Gå til innhold

Bilen har problemer med å starte

Ranger emnet


kjeg1

Anbefalte innlegg

Jeg har en opel vectra 98 modell, 1,8l bensin.

Denne har jeg litt problemer med. Når den står på tomgang så har den innimellom stanset opp og motorlampa lyser. Jeg var og sjekket dette for noen mnd siden og da viste dataen at det var noe problem med luftmasse måleren.

Jeg ble fortalt at den muligens måtte byttes, men det var ikke sikkert dog. Så jeg kunne bare kjøre med den.

 

I dag når jeg skulle ut fra et kryss så stoppet bilen igjen. Når jeg skulle starte den så kinnet og kinnet den. Fikk start på den én gang, men den dauet umiddelbart. Batteriet gikk så tom for strøm, så fikk hjelp fra annen bil vil med startkabler.

Bilen kinnet og kinnet, og plutselig ble det liv i den igjen så jeg fikk kjørt hjem. For å sjekke om det virkelig er luftmasse måleren det er noe galt med, fikk jeg tips på å koble av kontakten på den. Bilen skal da starte, og problemene burde være borte.

Jeg har gjort dette, men har fortsatt problemer med å få startet bilen. Når den starter så starter den nesten med et lite smell. Trykker jeg gasspedalen raskt inn så fusker den, og turtallet går umiddelbart ned et øyeblikk før den går opp igjen. Trykker jeg pedalen sakte inn så øker turtallet som vanlig.

 

Hva er det som sannsynligvis er feil her? Slik jeg har forstått det er det ikke luftmasse måleren likevel siden det ikke hjalp å ta ut kontakten på den.

 

Takker for svar

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Er ikke alltid det hjelper og ta av kontakta på luftmassemåleren siden det også blir feil. Er ikke så rart den er slik du beskriver med defekt luftmassemåler for blandingsforholdet blir feil. Det smellet du opplever er bensin som ettertenner, sansynligvis så drukner den i bensin slik den er nå. Om det er feilkode på luftmassemålern så skifter du ut den.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen var tom for strøm, og jeg skulle starte den ved hjelp av startkabler idag. Etter jeg hadde fått start på bilen og den hadde gått en stund så skrudde jeg av bilen for på ta av kablene og lukke panseret. Da legger jeg ved en tilfeldighet merke til en slange som går inn på toppen som er ødelagt. Eller, det er ikke slangen som er ødelagt, men selve feste som slangen er festet på.

 

[ATTACH]30567[/ATTACH]

[ATTACH]30568[/ATTACH]

 

Kan dette være det som gir meg problemer? Jeg antar at dette er en lufte/vakuumslange?

Jeg får som skrevet over startet motoren etter mye kinning, og den går greit om jeg holder turtallet litt oppe.

 

Jeg har for noen mnd siden fått byttet noen ventiler, registerreim og vannpumpe etter at registerreima røyk. Bilen har vært kjørt noe i løpet av den tiden, men er først her forleden dag jeg virkelig har fått disse problemene. Om det er denne slangen som gir problemer, er det mulig å kjøre en stund før den gir problemer? Jeg tenker på om dette er noe verkstedet som hadde jobben med overhalingen kan ha ødelagt? Jeg har ikke vært borti den slangen, og det skal vel litt til før et slikt feste bare ryker av seg selv?

post-26785-13804854174413_thumb.jpg

post-26785-13804854174509_thumb.jpg

Endret av kjeg1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At denne slangen er løs, kan vel føre till at motoren får falsk luft til innsuget - etter lufmassemåleren.

Gjør typisik at bil blir vanskelig å starte og går ujevnt på tomgang.

 

Jeg vet ikke hvor den tynne slangen kommer fra.

Den tykke går vel til innsug,

og så er vel veivhusventilasjon en tykk slange i motsatt hjørne av toppen.

 

 

Midlertidig løsning er å tette 8tape over) åpningen inn til toppdekselet slik at det ikke kommer falsk luft inn der.

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta et bilde av hvor slangen går etterpå.

Jeg tok en paperclip-test på bilen nå i ste, og får opp følgende tall:

0335 - crank sensor ? Hva gjør denne?

0110 - MAF airtemp sensor?

0100 - MAF?

1502 - Ingen startsperresignal? Jeg får jo startet bilen etterhvert

1230 - ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crank sensor er veivføler

Maf airtemp sensor er innsugslufttemperaturføler

Maf er luftmassemåler

Hvis bilen har vært strømtom så blir det ofte feil på startsperra, ikke slik at du ikke får startet den med pga lite strøm.

 

Du må skifte toppdekselet ditt da det røret som sitter der er knekt. Du får et på høggeri til noen hundrelapper

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei du trenger ikke å bytte veiva. Du må skifte veivføler. Denne sender signal til motorstyreenheten om hvilken possisjon motoren har i forhold til riktig tenningstidspunkt. Bilen er tungstarta ja, Da er det sansynligvis feil på den. Den sitter like ved oljefilteret. Toppdekelet er en grei jobb å skifte, skru ut alle de skruene som sitter på toppen der, ta ut pluggledningen og løsne på kontakta til kamføleren. Du må også ha ny pakning der.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nok neppe de til å dekke det da den plastikken der blir veldig sprø med åra så slikt kan skje. Toppdekselet om du kjøper det nytt koster bortimot 2000 kr vet jeg. Toppdeksel er ikke det samme som topplokk nei.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår