selv uten pluggledningene koblet til pluggene så viste ikke vag-com'en noen feil. :0/ Kan det være normalt?

 

Bør jeg rett og slett få byttet pluggene selv om de viser kontakt? Vurderte å bytte dem selv, men leste at de må monteres med forsiktighet og "tightes" med et spesifikt nM? Har lite "bil" verktøy for å si det sånn. ;o)

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødeplugger bytter du lett selv med liten skralle, forlenger og 10mm langpipe.

Jeg ville gått inn i måleverdiblokker når motoren er helt kald å se hvilken temperatur motorstyreenheten får fra tempsensoren. Om tempsensoren er helt kødd å f.eks sier det er 10+grader vil den jo nesten ikke gløde..

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glødeplugger bytter du lett selv med liten skralle, forlenger og 10mm langpipe.

Jeg ville gått inn i måleverdiblokker når motoren er helt kald å se hvilken temperatur motorstyreenheten får fra tempsensoren. Om tempsensoren er helt kødd å f.eks sier det er 10+grader vil den jo nesten ikke gløde..

 

Hvordan får jeg målt dette? Kun med vag-com?

Leste at pluggene sku monteres med 12-15nM for at de ikke skulle knekke. Forstod det som at det var "risiko-sport" å gjøre det hvis man ikke hadde momentnøkkel?

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen fare å ikke bruke moment på glødepluggene. Skru de helt ned og dra til litt til så du vet at de sitter.

Kjør den varm før du løsner de. Som TL sier så hadde det vært fint og fått sett på hva slags temperatur tempfølern sier det er når den er kald og har stått ute ei natt.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingen fare å ikke bruke moment på glødepluggene. Skru de helt ned og dra til litt til så du vet at de sitter.

Kjør den varm før du løsner de. Som TL sier så hadde det vært fint og fått sett på hva slags temperatur tempfølern sier det er når den er kald og har stått ute ei natt.

 

Hvordan kan jeg få sjekka tempføleren? Med vag-com eller fins det noen måte jeg kan gjøre det hjemme på?

Takk for alle gode svar. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår